De eerste dagen, verslag 3A - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu De eerste dagen, verslag 3A - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

De eerste dagen, verslag 3A

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

18 Oktober 2009 | Indonesië, Batavia

Beste allemaal,
Zondagavond 22.15 uur ga naar www.mjverheijen.waarbenjij.nu voor mijn belevenissen! Na een goed verlopen reis donderdagavond om 19.00 uur gearriveerd, we werden opgewacht door een man of zes en naar the Jayakarta Hotel gebracht.Goed hotel, niets op aan te merken. Goed geslapen dankzij een slaaptabletje! Volgende ochtend meteen in het diepe gegooid en een bezoek aan de dorpen waar het om gaat gebracht. Ik kon soms mijn ogen niet geloven, wat een armoede! Het dorp Teloke ligt onder aan de "berg" en is erg rommelig, alle huizen dicht op elkaar. Het dorp Orong Kekeran ligt hoger op de berg en is wat ruimer van opzet. Daar is VLOK 8 jaar geleden begonnen en dat is duidelijk te zien. Betere "huizen" en wegen en een soort van watervoorziening. Bij het rondkijken viel mij meteen op dat er enorm veel tandbederf zichtbaar was, vooral bij kleine kinderen (zuigflescariës). Na in de dorpen te hebben rondgelopen en bij enkele mensen thee te hebben gedronken zijn we naar de praktijk van de lokale tandarts gegaan. Het was toen inmiddels tegen het einde van de ochtend. De praktijk is gevestigd in een soort gezondheidcentrum. De deur van de behandelkamer stond open, de tandarts werkt staande, er staan twee stoelen en de assistent (mannelijk) was bezig met verdoven en trekken van een kies. Ik kan me niet herinneren zo'n onhygiënische ruimte te hebben gezien. De tandarts had alleen een handschoen aan aan de hand waarmee zij boorde, bij het trekken werd geen handschoen gedragen. De ass. haalde het instrumentariumn uit de sterilisatiebak met zijn blote handen en zette meteen zijn vingerafdruk op het mondspiegeltje. De tandarts is een zéér magere maar ontzettend vriendelijke moslima, werkend bij een temperatuur van 32 graden met hoofddoek op, bril en mondkapje. Na een korte kennismaking afgesproken voor zondagmorgen 10.00 uur in het hotel.
Zaterdagmorgen naar de dorpsschool in Orong Kekeran om te beginnen met de inspectie van de kindergebitten en de controle van de ogen door mijn "collega" vrijwilliger Stephan Lembeck. Hij is eigenaar van de Pearle Optiekzaak in Geldrop en is hier naar toe gekomen met een enorme hoeveelheid apperatuur en brillen.Ik heb 45 kinderen tussen de 6 en 8 jaar in de mond gekeken en opgeschreven wat ik zag: pure ellende!! In de 35 jaar werken in Nederland heb ik alles bijelkaar niet zoveel tandbederf gezien als nu in 2,5 uur. Afentoe moest ik gewoon stoppen omdat het me teveel werd. Ik had wel handschoenen weten te regelen,maar omdat er geen stromend water is moest ik de handschoenen wassen in een emmer water waaraan ik ontsmettingsmiddel had toegevoegd. Ik verzeker jullie dat dat geen goed gevoel is, maar ik kon niet anders, er was ook geen handdoek dus kreeg ik uiteindelijk een lapje stof om mijn handen aan af te drogen. Na 2,5 uur inspectie op verzoek van de locals door het dorp om bij mensen op bezoek te gaan. Ik kreeg echt allerlei vragen en problemen onder mijn neus geduwd. Bijv. een baby met ernstige brandwonden (er wordt op open houtvuur gekookt) aan zijn beentje. Wat ook opviel was de scheve stand van de blijvende tanden die doorgebroken waren. Erg grote tanden voor hele kleine kaakjes, maar daarover mail ik Hans nog wel!! Ik voelde me afentoe gedumpt in de verkeerde film, vroeg me af hoe ik moest handelen, maar heb maar gewoon gedaan en niet teveel gepiekerd. Zie verder verslag 3B

  • 18 Oktober 2009 - 15:16

    Gidi:

    Hou nog even vol. Ik kom er aan !

  • 19 Oktober 2009 - 11:25

    Marjo Van Helvert-Wi:

    Beste Marie-José,
    Geweldig wat jij daar doet. Wij kunnen het ons niet voorstellen dat het ergens anders op de wereld zo uitziet als jij beschrijft. Wij zien wel t.v. programma's maar het blijft vaak een ver van mijn bed show. Goed vind ik dat je ervaart dat het op plaatsen waar jullie jaren geleden begonnen zijn het er ook beter uitziet. Het is dus niet dweilen met de kraan open. Ik wens je toe dat je de inspiratie behoudt om positief te blijven staan in deze uitdaging. Wij moeten ons blijven realiseren dat het de opdracht aan ons allen is te blijven werken aan een betere wereld. Hartelijke groet,
    Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 94111

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: