Gambia 6.1 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 6.1 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 6.1

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

15 November 2022 | Nederland, Buchten

Beste Allemaal,

Het is bijna zo ver, over 2 weken ga ik weer naar Gambia. Deze keer niet met een of meerdere collega’s maar met een ander belangrijk persoon; de technicus die ongeveer 7 jaar geleden de tandartspraktijken heeft ingericht bij Lamin Health Center. Zoals jullie ongetwijfeld begrijpen heeft de apparatuur daar nogal wat te lijden gehad; temperatuur wisseling (airco wel aan, dagen niet aan als er niemand werkt), gebruik door verschillende tandartsen en mondhygiënisten, geen goed of helemaal geen dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks onderhoud. Kortom het zal een behoorlijke klus worden voor Klaas om alles weer op orde te krijgen. Maar hij gaat daar 4 dagen hard aan werken. We vertrekken samen op woensdag 30 november, hij gaat ’s zondags weer terug en ik blijf dan nog een week.

En wat ga ik daar doen deze keer? Nou in ieder geval het gebruikelijke op tandheelkundig terrein. Begin december komt er een Engels echtpaar voor 3 maanden naar LHC. Hij is arts, zij tandarts en voor haar zal ik een mooi programma samenstellen! Ook kan ik, indien gewenst, haar wegwijs maken in de praktijk. Maar er is nog steeds de Cubaanse tandarts Felix die haar natuurlijk kan inwerken. Daarnaast wil ik alle onderhoudsadviezen van Klaas op papier zetten en plastificeren zodat welke tandarts en/of assistent(e) dan ook, weet wat er gedaan moet worden.

Ook wil ik samen met Tineke, een Nederlandse dame die op dit moment weer in Gambia is en blijft tot ergens in de tweede helft van volgend jaar, gaan werken aan het meisjesproject; het maken van wasbaar maandverband. Tineke heeft al een begin gemaakt toen zij de vorige keer in Gambia was en ik hoop nu met haar verder te mogen en kunnen werken.

Daarnaast zal ik een bezoek brengen aan Tanka Tanka, een kliniek voor verslaafden en geestelijk gehandicapten, opgezet door Anna, een Nederlandse granddame. Toen ik de laatste keer in Gambia was vertelde zij dat ze een (Zweedse?) tandarts bereid had gevonden om eens in de zoveel tijd tandheelkundige zorg te verlenen in de kliniek. Maar die tandarts heeft nog behoefte aan bijna alles, dus zal ik eens kijken of ik haar ook kan helpen. Ik heb net een heleboel gekregen incontinentiemateriaal naar Tanka Tanka gestuurd omdat dat iets is wat ze daar goed kunnen gebruiken. Anna vertelde mij dat matrassen daar maar kort meegaan vanwege het doorlekken van urine bij gebrek aan goed incontinentiemateriaal. En hier in Nederland moet dat weggegooid worden als de patiënt van wie dat was, overlijdt. Belachelijk want het zit nog in de originele, dichte verpakking!!

Verder zal ik natuurlijk op bezoek gaan bij de Babylon school en ook daar horen wat voor hulp er nodig is. Dat zal met name financiële steun zijn voor kinderen die geen schoolgeld kunnen betalen. Dus mochten jullie nog een kind willen sponsoren dan hoor ik dat graag! Daar zal ik ook kijken of de naaimachines die ze hebben nog werken en anders, met behulp van Klaas, proberen ze weer aan de praat te krijgen. Want het meisjesproject is een verzoek van deze school omdat daar geconstateerd wordt dat meisjes, als ze ongesteld zijn, vaak een week niet naar school komen bij gebrek aan maandverband.

Uiteraard zal ik uitgebreid overleg hebben met Annemiek, de directrice van LHC, en Henriëtte Brummer-Sonko, de honorair- consul van Nederland in Gambia. Met hen zal ik bespreken wat de mogelijkheden zijn om samen te werken met het ministerie van volksgezondheid, het Edward Francis Small Teaching Hospital en the University of the Gambia om het project “Teach the teacher” van de grond te krijgen. Dit is een project van de Orde van St. Lazarus waar ik sinds enkele jaren lid van ben. In mei van dit jaar heb ik samen met een ander lid van deze orde verkennend onderzoek gedaan en er is nu besloten om “geen vissen te geven, maar mensen te leren vissen”, in dit geval aan te sluiten bij dat wat er al aan medische opleidingen bestaat en te kijken hoe we aan uitbreiding en/of verdieping daarvan bij kunnen dragen.

Kortom, er staat weer genoeg op mijn programma, maar dat is alleen maar goed, daar ga ik voor!

Zoals altijd houd ik jullie op de hoogte van mijn wel en (hopelijk geen) wee. Bij voorbaat dank voor alle steun in welke vorm dan ook, take care

Marie-José


  • 15 November 2022 - 11:26

    Toon Van Baars:

    Lieve MJ, Je laat er geen gras over groeien! Succes met de nieuwe trip: ik volg je blog op de voet!


  • 15 November 2022 - 12:21

    Terra Hoffmann:

    Wat leuk! Succes lieve Marie-José!

    Liefs, Terra van de Golden Girls 2


  • 15 November 2022 - 12:58

    Sonja:

    Geweldig hoor , wat een programma. Fijn dat we op de hoogte worden gehouden !


  • 15 November 2022 - 17:25

    Betty Boltong:

    geweldig Marie-Jose je bent en blijft een kanjer


  • 15 November 2022 - 21:19

    Femke Hilhorst:

    Wauw! Wat een mooie projecten! Heel veel succes en plezier natuurlijk[e-1f604]

    Liefs, Femke


  • 16 November 2022 - 00:34

    Jantine Buijs:

    Wauw wat een vol programma, geweldig dat je weer kan gaan! Heel veel sukses en plezier gewenst. Lieve groetjes, ook namens Holis.


  • 16 November 2022 - 10:50

    Anita:

    Beste Marie-José,

    Bezige bij!

    Heel veel succes en tot lezens!


  • 17 November 2022 - 07:48

    Doris:

    Hoi Marie-José,

    Heel veel succes en plezier in Gambia

    Groetjes

    Doris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Buchten

Gambia 6

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

11 December 2022

Gambia 6.5

07 December 2022

Gambia 6.4

05 December 2022

Gambia 6.3

02 December 2022

Gambia 6.2

15 November 2022

Gambia 6.1
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 94111

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: