Verslag 7, met foto's! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Verslag 7, met foto's! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Verslag 7, met foto's!

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

31 Oktober 2009 | Indonesië, Batavia

Beste allemaal,
Ik was gebleven bij maandagmiddag naar de kaakchirurg. www.mjverheijen.waarbenjij.nu
's Ochtends de poetslessen gegeven op de school in Orong. Die school is een aantal jaren geleden door de stichting VLOK gebouwd (zie foto). Zoals ongeveer 35 jaar geleden ben ik weer voor de klas gaan staan om uit te leggen hoe de kinderen goed kunnen poetsen. Niet teveel info want dat werkt niet, zeker niet omdat alles wat ik zei natuurlijk vertaald moest worden. Met een groot poetsmodel voorgedaan wat de bedoeling was. Daarna met de halve of hele klas naar buiten om te poetsen. Allemaal een bekertje, tandpasta en een borstel. Grote emmer water en alle bekertjes er een voor een in om te kunnen spoelen. Daarna begon de pret, zie foto's. 's Middags controle van de volwassenen die zich meldden. Daarna met 7 patiënten naar de kaakchirurg. Laat terug in hotel, helemaal kapot, maar zeer voldaan na een dag hard werken. Dinsdagochtend overleg met ouders om te vragen of hun kind behandeld mag worden door de tandarts of de kaakchirurg, geen problemen. 's Middags weer een overleg met 2 mensen van het ziekenhuis waar het oogtestlab naar toe gaat. Helaas alles in het indonesisch, dus dat moet over! Ze willen ook samenwerken v.w.b. tandheelkunde, maar dat hebben we uit het contract gehaald, kan later altijd nog, ik kan nu nog niets beloven. Woendagochtend overleg met de tandarts in het gezondheidscentrum. Nou ja, als je nog niet ziek bent zou je het daar kunnen worden, weinig hygiëne. De baas was er niet, ziek (ha, ha), dus alleen met de tandarts gesproken. Die heeft al het nodige gekregen maar wil meer, dat moet stoppen, ik ben sinterklaas niet. Maar volgens hen heeft iedere witte neus geld. Na het gesprek getuigen geweest van een rampenoefening. Nou, dat wordt dus niets als er echt een ramp is, totale chaos en vooral veel pret. 's Middags in tweede dorp (Teloke) begonnen met controle van de volwassenen. Vervolgens nog met 2 spoedpatiënten naar de kaakchirurg. Dat is een geweldige vrouw, die zeer hygiënisch en goed werkt en die ik dus graag 8 euro per patiënt betaal. Waarvoor dank aan de sponsoren! Donderdagmorgen begonnen met de eerste klassertjes van de school in Teloke. Wat een tandbederf, niet te geloven. Slechts één kind huilde een beetje, maar dat was zo over toen ze mee mocht kijken bij een vriendinnetje. Daarna ging ze rustig op de bank liggen en kon ik de "grotten van Han" bewonderen (grote gaten in tanden en/of kiezen). Zoals gebruikelijk 's middags de volwassenen, eerst bij mij dan bij Stephan. Met hen heeft Stephan meer werk, veel slechte ogen, maar ook weer veel dankbaarheid voor de geschonken bril. Vrijdagochend is Stephan met 2 patiënten naar het ziekenhuis geweest. Een voor een oogoperatie, de ander voor controle, die wordt volgende week geholpen. Operatie verliep vrij hygiënisch, steriele spullen. Ik heb toen, samen met assistente Nopi, monden en ogen gecontroleerd. 's Middags voetbalwedstrijd, gesponsord door Gidi, die ook meedeed bij Teloke, Stephan speelde voor Orong. Teloke won! Al met al: het gaat prima, ik werk hard maar krijg er ook veel voor terug in de vorm van dankbaarheid. Tussen de middag altijd even zwemmen en bijkomen, daarna weer door. Till next time, take care
Marie-José

• 31 Oktober 2009 - 10:38

Raymond&Sandra:

Hallo Marie-José,
    Het is niet te geloven, wanneer ik nu ook nog de foto´s zie. Dat dit nog anno 2009 bestaat. Ik vind het GEWELDIG wat je allemaal doet!!! SUPER!!
    Lieve groet,
    Sandra

• 31 Oktober 2009 - 13:42

Kaat & Chrétien:

Hoi Marie-José,

Wat een indrukwekkende foto's ! Het geeft wel een goed beeld dat je met je werk daar veel kan betekenen voor de plaatselijke bevolking. De foto met de rij kinderen met allemaal een "plasje" tandpasta voor hun voeten is grappig en aandoenlijk tegelijkertijd ! Veel succes met je mooie werk daar en geniet van je zembad (mooie afwisseling inderdaad) !

P.S. zwemt Gidi weleens met je mee ?

Hartelijke groet, Kaat, Victoria & Chrétien

• 31 Oktober 2009 - 18:05

Jos:

Ik blijf van de ene verbazing in de andere vallen.Wat hebben we toch een luxe!! Zeker als je net terug bent van vier daagjes Domburg, in een veel te luxe hotel.!!!!!!
    Wat leuk die foto's, zeg. Je kunt het je gewoon allemaal haast niet voorstellen. Zeker niet als jij ineens tussen de mensen daar staat ,Marie-José .Ik blijf me verbazen wat jij daar allemaal doet. Geweldig, geweldig en nog eens geweldig.!!!!!!!
    Ik begin je nu wel een beetje te missen ,hoor.Maar het gaat nu toch al heel snel als ik zie dat jij gisteren over twee weken alweer thuis bent. Let op jezelf en bedankt voor al die geweldige informatie.

• 31 Oktober 2009 - 18:06

Jos:

• 31 Oktober 2009 - 21:12

HANS EN VERA:

Lieve Marie-José,
    Alweer een uitgebreid verslag. Als je thuiskomt denk ik dat je een week slaapt. Wat een enige foto's. De meisjes die poetsen serieuzer dan de jongens heb ik de indruk.
    Hopelijk houden de meisjes en de jongens plezier in het het poetsen als zij goede resultaten zien. Ze hebben op die een manier een voorbeeldfunctie lijkt mij zo. We hebben bewondering voor je energie Marie-josé.
    liefs
    Hans en Vera

• 31 Oktober 2009 - 21:45

Cornelia:

Lieve Marie-José,
    Gefeliciteerd! Ik denk dat jij een heel geweldige job doe. Het is leuk om je brieven te lezen.
    Verder veel succes en groeten aan Gidi,
    Cornelia

• 31 Oktober 2009 - 22:30

Loek En Hermine:

Geweldig, wat jij daar allemaal doet. De foto's maken veel duidelijk. Heel indrukwekkend. De kinderen zijn wel schatjes. Nog veel succes en heel veel groeten voor Gidi. Dikke kus.

• 01 November 2009 - 11:37

Marjo Van Helvert:

Beste Marie-José,
    Bedankt voor de mooie foto's. Kinderen zijn altijd weer aandoenlijk. De klas met de kinderen die in het groen gekleed zijn en de kinderen die hun tanden poetsen dat het een lieve lust is. Wat zien ze er mooi uit in de donkerrood met wit gecombineerde schoolkleding. Maar hun tanden is een heel ander verhaal. Zijn ze zo slecht door het niet poetsen of ook door slechte voeding en zoetigheid? Het is prachtig werk dat je doet. Fijn dat je man er ook is en dat je toch kunt ontspannen door o.a. zwemmen. Maar je zult 's avonds toch echt wel heel moe zijn.
    Met hartelijke groet,
    Marjo

• 01 November 2009 - 19:20

Marianne & Lars:

Hallo,

Leuk om al je verhalen te lezen! Toppie wat jullie doen!
    Liefs, Marianne en Lars

• 06 November 2009 - 12:01

Maria En Jan:

Late reactie(computerproblemen). Foto's geven een duidelijk beeld dat je handen en tijd tekort komt. Voor ons herkenbaar uit onze reizen naar Indonesie en Sri Lanka. Wensen je nog veel inspiratie en werklust. Zo nu en dan wel met Gidi het water in duiken.
    Groeten en liefs.

• 06 November 2009 - 16:21

Loe En Han:

Hallo Marie-Jose en Gidi!
    Het zit er weer bijna op voor jullie,wat gaat de tijd toch snel.Het is geweldig om je brieven te lezen,wat jullie daar allemaal doen,en hopelijk is het resultaat blijvend.Heel veel sukses verder. We missen wel de buren!
    Veel liefs loe en Han!!!!