Gambia 5.1 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 5.1 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 5.1

Door: Marie-José Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

31 Maart 2022 | Nederland, Buchten

Beste Allemaal,

Het is zover, ticket en hotel zijn geboekt en 30 april ga ik weer naar Gambia! Iets later dan aanvankelijk in de planning zat (februari/maart), maar van uitstel is geen afstel gekomen en ik kijk er naar uit. Eerder in april gaan is geen optie omdat het de hele maand april Ramadan is. Gambia is een overwegend moslimland en tijdens de Ramadan zal er niemand voor controle of behandeling komen.

Sinds enkele jaren ben ik lid van een vereniging die charitas hoog in het vaandel heeft. De vereniging zet zich in voor goede doelen in binnen- en buitenland. Vorig jaar is besloten om te kijken wat de mogelijkheden zijn om in Gambia actief te worden onder het motto: geef geen vissen, maar leer vissen. Samen met twee andere leden van de vereniging vorm ik een projectgroep en bekijken we aan welke paramedische opleiding de meeste behoefte is in Gambia. We hebben daartoe ook een studente van de Hogeschool Utrecht bereid gevonden om voor ons veldwerk te verrichten ter plaatse. Zij is al 2 weken in Gambia en zal de komende maanden proberen te achterhalen welke opleiding het hardst nodig is. In samenwerking met de University of the Gambia en de Hogeschool Utrecht willen we dan proberen deze opleiding te starten en te begeleiden. Om een netwerk op te bouwen gaan we met twee leden van de projectgroep naar Gambia. Ik heb de eerste contacten al gelegd, maar er zal, eenmaal daar, nog veel te doen zijn.

Zelf zal ik ook weer actief zijn in de tandheelkundige praktijk van Lamin Health Center, want op dat terrein (letterlijk en figuurlijk) ligt toch mijn hart. Ik wil de zondag en maandag besteden aan het opzetten van een programma voor Roland Böckmann, de kaakchirurg, die maandagavond arriveert. Met hem heb ik al verschillende keren op Lombok en in Gambia samengewerkt en dat is prima bevallen. Vanaf eind april zijn er ook weer 4 stagiaires van de opleiding mondzorgkunde uit Utrecht in Lamin. Samen met hen zullen we ongetwijfeld weer de nodige Gambianen van hun tand/kiespijn kunnen verlossen.

De afgelopen maanden heb ik nauw contact gehad met Annemieke de Koning van LHC. Zij was in december in Nederland en natuurlijk hebben we elkaar gezien en gesproken. Nog steeds lijdt Gambia onder de gevolgen van de Corona pandemie en nu vrezen ook zij de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Gambia is een land dat eigenlijk alles moet importeren en dat is er de laatste tijd niet makkelijker op geworden. Het sturen van hulpgoederen is duurder geworden en het duurt erg veel langer dan 1,5 jaar geleden voordat de goederen daar zijn. Ik ga dus proberen zoveel mogelijk mee te nemen, maximaal 23 kilo, maar zo min mogelijk kleding. Gelukkig ga ik niet voor het mooi naar Gambia maar om er te werken!!

Ook een gelukje is dat het Balafon Hotel weer open is. Het hotel waar we in november zaten was prima maar lag nogal afgelegen en was alleen via zandwegen bereikbaar. Balafon ligt meer “in de bewoonde wereld” en dat maakt het makkelijker om ’s avonds even wat te gaan eten. Of het nog steeds zo goed is als 2 jaar geleden is natuurlijk afwachten, ik kreeg al wel bericht van het feit dat er geen tv’s meer zijn in de kamers?! Jammer misschien voor andere gasten, maar ik keek toch al nooit en het nieuws kan ik volgen via mijn IPad.

Zoals altijd zal ik jullie op de hoogte houden van mijn activiteiten m.b.t. Gambia. Alle steun, moreel en financieel, is ontzettend welkom, jullie weten mij inmiddels te vinden, en al bij voorbaat hartelijk dank.

Take care, lieve groet en tot de volgende keer

Marie-José


  • 01 April 2022 - 02:23

    Jantine:

    Wat geweldig dat je weer kan gaan en dat Roland ook mee gaat, doe hem vooral de hartelijke groeten! Hele goede voorbereiding en reis gewenst alvast en ik volg je weer heel graag via je nieuwsbrieven! Je gaat in ieder geval weer fantastisch werk doen dat is al duidelijk! Genietse ook!! Lieve groet.

  • 01 April 2022 - 11:35

    Corry:

    Heel veel succes!! Ik ga je weer volgen.

  • 01 April 2022 - 11:57

    Marcel Herpers:

    Hallo Marie-José, waarde zuster,

    Weer heel veel inspiratie en succes met je goede werk.
    We zijn trots op je.

    Hartelijke groeten ook van Rina, Marcel

  • 01 April 2022 - 14:26

    Anita:

    Beste Marie-José,

    Heel veel succes en zorg vooral eerst voor jezelf.

    Groetjes,

    Anita

  • 24 April 2022 - 20:03

    Evelien :

    Heel veel succes..

    Groetjes,
    Evelien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Buchten

Gambia 5

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2022

Gambia 5.7

08 Mei 2022

Gambia 5.6

06 Mei 2022

Gambia 5.5

04 Mei 2022

Gambia 5.4

02 Mei 2022

Gambia 5.3
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 94252

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: