Maandag en dinsdag, Verslag 4 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Maandag en dinsdag, Verslag 4 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Maandag en dinsdag, Verslag 4

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

20 Oktober 2009 | Indonesië, Batavia

Beste allemaal, www.mjverheijen.waarbenjij.nu
Ontzettend bedankt voor jullie mailtjes, geweldig wat een steun. Op dit moment voel ik me prima, gisteren had ik het wat moeilijker. Gistermorgen bij de rector van een universiteit op bezoek geweest om de uni een compleet oogtestlaboratorium aan te bieden. Hij had tot gistravond de tijd om ja te zeggen, dat heeft hij niet gedaan, nu gaat de hele handel naar een ziekenhuis waar we vanmorgen waren. Maar gisterochtend ben ik, alleen, met een van de stafleden van de uni naar een general hospital geweest. Wat ik daar heb gezien is met geen pen te beschrijven. Bij ons zijn de kippenhokken nog schoner, ik kon het niet geloven. Ze wassen de handschoenen, niets is schoon, laat staan steriel. In en in triest. Overal mensen/patiënten en vliegen. Ik ben bij de afdeling dermatologie, chirurgie en kaakchirurgie geweest. De dermatoloog zei dat de grootste problemen zijn: schoon drinkwater, hygiëne en de eenzijdige voeding. Bij chirurgie zag ik een man waarvan de neus een grote tumor is, de foto zal ik jullie besparen die heb ik naar het azM gemaild. Het gesprek met de kaakchirurg was erg prettig. Zij zou vanavond naar mij toe komen om instrumenten die ik mee heb genomen op te halen, maar ze is niet geweest. Heeft me waarschijnlijk gebeld toen ik aan het zwemmen was. Ja, ik doe af en toe ook iets leuks! Maar eigenlijk vind ik het werk ook geweldig. Vanmorgen hadden we een erg belangrijke afspraak met het hoofd van de afdeling volksgezondheid. Zonder zijn medewerking had ik weer naar huis kunnen gaan. Maar met de juiste smile en de nodige charme (geloof het of niet van mij!) is het gelukt. Ik heb officieël toestemming om in heel West Lombok te werken, hoera. Aansluitend een schitterend 4 jaar oud ziekenhuis bezocht waar de directrice een tandarts is, dus dat klikte meteen. Er werkt ook een orthodontiste aan wie ik natuurlijk ook werd voorgesteld. Een bloedmooie jonge vrouw, zij is de enige orthodontist op Lombokmaar heeft in het ziekenhuis totaal geen orthodontisch materiaal. Ik ga dus wat nederlandse ortho's lastigvallen voor materiaal. Vanmiddag weer in een van de dorpen gewerkt. Gebitten gecontroleerd van volwassenen, wat een puinhopen. Ik hoop dat mijn instructie aan de kinderen, volgende week deze ellende voor hen in de toekomst voorkomt. Ook weer vragen gekregen die niet op mijn terrein liggen, maar dan mail ik nederlandse artsen en krijg meteen antwoord, waarvoor nogmaals dank! Vanmiddag ook mijn assistente voor het eerst betaald, 4 dagen werken, 100.000 roephia, dwz iets meer dan 7 euro. Daarnaast heb ik met haar dingen zoals shampoo, zeep en eten gekocht en gisteren een paar schoenen. Ze was helemaal gelukkig en ik ook. Het is nu bijna 23.30 uur, morgen om 8.00 uur beginnen we weer met het controleren van de gebitten van de schoolkinderen en het testen van de ogen. Morgenmiddag zijn de volwassenen dan weer aan de beurt. Ik heb de lokale tandarts een tandsteenverwijderapparaat geschonken, van jullie geld, en daarmee hoop ik zo spoedig mogelijk aan de slag te gaan ik haar praktijk. Nu ga ik naar bed, we zijun van hotel veranderd, dit is echt schitterend kijk op internet Santosa hotel Lombok. Tot zover, zorg goed voor jezelf (doe ik ook,wees niet bezorgd) en voor elkaar, lieve groeten aan allen
Marie-José

  • 20 Oktober 2009 - 15:47

    Emile:

    Nou zeg! M'n oudste zus die d'r charmes in de strijd gooit... Dat zal wel effect hebben :-)
    En op die kaakchirurge zou ik maar niet te lang gaan zitten wachten. Als je mazzel hebt komt ze nog een keer langs voordat je weer vertrokken bent! Typisch Europees om te verwachten dat ze meteen daags erna even langs zou komen om het spul op te halen.
    Veel succes daar. We hebben net Ma laten zien waar je zit.
    Groet, Emile

  • 20 Oktober 2009 - 15:49

    Emile:

    P.S. Kreeg net een telefoontje van Dirk Scheringa, die vroeg of je voor hem misschien ook nog een tandenborstel had...

  • 20 Oktober 2009 - 18:33

    Mena Friedrichs:

    marie-jose, na het lezen van je verslagen besef ik een klein beetje hoe moeilijk dit werk voor ons Westerse mensen moet zijn, maar jij doet 't toch maar.
    Echt geweldig.
    Lieve groeten Mena

  • 20 Oktober 2009 - 18:37

    Tom & Maud:

    Dag MJ, geweldig wat je doet. Heel veel succes. Zelf ben ik nog steeds zwervend tussen witte jassen hier maar we vertrouwen er op dat het goed komt. Het mag geen naam hebben als je jouw verhalen hebt gelezen.
    Hartelijke groet,
    Tom.

  • 20 Oktober 2009 - 19:53

    Bas & Heske:

    Lieve mama,

    You got mail!!

    Liefs, B&Hx

  • 21 Oktober 2009 - 08:09

    Audrey:

    Hoi Marie-Jose,
    Wat hebben we het hier dan goed in Nederland. Ik dacht gisteren nog ze komt zonder jas terug.
    Geniet ondanks wat je tegen komt ook van de leuke en mooie dingen.
    Groetjes Audrey

  • 21 Oktober 2009 - 11:27

    Carla:

    Je kunt het!!! Altijd al geweten dat je een doorzetter bent! Ben trots zo'n zus te hebben!
    Goed te lezen dat je af en toe ook een beetje geniet, want dat is ook wel belangrijk. Veel succes en ik kijk uit naar het volgende verslagje.

  • 21 Oktober 2009 - 12:39

    Ron Tilli:

    Hoi marie jose in de school is weer iedereen op de hoogte ,fijn om te lezen dat alles in orde is en alles voorspoedig verloopt,groetjes Ron

  • 21 Oktober 2009 - 13:28

    Loe-Han:

    Hallo Marie-Joze!
    We lezen iedere dag met intresse je verslag.
    Natuurlijk kunnen wij ons zo'n situatie niet voorstellen.
    We hebben dan ook veel respect voor je werk,wat je daar doet.
    Wensen je dan ook veel succes,en tot ziens!
    Liefs Loe en Han!!!

  • 21 Oktober 2009 - 15:22

    Hermie En Wil:

    Hallo Marie Jose,
    Wat een toestanden in 'ons'voormalige VOC gebiedsdeel.We wisten natuurlijk wel,.dat de toestand daar verre van rooskleurig was.Maar dit zal denkelijk ook voor jou even slikken zijn geweest.We wensen jou het allerbeste toe.Je lijkt daar wel(hoe heet die bewuste dame ook weer?)oh ja,was dat niet:Florance Nightingale?Houd je staande en Hou doe, Wil

  • 21 Oktober 2009 - 16:05

    Hermie En Wil:

    Ik had reed,met mijn twee vingersysteem, twee berichten in dit vakje,zitten kloppen na jou 2 en 3de reisverslag/belevenissen te hebben gelezen,maar had mij niet aangemeld.Dacht even dat mijn mailtjes door de indonesiesche censuur waren onderschept.(joke)Mede ingegeven,door mijn negatieve uitlatingen aan het adres van de veroorzakers van zoveel achterstand en ellende voor deze bevolkingsgroep.Goed dat er nog organisaties bestaan,welke mbv onbezoldigde medewerkers,net als jij nu,het lot van deze mensen aantrekt.Hoed af voor deze mensen.Maar bij dit alles moet je jezelf niet vergeten.Veel groetjes van Hermie en mijzelf

  • 21 Oktober 2009 - 17:07

    HANS EN VERA:

    Geweldig Marie-Jose wat een activiteiten. Je benut iedere minuut van de dag dubbel lijkt het wel. Dank voor je uitgebreide verslagen.
    Ga zo door, ennehhh.... ook heel goed voor jezelf zorgen. We leven met je mee. Veel liefs,
    Hans en Vera

  • 23 Oktober 2009 - 19:58

    Breukers-vaessen:

    lieve marie-josee
    wateen druk programma,maar wel interessant.zorg toch maar voor jezelf.
    sterkte en liefs van josephine herman.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 94111

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: