Gambia 5.3 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 5.3 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 5.3

Door: Marie-Jose Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

02 Mei 2022 | Nederland, Buchten

Beste allemaal,

Het is nu bijna 6 uur en ik ben al even wakker, mijn lijf denkt dat het al 8 uur is en dus de hoogste tijd om actief te worden!! Thee gezet en aan de “ arbeid” om mijn eerste verslag van deze Gambia reis te schrijven.

Zaterdagochtend toch maar een half uur eerder vertrokken na de meldingen over de chaos op Schiphol en Zaventem. Gidi (mijn man) zette ons voor 9 uur af en om 9.20 uur waren we onze koffers al kwijt. Natuurlijk had ik, in mijn koffer, te veel kilo’s, maar er werd niet moeilijk gedaan. Ik denk mede omdat Maria heel erg weinig in haar koffertje had. Geen drukte, op dat moment, te bespeuren. Maar meteen door de douane, een ontbijtje nuttigen en op tijd inchecken. Eenmaal in het vliegtuig een half uurtje vertraging vanwege de drukte in het luchtruim boven Spanje, goede reden om te wachten! Prima vlucht gehad en na een stop van een uur in Dakar door naar Banjul, nog slechts 30 minuten vliegen. En over chaos gesproken, wat ons in Zaventem bespaard was gebleven, kregen we dubbel en dwars in de aankomsthal van het vliegveld van Banjul. Wat een gigantische puinhoop! Er staat dat je 1 meter afstand moet houden, maar dat is vaak maar 10 centimeter. Alles en iedereen boven op elkaar. Om het land binnen te mogen, en er weer uit te gaan, moet je 20 euro betalen onder de noemer van “security charge” . Nou ik denk dat die veiligheid ver te zoeken is op deze manier. Na het betalen mag je in de volgende rij om gefotografeerd te worden en vingerafdrukken te laten maken, digitaal. Ik hoop maar dat eea hier wel goed beveiligd is, maar het blijft natuurlijk een land in ontwikkeling. Als je dan eenmaal je koffer hebt moet je in de volgende rij om je bagage door een scanner te laten gaan. Volgens mij werkt dat ding voor geen meter. In Nederland hadden ze mij beslist gevraagd wat ik met al die tangen dacht te gaan doen. Hier werd gewoon gezellig onder elkaar door gekletst en gelachen en niet naar het scherm gekeken. Stond dus waarschijnlijk op zwart. Mooi, eindelijk Gambia binnen waar Essa (onze steun, toeverlaat en chauffeur) ons al op stond te wachten. Bijzondere rit naar hotel, er wordt een 6 baans weg aangelegd, Saudie Arabië betaald, maar op dit moment is het een kilometers lange gravelbaan waar je overheen moet. Eenmaal bij het Balafon hotel viel mij meteen de rust op, geen gasten in de lobby zoals andere jaren. Naar de kamers, aan het grote zwembad, tegenover het restaurant, ik vreesde al een hoop herrie. Volgende ochtend toch maar gevraagd om een kamer met privé zwembadje en uiteindelijk gekregen. Volgens de baas bij de receptie zit het hotel vol, volgens zijn medewerkers zijn er slechts zo’n 25 gasten. Wat een verlies aan inkomsten voor Gambia, want het is natuurlijk in alle hotels zo. Het hotel hiernaast staat leeg en een ander hotel in deze straat is al helemaal vervallen. Gambia wordt hard getroffen, niet zo zeer door de Coronapandemie zelf maar heel erg door de gevolgen ervan.

Zaterdagavond nog gezellig met Annemieke gegeten en plannen gemaakt voor de komende dagen. De afspraak was al dat A zondag M mee zou nemen om wat van het land te zien. Ik heb mij laten overhalen om mee te gaan en daar geen spijt van. Vooral ook omdat we uiteindelijk uitgebreid met Henriette, de honorair consul van NL, hebben gesproken. Heerlijk zoals het maken van een afspraak hier gaat, je belt en vraagt wanneer je elkaar kunt zien, en dan kan dat op korte termijn, in dit geval meteen. Even de route en je plan aanpassen, geen probleem. Henriette zei dat zij het vaak moeilijk vindt als mensen op termijn een afspraak met haar willen maken “ik weet toch niet of ik dan zin en tijd heb om met hen te spreken” Dit gesprek was zeer waardevol. Ook zij pakte regelmatig haar telefoon om wat te regelen voor ons en we gaan woensdag naar een belangrijk persoon met wie we over ons opleidingsplan gaan praten. Details volgen! Morgen, dinsdag, spreken we Rita die zich al bezig houdt/heeft gehouden met een maandverbandproject. Kijken wat we van haar kunnen leren. Vandaag gaan we naar Lamin Health Center om met de stagiaires te overleggen. Veel anders zal er niet mogelijk zijn want vandaag en morgen is het Suikerfeest en dat moet gevierd worden. Al met al zal er toch weer het nodige te doen zijn, daar twijfel ik niet aan.

Straks, ik denk in LHC, proberen dit stukje op de site te plaatsen, hopelijk met foto’s. Nu mijn buurvrouw laten weten dat we om 8.30 uur worden opgehaald, dus dan ontbeten moeten hebben. Wij, Nederlandse dames, hadden afgesproken om op dat tijdstip te geen ontbijten omdat we niet wisten hoe laat Essa zou komen. Toen ik al sliep kwam er een bericht dat hij er om 8.30 uur zal zijn. Weer een mooi bewijs hoe dingen hier geregeld worden! Go with the flow, alles komt goed!

Voor nu; warme groet, take care

Marie-José

• 02 Mei 2022 - 14:03

Carla Blomme:

Dag zus, wat een goed verslag en mooi dat je Henriette hebt kunnen spreken! Nu zal eea zeker geregeld kunnen worden. Nog een rustige “vakantie”dag en dan volop in de hulpmodes waar je zo goed in bent. Keep up the good work and the spirit! Lieve groet, Carla

• 02 Mei 2022 - 14:50

Ruudtsas :

Fijn dat je ons op de hoogte houdt van je wederwaardigheden. Succes met het vervolg.

• 02 Mei 2022 - 18:06

Martino Neumann:

Fijn dat de reis goed verlopen is. Ook een heel goed idee om wat van het land te gaan zien. Dat geeft je natuurlijk veel meer achtergrond dan wanneer je je alleen op je tandheelkundige zorg richt. Ik hoop dat je genoeg tijd hebt om goed te kijken waar de kansen voor de Orde liggen. Heel veel succes

• 02 Mei 2022 - 20:43

Anita:

Beste Marie-José,

Volgens mij ben je weer vertrokken voor een interessante tijd en laat je mij mee genieten!
    Enjoy!

• 02 Mei 2022 - 22:19

Ali Azari:

Dear Marie José, its fantastic that everything goes well. I wished I was there as well like last time. Please give my regards to Annemieke and to Essa. Look well after yourself and wait to read more of your trip. Best regards. Ali

• 03 Mei 2022 - 01:13

Jantine:

Fijn dat je veilig weer bent geland en al weer helemaal er in zit! Ja, leuk dat jou al die verschillen ook direkt opvallen! Heel veel sukses en plezier gewenst en bedankt weer voor je verslag!