Gambia 6.5 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 6.5 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 6.5

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

11 December 2022 | Gambia, Kololi

Gambia 6.5

Beste Allemaal,

In het vorige verslag vergeten te vermelden; mijn iPad werkt weer naar behoren; ik had de Bluetooth uitgeschakeld! Geeft maar weer eens aan dat ik een digibeet ben.

Nu is het al vrijdagmorgen en ik heb net iets meer tijd omdat ik later opgehaald wordt dan normaal. Vanmorgen naar Tanka Tanka, het ziekenhuis voor psychiatrische patiënten en verslaafden.

Maar laat ik verdergaan bij waar ik de vorige keer ben gestopt, woensdag. Inderdaad heb ik die dag zelf geen kinderen meer behandeld, maar met erg veel bewondering en plezier geassisteerd bij Manaal. Plezier in de tandheelkunde is waarschijnlijk voor velen vreemd, maar ik schep er nog steeds veel genoegen in om in en om monden te werken. Zeker als je samenwerkt met een goede tandarts, en dat is Manaal. Ondanks het feit dat zij pas 2 jaar geleden afstudeerde, is zij zeer kundig en dan met name op het gebied van het trekken van tanden en kiezen. En dat kan hier erg moeilijk zijn, vandaar ook dat de kaakchirurgen Roland en Cornelia hier zoveel werk hadden en kunnen hebben. Maar Manaal heeft zich kranig geweerd terwijl ik erbij stond en bad dat de kies er in zijn geheel uit zou komen. Het lukte haar iedere keer weer.

Naast het assisteren heb ik de ruimte waar de sterilisatie in staat opgeruimd. Alles wordt hier bewaard, ook de apparaten die het niet meer doen. Er stonden dus 3 sterilisatie-apparaten op het aanrecht, waarvan er maar 1 werkt. Twee sterke kerels gevraagd om de andere twee apparaten op de grond onder het aanrecht te zetten, aanrecht schoongemaakt en alles beter ingedeeld. Ook heb ik een waterkoker gekocht, dank aan de sponsoren, zodat we met kokend water de instrumenten kunnen reinigen voordat ze in de sterilisatie gaan. Dat deed ik tot op heden ook maar met gekookt water uit de keuken van het ziekenhuis. Beetje gevaarlijk; trap af en over een druk terrein met een kan kokend water, maar dat is dus nu verleden tijd.

Helaas kon het overleg over het meisjesproject met Tineke, de studentes en de lerares van de school niet doorgaan. Tineke meldde zich ziek, vreesde voor malaria. Hoge koorts, algehele malaise, maar de testen blijven negatief. Ze zal nu zodra ze beter is contact opnemen met het hoofd van de school en het project starten. Omdat zij tot mei hier is, wilde ik niet zonder haar beginnen en ik weet zeker dat zij alles in het werk zal stellen om dit project goed op de rails te krijgen. Met onze hulp vanuit NL.

Nu ga ik me aankleden en wat droge geroosterde boterhammen eten, mijn darmen zijn een beetje van streek. Dan op naar Tanka Tanka en daarna weer naar LHC. Manaal en ik zullen dan nog wat patiënten behandelen waarvan we alle twee weten dat zij dat waarschijnlijk niet alleen kan. Ik heb dan ook met haar te doen, want vanaf maandag staat ze er toch alleen voor. Ook Sarjo zal haar niet meer bij kunnen staan omdat hij weer gewoon voor de klas moet. Er is wel een meisje dat de Cubaanse tandarts Felix assisteert, maar hij komt alleen op dinsdag- en donderdagmiddag en gisteren heb ik haar niet gezien in de praktijk. En of ze veel voor Manaal kan doen???

Inmiddels is het bijna negen uur ‘s avonds en net gegeten met een jong Belgisch echtpaar dat hier ook in het hotel zit. De andere Nederlanders zijn ergens naar de voetbalwedstrijd kijken dus het is nog rustiger in het hotel dan anders. Vanmorgen met ruim een uur vertraging naar Tanka Tanka gegaan. Niet ik was te laat maar de tandarts die daar werkt. Tanka Tanka (Stapje voor Stapje) is een, omgeven door een hoge muur, keurig gebouw, tenminste aan de buitenkant. Wat meteen opviel was dat er geen rommel buiten op de grond lag, heel bijzonder voor hier! In een klein donker hok stond een soort van behandelstoel, geen licht erboven, geen instrumenten, echt twee keer niets. Ik was enorm verbaasd want had, verkeerd dus, begrepen dat er een minimaal ingerichte kamer zou zijn. Ivette, de tandarts, had wat instrumenten meegebracht, inclusief verdoving. Toen we begonnen leek het wel of we op een kermis in de Middeleeuwen stonden; een hoop mensen erom heen en maar kakelen. In het belang van de patiënt en alle anderen heb ik daar een eind aangemaakt. Een assistente is genoeg en geeft de tandarts ook de rust en de ruimte om haar werk te doen. En dat deed ze goed, bewonderenswaardig hoe ze onder deze omstandigheden in de ontzettend vieze monden werkte en kiezen verwijderde. Ik vond het fijn om haar te kunnen helpen en binnen een uur stonden we alweer buiten de poort. Voor mij had het langer mogen duren, maar zij was klaar wilde geen nieuwe patiënten meer zien, dus gingen we. Ik werd bij LHC afgezet en kon daar ook weer meteen aan de slag. Na de lunch hadden we twee moeilijke extracties gepland zodat Manaal die niet alleen zou moeten doen volgende week. We dachten met de makkelijkste te beginnen zodat de moeilijke uit zou kunnen lopen. Nou dat was dus buiten de Gambiaanse kiezen om gerekend! Bijna anderhalf uur heeft Manaal keihard, rustig en beheerst gewerkt om een rotte kies bij een jongen van 11 jaar te verwijderen. En het is haar uiteindelijk gelukt, geweldig knap. Het deed me denken aan een dergelijke “bevalling” vorig jaar toen Ali hier was. Gelukkig kon ik haar op sommige momenten van advies dienen, iets waar ze duidelijk blij mee was. Kwamen mijn uren naast de stoel met Roland, Cornelia en Ali toch goed van pas. Omdat we alle twee verwacht hadden dat de andere patiënt ons voor nog grotere problemen zou stellen, waren we enorm (blij) verrast toen die kies er binnen 5 minuten uit was. Toch nog op tijd klaar om met Nelleke de taxi te delen en uiteindelijk om half zes weer in het hotel te zijn.

Even in het zwembad, wat rijst gegeten om mijn darmen niet nog meer van streek te maken, zo naar bed. Morgen toch nog maar even werken en wat zaken afhandelen.

En dat heb ik gedaan. Nu is het zondagmorgen, 11 december, en ben ik maar opgestaan na een benauwde nacht. Vanaf ongeveer middernacht tot nu toe is er geen electriciteit. Omdat dit een eco-hotel is hebben ze geen generator en, volgens de manager, is er geen electriciteit als de zon niet schijnt. Wel raar dat er ook nachten waren dat mijn plafondfan het wel bleef doen. Nee, dit hotel zal ik bij niemand aanbevelen, en niet alleen omdat er regelmatig stroomuitval is.

Maar goed, gisterochtend naar LHC en nog 4 kinderen gezien. Twee hebben geen behandeling nodig, de andere twee heb ik verwezen naar Manaal. Daarna de praktijk opgeruimd en voorbereid voor maandag. Toen nog naar de school om de laatste schoolgeldbetalingen af te werken. Daarna een onverwachts maar zeer welkom overleg met de honorair-consul, Henriette Brummer-Sonko. Uiteindelijk was ik rond 3 uur terug in het hotel en heb toen nog even gezwommen en kort in de zon gezeten. Met Annemieke had ik afgesproken om te gaan eten zodat we nog wat zaken konden bespreken. Lekker gegeten terwijl achter mij de televisie aanstond met daarop een voetbalwedstrijd. Ik begreep dat alle wk wedstrijden hier gevolgd worden, maar mij is niet duidelijk voor wie de Gambianen juichen. Ze hebben er in ieder geval plezier in en dat is het belangrijkste.

Het zit erop, als alles goed gaat vertrek ik vanmiddag rond 14.00 uur uit Gambia en ben ik vanavond iets voor 22.00 uur weer in NL.Maar omdat de laatste trein naar Sittard al om 22.21 uur vertrekt, moet ik in Eindhoven worden opgehaald, tot iets voor half twaalf gaan er nog treinen tot Eindhoven.

Ik kan tevreden terugkijken op de afgelopen anderhalve week, alles is goed gegaan, het enige minder goede was dit hotel. Maar ook dat relativeer ik, er zijn miljoenen mensen die het slechter hebben, zeker ook in dit land. Ik hoop dat ik voor enkelen hier weer wat heb kunnen betekenen, niet alleen op tandheelkundig gebied maar, dankzij jullie sponsoring, ook voor kinderen die anders niet op school hadden klunen blijven. Vanuit Gambia een warme ( /- 35 graden) groet, een mooi Kerstfeest met allen die jullie lief zijn en een gezond en gelukkig nieuwjaar. Ook in 2023 hoop ik jullie weer verslag uit te kunnen en mogen brengen van mijn vrijwilligerswerk.

Take care

Marie-Jose


  • 11 December 2022 - 09:20

    Toon:

    Wat een mooi verslag weer! Je hebt het druk gehad deze dagen, maar dat is natuurlijk ook de bedoeling. Goede reis terug naar huis!


  • 11 December 2022 - 10:41

    Annemieke De Koning :

    Het was heerlijk dat je er weer was! En met jouw tomeloze energie en gedrevenheid krijg je in een korte tijd altijd weer veel elkaar. Dus dank voor je inzet en betrokkenheid, er zijn veer vele Gambiaanse (kinder)monden geholpen. Superfijn!


  • 11 December 2022 - 11:02

    Hermine Verheijen:

    Goede reis naar Nederland..

    het is hier koud.


  • 11 December 2022 - 12:29

    Gidi:

    Tot vanavond !

    Als ik je afhaal, heb ik een warme jas voor je bij me.


  • 11 December 2022 - 12:44

    Vera Dijkman :


  • 11 December 2022 - 13:32

    Betty Boltong:

    geweldig weer Marie-Jose

    en nu thuis lekker bijkomen en genieten.

    fijne feestdagen voor jou en je familie

    groetjes BETTY


  • 11 December 2022 - 14:31

    Ruudtsas :

    Welkom thuis! Weer een mooi werk afgeleverd.


  • 11 December 2022 - 15:19

    Anita:

    Beste Marie-José,

    Je hebt het weer gefixed ! Proficiat!

    Groetjes en fijne feesten in het koude maar gezellige Nederland


  • 11 December 2022 - 15:36

    Vera Dijkman :

    Alle hulde Marie-José voor wat je toch weer gedaan hebt!!

    je denkt aan alles, organiseert goed en schuwt ook het ogenschijnlijk mindere maar belangrijke werk niet en dan denk ik aan het ordenen en opruimen en mensen terzijde te staan.

    Goed werk!! Alle lof.

    Nu weer thuis in je eigen land !!!

    lieve groet

    Hans en Vera


  • 12 December 2022 - 01:47

    Jantine:

    Je heb weer heel veel kunnen doen, geweldig!! Goede reis terug en sterkte weer in de kou.

    Tevens gezellige Kerstdagen gewenst en alle goeds in goede gezondheid voor 2023!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Gambia 6

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

11 December 2022

Gambia 6.5

07 December 2022

Gambia 6.4

05 December 2022

Gambia 6.3

02 December 2022

Gambia 6.2

15 November 2022

Gambia 6.1
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 94111

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: