Gambia 5.6 - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 5.6 - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 5.6

Door: Marie-Jose Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

08 Mei 2022 | Gambia, Lamin

Beste allemaal,

Daar ben ik weer! Zondagochtend, kwart over zeven, wakker geworden met een moederdagappje van Heske, Jaap sprak ik gisteravond en die zag zijn kans schoon om toen al een fijne Moederdag te wensen. En ik denk dat het dat ook wel wordt, zij het met de kinderen van andere moeders. Hopelijk nemen de moeders van de GG2 het mij niet kwalijk dat ik van de gezellige en lieve aanwezigheid van hun dochters geniet op deze dag!

Even beginnen bij waar ik gebleven was, vrijdag. Nu de tamtam zijn werk heeft gedaan, of is tamtam vrouwelijk, zou best kunnen;) , loopt het aantal patiënten dat zich meldt gestaag op. Maar ook is het heel duidelijk dat de GG2 snel leren en uitstekend assisteren. Zelfs bij moeilijke extracties is mijn hulp niet meer nodig. Daarom had ik ook alle tijd om met dr. Eugene Okafor te praten. Hij had gezegd tussen 10 en 10.30 uur te komen, was er een uur later, maar dit is Gambia, dus daar had ik rekening mee gehouden. Hij begon zijn verhaal veelbelovend met de opmerking dat het binnen de tandheelkunde om twee zaken ging: Service en School. Service bleek in dit geval behandeling te betekenen, school blijft school. EO is verantwoordelijk voor de service en dan met name in het EF Small teaching hospital. Er kwamen daar, voor Corona, kaakchirurgen uit de UK, maar die zijn nog niet terug geweest. Zelf is hij ook kaakchirurg maar grote operaties doet hij niet. Als ik het goed begrepen heb oa omdat er niet de juiste instrumenten en materialen zijn. Hulp in de vorm van mankracht en materialen is dus zeer welkom! Helaas kan ik geen blik kaakchirurgen met instrumentarium open trekken, maar misschien leest een van mijn oude collega’s van het MUMC dit en is er iemand bereid hier de handen uit de mouwen en in de steriele handschoenen te steken. Toen ik vroeg naar het tweede deel van openingsverhaal, de school, kon hij kort zijn. Hij is niet verantwoordelijk voor de opleiding tot tandarts die in 2019 is gestart en 7 jaar duurt. Daarvoor moet ik bij prof Ramo Njie zijn, zij is het hoofd van de University of the Gambia. Ik had al het nummer van haar secretaresse en heb gebeld maar geen gehoor gekregen. Blijf het proberen natuurlijk. Maar de tijd hier begint te dringen dus ik vrees dat ik er deze keer niet meer aan toe kom. Vrijdagmiddag nog tot 15 uur gewerkt, terug naar hotel waar Maria klaar stond om naar het vliegveld te worden gebracht. Roland en ik hebben even hier om de hoek wat gegeten en daarna op tijd naar bed.

Gisterochtend gewone tijd ontbijten (7.30 uur) met wat stokbrood, een gebakken eitje en meloen. Om 9.00 uur weer bij LHC, rustige ochtend zonder al te veel problemen. Omdat de kok op zaterdag vrij is, konden we niet lunchen bij LHC. Roland had ons al uitgenodigd voor een etentje ‘s avonds, ik heb er nu een lunch tegenaan gegooid aan het zwembad van ons hotel. De GG2 hebben het dubbel en dwars verdiend. Ze waren eerst van plan geweest vrijdagavond al naar het hotel hiernaast te gaan voor het weekend, maar hadden dat plan verlaten omdat wij zaterdagmorgen nog kwamen werken. Over toewijding en behulpzaamheid gesproken!! Zelf had ik vandaag, zondag, gewoon willen werken, maar het was 1 tegen 5 dus dat heb ik verloren geef ik eerlijk toe. Nu is het plan om met z’n allen naar de markt in Serrakunda te gaan met twee taxi’s. Essa, onze taxichauffeur, heeft een collega opgetrommeld zodat we weten dat ook de GG2 in een betrouwbare taxi zitten met een betrouwbare chauffeur. Essa en Max zullen ook bij ons blijven op de markt, niet om Roland en mij te beschermen, maar wel om de mannen van de GG2 af te slaan! Vier mooie Nederlandse meiden loslaten op de markt hier is onverantwoord en zij zijn het zelf ook al beu dat ze constant aangesproken worden. ‘S Lands wijs, ‘s lands eer, maar dit komt de eer van Gambia niet ten goede vrees ik. Echter, duidelijk zijn, afwijzen en negeren helpt, niet altijd maar soms wel, om de mannen op afstand te houden. Onze lands wijze en onze eer staan in dit geval loodrecht tegenover die van Gambia. Wij proberen toch wel aardig te zijn als we aangesproken worden en meestal is een duidelijk “nee” voldoende om de ander te ontmoedigen. En anders kun je aan de bar altijd nog vragen of Sara aanwezig is. (Mocht je dit niet kunnen volgen, google dan even “Is Sara aanwezig?”)

Gisteren heb ik nog een bijzonder goed gesprek gehad met Fabakary. Hij werkt samen met de Wilde Ganzen aan een maandverbandproject (zie empowering girls Gambia). Dit project behelst echter veel meer dan alleen het maken en verkopen van maandverband maar ook een training van weerbaarheid tegen seksueel geweld, ongeplande zwangerschap en kind-huwelijken. Door de training en voorlichting wordt de zelfredzaamheid van meisjes en jonge vrouwen bevorderd. Fabakary is een uitstekend opgeleide Gambiaan die in Duitsland heeft gestuurd (iets technisch) maar teruggekomen is naar zijn land om naast zijn werk dit soort activiteiten te steunen. Het was een zeer goed gesprek en we zullen zeker samen gaan werken. Ik ga morgen op de Babylon school hierover praten en ook Tineke, die hier de helft van het jaar woont, inlichten zodat we aan het verzoek van de school om iets aan het feit dat meisjes als zij menstrueren niet naar school gaan, kunnen gaan voldoen.

Nu is het tijd om me aan te kleden en samen met Roland te ontbijten. Om 10 uur vertrekken we voor het ochtendje markt. Daarna een middagje niksen en vanavond nog een overleg met dr. Hassan Azadeh. Morgen zullen we het heel erg druk hebben, denk ik. De school is dan weer open en dat zal de nodige patiënten opleveren. Naast al die andere mensen die bij het scheiden van de (tandheelkundige) markt gisterenmet kiespijn kwamen. We werken tot 16.00 uur en dan gaat de praktijk echt dicht voor Roland en mij, de GG2 blijven nog ruim 2 maanden. Vanuit LHC rechtstreeks naar het vliegveld en dan terug naar België. Vandaar met de trein naar Nederland, en dan weer thuis. Mijn laatste verslag van deze reis zal dus weer vanuit Buchten zijn. Dank voor alle steun, op welke manier dan ook, ik geniet van jullie reacties op mijn verslagen.

Warme groet, take care

Marie-José


  • 08 Mei 2022 - 11:14

    Maureen Textor:

    Fijne moederdag! Fijn dat jullie zo goed omkijken naar onze meiden! Dat is voor de moeders hier super fijn

  • 08 Mei 2022 - 11:54

    Ali Azari:

    Dear Marie José, so proud of you. I see that you are very busy and this trip was so positive. Thank you very much for everything you have done.
    Enjoy your day off today. Happy mother’s day and have a safe trip back tomorrow.

    Kind regards.
    Ali

  • 08 Mei 2022 - 12:00

    Ruudtsas :

    Speciale datum en ook nog Moederdag, succes met je laatste werkdag maandag!

  • 08 Mei 2022 - 12:24

    Maaike:

    Begreep net van Jaap dat je weer in Gambia zat. Gemist vanwege oude e-mailadres waar ik nooit meer naar kijk behalve nu dan. E-mailadres: maaikehm@kpnmail.nl . Take care! X

  • 08 Mei 2022 - 12:24

    Maaike:

    Begreep net van Jaap dat je weer in Gambia zat. Gemist vanwege oude e-mailadres waar ik nooit meer naar kijk behalve nu dan. E-mailadres: maaikehm@kpnmail.nl . Take care! X

  • 08 Mei 2022 - 13:22

    Jantine:

    Fijne moederdag en weer een veilige en goede reis terug!! Goed werk geleverd lijkt me!!

  • 08 Mei 2022 - 15:40

    Anita:

    Beste Marie-José,

    Misschien ten overvloede, maar ook van mij een fijne moederdag !

    Veilige terugreis en tot in Nederland,


  • 08 Mei 2022 - 21:23

    Susanne :

    Wat fijn dat je toch een leuke
    Moederdag hebt gehad met onze GG2. Leuk om te lezen dat ze het zo goed doen en dat jullie hun toch wel een beetje beschermen. Hopelijk is hun volgende beschermengel net zo goed. Dank je wel voor je goede zorgen, is goed om te lezen voor dit moederhart. Goede reis naar huis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Lamin

Gambia 5

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2022

Gambia 5.7

08 Mei 2022

Gambia 5.6

06 Mei 2022

Gambia 5.5

04 Mei 2022

Gambia 5.4

02 Mei 2022

Gambia 5.3
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 94111

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: