Gambia 5.2 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 5.2 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 5.2

Door: Marie-José Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

29 April 2022 | Nederland, Buchten

Beste allemaal,

Morgen om deze tijd ben ik in Zaventem op het vliegveld, wachtend op de vlucht naar Gambia. Ik kijk er naar uit, zeker na de drukte van de afgelopen weken met daarin verdrietige maar ook mooie dingen.

Zoals altijd viel (en valt) er veel voor te bereiden. Ondanks het feit dat ik nu al voor de zoveelste keer ga, blijft het een hele organisatie om alles op tijd klaar te hebben. Natuurlijk heb ik inmiddels een “kledinglijstje” en past dat deel van wat ik meeneem in mijn handbagage. Maar de spullen die nodig zijn om te kunnen werken en de goederen die door diverse instanties zijn gedoneerd nemen meer dan de toegestane 23 kg ruimbagage in beslag. Dat wordt dus kiezen wat nu mee kan/moet en wat ik op kan sturen. Er staan inmiddels al weer 5 bananendozen klaar voor verzending. Helaas komen de spullen die ik in februari heb ingeleverd voor verscheping pas in mei aan, dus was het nu extra belangrijk om de juiste keuze te maken “wat wel en wat niet” in te pakken. Maar het is gelukt. Het voordeel is dat Roland extra ruimbagage kilo’s heeft ingekocht en ik hem een hele lading handdoeken mee mag geven. Het mooie is dat ik me over de bagagekilo’s op de terugweg geen zorgen hoef te maken, bijna alles van wat er meegaat, blijft in Gambia!

Eergisteren hoorde ik van Annemieke dat de overheid ad hoc heeft besloten dat de scholen pas op 9 mei weer starten na het Suikerfeest. Aanvankelijk zouden ze maandag of dinsdag weer open gaan, nu is dat dus een week later. Dat is jammer want we hadden graag de schooljeugd willen behandelen. Maar niet getreurd, Annemieke heeft zo haar (Facebook) tamtam en die werkt prima. Daarnaast heb ik onze steun en toeverlaat van november vorig jaar, Sarjo de onderwijzer van de school, een bericht gestuurd en ook hij verzekerde mij dat er patiënten zullen zijn.

Ook hoop ik overleg te kunnen hebben met een Gambiaan die, in samenwerking met de Wilde Ganzen, een “maandverbandproject” is gestart. Dit houdt in dat er lokaal verband wordt gemaakt van stof en dat dat verkocht wordt. Precies wat ik voor ogen heb om met de Babylon School van de grond te tillen. Kijken of het lukt en wat de mogelijkheden zijn om samen te werken met de lokale organisatie.

En last but not least uitzoeken of het mogelijk is in samenwerking met de lokale overheid een opleiding te starten op paramedisch gebied. Helaas is het de studente van de Hogeschool Utrecht nog niet gelukt om te achterhalen aan welk paramedisch beroep de meeste behoefte is in Gambia. Hopelijk komen we daar de komende tijd wel achter en kunnen we gezamenlijk wat ondernemen op dit gebied. Ook hierbij speelt het netwerk van Annemieke weer een grote rol. In alle opzichten is het met haar prima (en vaak gezellig) samenwerken, dat mag gezegd!!

Tot zover voor vandaag. Natuurlijk blijf ik jullie op de hoogte houden, de volgende keer vanuit Gambia. Dank voor de donaties die ik reeds ontving en voor jullie berichtjes op deze pagina, het doet me goed dat zoveel mensen met mij meeleven!

Hartelijke groet, take care

Marie-José

• 29 April 2022 - 11:43

Nicolle:

Lieve Marie-Jose, een goede en behouden reis. Fijn je weer in detail te kunnen volgen. Benieuwd naar je ervaringen en belevenissen. Werk ze!

• 29 April 2022 - 13:53

Ruudtsas :

Succes met je goede werk en initiatieven, goede reis morgen!

• 29 April 2022 - 17:43

Evelien:

Je bent echt een mooi mens, zoals jij steeds weer voor de mensen in minder bedeelde landen zorgt…
    Ik wens je dan ook een goede reis morgen en heel veel succes met alles

• 29 April 2022 - 18:01

Vera En Hans Dijkman:

Marie-José een voorspoedige reis gewenst. Succes en alle goeds. Je gaat de mensen daar in Gambia weer hartverwarmend helpen. Ik zie uit naar jouw zo prettig leesbare
    verslagen!! Vera en Hans

• 29 April 2022 - 19:06

Betty Boltong:

Marie Jose je bent een topper heel veel succes en kom gezond weer terug

• 30 April 2022 - 01:17

Jantine:

Hele goede reis gewenst. Heerlijk dat het weer kan en mag! Veel sukses met het prachtige werk dat je doet en vooral ook veel plezier gewenst. Lieve groet, ook aan Roland.

• 30 April 2022 - 07:27

Sonja Bakker:

we reizen weer met je mee ! Prachtig werk en we zijn trots op je. Kees en Sonja

• 30 April 2022 - 11:38

Corry:

Heel veel succes !! Het is een hoop geregel!!

• 01 Mei 2022 - 16:20

Kees En Nonja Punt: