Gambia 6.2 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 6.2 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 6.2

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

02 December 2022 | Gambia, Kololi

Gambia 6.2

Goedemorgen Allemaal,

Het is 1 december 2022, 7 uur in Gambia. Gisteren om deze tijd stapten Klaas en ik in het vliegtuig in Amsterdam. Na een korte nacht in een hotel bij Schiphol was het goed te kunnen vertrekken voor mijn zesde reis naar Gambia. Geen chaos op het vliegveld, precies op tijd vertrokken en gearriveerd. We werden opgewacht door Annemieke en zijn meteen naar Lamin Health Center (LHC) gegaan. Lekkere lunch en toen naar de praktijk. Tot de grote schrik van Klaas zat alles onder dikke lagen stof en waren verschillende afdekplaten/deksels of hoe zoiets ook heet, verwijderd. Maar hij begon wel meteen met uitzoeken waarom in een kamer de boor en het afzuigsysteem niet werken. Zelf heb ik gekeken of er alles was om te kunnen werken in de andere kamer. Dat zag er, vies, maar goed uit. Op dinsdag- en donderdagmiddag werkt Felix, de Cubaanse tandarts, in deze kamer, maar verder kan ik er mijn gang gaan. Maandag zal ik Nelleke behandelen, een Nederlandse vrijwilligster die al een maand hier is en tot mei blijft. Een geweldige enthousiaste en actieve vrouw, en daarnaast ook heel gezellig. Ze werkt 3 dagen per week bij LHC en is een vliegende keep. Om vier uur ben ik met haar weggegaan, mijn hotel ligt in de buurt van haar appartement, we delen zo de kosten van het vervoer. Ik was dus rond half vijf bij het hotel. Het ligt geweldig mooi, vriendelijke ontvangst, omdat ik vrijwilligerswerk doe heb ik een upgrade van de kamer gekregen. Ik had om een rustige kamer gevraagd en die heb ik ook; er zijn maar 10 kamers en slechts 3 bezet! Anna, de Nederlandse die Tanka Tank heeft opgericht zat al op me te wachten, samen met Cynthia, de fertiliteitsarts die hier ook werkt. Even wat …

En nu is het vrijdagochtend 5.35 uur! Verder maar waar ik gebleven was; even wat consternatie omdat ik dacht mijn telefoon kwijt te zijn. Uiteindelijk bleek die niet in de auto of in de winkel waar ik geweest was te liggen, maar bijna onderin mijn koffer. In de haast toen ik in mijn kamer kwam daarin gelegd en terug gerend naar Anna en Cynthia. Met hen, en telefoon, op het terras genoten van een glas wijn en een goed gesprek. Daarna in m’n eentje nog wat zitten nadenken en iets kleins te eten besteld. Nog voordat dat eten kwam kwamen 2 van de 3 andere gasten in dit hotel het terras op. Meteen stelden zij zich voor en raakten we in een zeer geanimeerd gesprek verwikkeld. Uiteindelijk hebben we gezellig met z’n drietjes aan een tafel gegeten. Ans en Herman komen ook al jaren in Gambia maar waren net als ik voor de eerste keer in dit hotel. Voor hen was het wel een teleurstelling dat het hier zo super rustig is, voor mij is dat prima. Voor hen en mij is het feit dat ook dit hotel (net zoals het hotel in november vorig jaar) aan het eind van een zandweg ligt, ver van restaurantjes niet handig. En we missen de airco! Slapen in een kamer van boven de 20 graden is voor mij niet prettig, dus droom ik “ de hele nacht” en ben vroeg wakker. Dat is dan weer handig om jullie op de hoogte te brengen van het wel en wee hier.

Gisterochtend als eerste en enige aan het ontbijt om 7.30 uur, want dan zijn ze pas open. Enige verwarring omdat de omelet met kaas en tomaat die ik bestelde kwam zonder die ingrediënten maar met veel ui en groene paprika. Toen ik vroeg om boter bleek die er niet te zijn, kaas ook niet maar dat begrijp ik wel. (Heb dus zelf smeerkaas gekocht, twee in een) Om 8 uur stond Essa klaar en hebben we er een uur overgedaan om bij LHC te komen, reden: steeds meer verkeer dat via zeer slechte zandwegen moet naast de 6!-baans weg die aangelegd wordt. Eenmaal bij LHC samen met Klaas naar de praktijk en begonnen met opruimen, uitmesten en inventariseren. Tot mijn grote verbazing is er enorm veel vulmateriaal weg, maar misschien is het op een geheime plaats opgeborgen? Ik heb Felix, de Cubaanse tandarts die op dinsdag- en donderdagmiddag komt, via een briefje gevraagd of hij weet waar het is. Zijn assistente wist van niets. Wel heb ik haar een compliment kunnen geven voor het feit dat de werkplek zo goed als mogelijk schoon was, de instructie van de Golden Girls 2 heeft gewerkt!!

Ook een bezoek gebracht aan de Babylon school, het hoofd zat in een vergadering maar afgesproken dat ik vandaag terugkom. Uitgebreid gesproken met onze steun en toeverlaat Sarjo die ook deze keer bereid is de kinderen te begeleiden naar de praktijk. Vanmorgen om 11 uur de eerste kids, we zullen zien hoe het gaat. Gistermiddag met Anna naar Ivette geweest, ook een Cubaanse tandarts die hier in een praktijk van een Zweedse tandarts werkt. Die Zweed is al in de 80 en werkt en woont hier dus niet meer, maar heeft alles aan haar toevertrouwd. Ivette werkt ook in Tanka Tanka, de psychiatrische kliniek die Anna heeft opgericht. Uit het verhaal van Ivette heb ik duidelijk kunnen opmaken dat zij daar hulp nodig heeft, volgende week vrijdag loop ik een ochtend met haar mee en hebben we daar ook overleg met een of andere hoge pief. Na het overleg met Ivette bij Anna, die hier een eigen huis heeft, in haar tuin gezellig 2 wijntjes gedronken en toen terug naar het hotel. Daar kon ik zo aanschuiven bij de tafel van drie, ook Ingrid at mee. Wel fijn dat dit makkelijk gaat want iedere avond alleen in een leeg restaurantje zitten lijkt mij helemaal niets. Nou zal ik niet iedere avond hier eten, morgenavond so wie so met Klaas en Annemieke.

Het is inmiddels 6.15 uur, ik heb mijn beker thee met stukje ontbijtkoek, misschien truttig maar wel lekker, op. Ga nu douchen, dan proberen dit stukje op de website te krijgen en hopen dat er al iets te ontbijten valt.

Warme groet, take care

Marie-Jose


  • 02 December 2022 - 10:28

    Ruud:

    Succes met het nuttige werk daar. Hoop dat je een goed verblijf zult hebben! Groeten neef Ruud


  • 02 December 2022 - 10:35

    Toon:

    Wat een uitgebreid verslag weer, heerlijk om te lezen! Wat leuk dat Nelleke er ook weer is, een voortreffelijke vliegende keep inderdaad. Maar ik ben wel verbaasd dat je niet in het Balafon zit? Waar heb je nu je intrek genomen? Wanneer dat in dezelfde buurt is, als waar we vorig jaar hebben gezeten zit je overal wel een heel eind vandaan. Veel succes in Lamin!


  • 02 December 2022 - 12:34

    Britt :

    Wat een leuk en uitgebreid verslag! Heel er leuk dat je er nu weer bent. Doe ze daar de groetjes van mij [e-1f601] en veel succes gewenst!


  • 02 December 2022 - 14:51

    Anita:

    Beste Marie-José,

    Veel succes! Laat je niet ontmoedigen door de never ending story, steeds gaan jullie wat vooruit. Dit is Afrika!?

    Groetjes,


  • 02 December 2022 - 18:57

    Betty Boltong:

    TOPPER


  • 02 December 2022 - 20:39

    Evelien :

    Lieve MJ,

    Wat een topper ben je toch, zo betrokken en altijd de helpende hand bieden.

    Altijd leuk om je verhalen te lezen.

    Heel veel succes met alles.

    Groetjes uit Buchten.


  • 03 December 2022 - 00:38

    Jantine:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Gambia 6

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

11 December 2022

Gambia 6.5

07 December 2022

Gambia 6.4

05 December 2022

Gambia 6.3

02 December 2022

Gambia 6.2

15 November 2022

Gambia 6.1
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 94111

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: