Woensdag en donderdag verslag 5 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Woensdag en donderdag verslag 5 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Woensdag en donderdag verslag 5

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

22 Oktober 2009 | Indonesië, Batavia

Beste allemaal,
Daar ben ik weer! www.mjverheijen.waarbenjij.nu
Deze keer niet zo'n lang verhaal maar een korte update. Gisteren de hele dag gewoon gewerkt. 's Ochtends 40 schoolkinderen gecontroleerd, 's middags volwassenen. Die hebben de eerste dagen de kat uit de boom gekeken (er lopen er hier dus ook heel veel rond, van die magere scharminkels zonder staart) maar komen nu vrijwillig om gebit en ogen te laten controleren. Had één vrouw op het bankje liggen (ipv in de stoel) en tot mijn grote verbazing had ze een kunstgebit. Maar mijn verbazing kende geen grenzen toen ik goed keek en zag dat het tandvlees er omheen aardig aan het ontsteken was. Wat bleek: ze heeft het gebit al enkele jaren maar haalt het nooit uit haar mond!!! Niet te geloven maar echt waar. Toen ik haar uitlegde dat het echt moest i.v.m. infectiegevaar liep ze weg. Het zou te veel pijn doen, ja dank je de koekoek, dat begrijp ik ook wel. Maar ze weigerde pertinent dus het zal er nog wel enkele jaren inzitten, zeer waarschijnlijk tot aan haar dood. Gistermiddag heeft het geregend, en dat hebben we geweten. In no time stond er meer dan 10 cm water voor het huisje. Dus op blote voeten naar buiten, leuk. Gisteravond weer een overlegje, zie vorige verslagen over bureaucratie. Vanmorgen de laatste 41 kinderen van de school in Orong gecontroleerd. Tussen de middag gelunched met de kaakchirurge en dat was een geweldig overleg. Zij zal bij de patiënten die ik verwijs de tanden en kiezen die eruit moeten, trekken. Niet in het ziekenhuis, maar in haar eigen prive praktijk, kosten 8 euro per patiënt, incl. verdoving. Toen zij hier was voor lunch mocht ik meteen de zoon van een van onze lokale medewerkers laten komen die erg veel pijn en een dikke bult op zijn wang had. Diagnose: ontsteking uitgaande van een erg rotte kies. Advies: foto en dan trekken. Allemaal gedaan met haar erbij en uiteindelijk voor alles, OPG (=röntgenfoto), verdoving, moeilijke extractie, antibioticakeur, pijnstillers en spoelmiddel en als beloning voor het 8 jarig jongetje een bal, 35 euro kwijt geweest. Kind blij en vader en moeder ongelooflijk dankbaar, zodat ik de tranen in de ogen had. En ik ben jullie allemaal weer erg dankbaar dat jullie mij in staat hebben gesteld dit werk te doen! Even wat gewone dingen op een rijtje: Super hotel Santosa, eten is goedkoop en lekker, vervoer per Bemo. Dat is een autootje dat achteraan open is en waarin twee banken tegenover elkaar staan. Zodra Gidi er is ga ik foto's plaatsen, ook van onze vaste chauffeur en zijn Bemo. Was wordt door de vrouw van de chauffeur gedaan, keurig en we betalen 2 euro per keer. O ja, zondag naar de rk kerk geweest, dat doen we niet meer want het duurde 2 uur, maar was wel bijzonder om mee te maken. Kinderen liepen gewoon in en uit, sommige volwassenen ook. Aan het eind van de dienst kwamen alle kinderen, incl. babies op de arm van vader of moeder, naar voren om gezegend te worden. Ik lieg het niet, meer dan 100 kinderen. Morgen gaan we naar de katholieke school, morgenmiddag wordt het contract getekend tussen de VLOK stichting en het mooie ziekenhuis waar we dinsdagochtend geweest zijn. Contract voor het oogtestlaboratorium dat VLOK schenkt aan het ziekenhuis. De enige orthodontiste op Lombok komt ook mee, dus ik verheug me op dit overleg. Eigenlijk zouden we vanmiddag vrijnemen, is mislukt, morgen komt er weer niets van en zaterdag ook niet. Maar misschien lukt het om zondag, Gidi's eerste dag hier, wat te luieren. Tot zover, all the best, zorg goed voor jezelf en elkaar, warme groet
Marie-José

• 22 Oktober 2009 - 20:41

Raymond&Sandra:

Beste Marie-José,
    Mijn hemel(!)je hebt het er erg druk mee, maar wat verricht je super werk !! We denken aan je !!
    Lieve groet,Raymond&Sandra

• 22 Oktober 2009 - 21:00

Corry Moerman:

Lieve Marie José,

Ik herken de verschijnselen hoor.. het virus heeft toegeslagen! Wat ben je druk bezig! We gaan vast nog eens samen op stap! Ik ben heel benieuwd welk ziekenhuis je bedoelt: Resa medical of het katholieke ziekenhuis? Groetjes,
    Corry

• 23 Oktober 2009 - 09:03

Gert En Arie:

Marie-José,
    we hadden het al eerder willen schrijven, maar i.p.v. tandenborstels hadden we beter handvegers kunnen sponsoren voor die "fietsenrekken".
    Hoe dan ook, je doet uitstekend werk.
    Hou vol en veel succes.

tot volgende verslag.
    de breukies melick

• 24 Oktober 2009 - 11:09

Jos:

Ik val van de ene verbazing in de andere. Mijn hemelse god, hoe is het allemaal mogenlijk.Jij maakt wel heel wat mee ,Mariojose. Wat fijn voor je dat Gidi er nu is ,dan kun je er samen veel over praten, want dat lijkt me wel nodig. Zeker ook als je het samen ziet. Want voor ons is het toch allemaal heel slecht voor te stellen wat je allemaal schrijft.Heel veel groetjes van ons tweetjes.

• 25 Oktober 2009 - 09:58

Breukies Melick:

lieve marie-josee en gidi, hou je die drukte nog vol en heb je ook nog tijd voor je "tante"?wil graag grijze parelketting van 45 cm lang zonder slotjeen parels van 10 tot 13mm. doorsnee.de mooistedie de leverancier heeft. je hoeft niet op 100 euro te kijken.we zijn niet te kitisch.werk ze en geniet ook.knuffel van josephine en hemmie.als hetniet lukt eten we je toch öp omdat we blij zijn als we je weer gezond terug zien houdoe wönnie.

• 03 November 2009 - 09:55

HANS EN VERA:

Lieve Marie-José, fijn dat je ook nog tijd kan maken om een verslagje te schrijven voor ons.
    liefs voor Gidi en voor jou.