Lombok 6.1 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Lombok 6.1 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Lombok 6.1

Door: Marie-José Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

09 Augustus 2015 | Nederland, Buchten

Beste allemaal,

De voorbereidingen voor een nieuwe trip naar Lombok zijn weer in volle gang. Van 2 tot 24 oktober 2015 zullen we weer actief zijn op tandheelkundig en KNO-gebied. Op 1 oktober vliegen we van Amsterdam naar Lombok met de volgende vrijwilligers:
Jan Wouter Brunings, KNO-arts, Elke Devocht, audiologe, Toon van Baars, Gerd Cuppens en ikzelf, mondhygiëniste. Een week later komen dan Auke van Mierlo, kaakchirurg i.o. en haar partner Koen Goorman. Zelf blijf ik 3 weken deze keer, de rest werkt 2 weken en gaat daarna op vakantie of naar een congres.
De eisen die vanuit Lombok worden gesteld worden steeds strenger, maar met de geweldige hulp van Jantine Buijs (zie vorige verslagen) en dr. Djelantik, een plaatselijke kinderarts, komen we heel ver, ver genoeg hoop ik.
Jantine had al verschillende keren aangegeven dat het geweldig zou zijn als er een audioloog zou kunnen komen. En het is JW gelukt om Elke enthousiast te krijgen om een deel van haar huwelijksreis te besteden aan vrijwilligerswerk op Lombok!!
De voorraad spullen die ik mee wil nemen groeit gestaag, maar dankzij Willem Linders van Indonesian Travel in Geldrop heb ik van Garuda weer toestemming gekregen om 10 kg extra bagage mee te mogen nemen. Omdat Stephan Lembeck (zie eerste verslagen) de stichting M.O.L. (Medische Ondersteuning Lombok) heeft opgericht en met de Indonesische stichting van dr. Djelantik een partnership is aangegaan, zullen we onder de MOL-vlag varen. Dit is puur een formele kwestie, maar erg fijn dat Stephan ons deze mogelijkheid biedt.
En zo werken verschillende mensen mee aan het goede doel; hulp bieden aan de bevolking van Lombok die dat nodig heeft.
Zelf zal ik in de eerste week zoveel mogelijk controles doen zodat Auke meteen aan de slag kan met het verwijderen van de ongetwijfeld ontelbare rotte tanden en kiezen. Ook hoop ik dit jaar weer op mijn eigen terrein te werken, maar dan moet ik wel eerst een tandsteenverwijderapparaat kopen, het oude is immers vorig jaar in een groot zwart gat verdwenen!
Jullie zien, er is al het nodige werk verricht en er staat nog heel wat te gebeuren, maar ik heb er weer zin in. Immers, niets mooiers dan mensen helpen en proberen gezond te houden/krijgen. Regelmatig wordt mij gevraagd waarom ik mijn eigen geld (en dat van jullie) in dit werk steek. Voor mij is het simpel: Als ik ieder jaar 2 kinderen zo ver krijg dat ze de rest van hun leven hun tandenpoetsen en redelijk gezond eten, zullen deze 2 geen/minder kiespijn hebben, beter op kunnen letten op school, betere punten halen, hopelijk een betere baan krijgen en dat wat ze geleerd hebben door kunnen geven aan de mensen om hen heen. Als deze 2 kinderen mijn kinderen of kleinkinderen waren dan had ik er het geld met alle liefde en plezier voor over, ergo!! Misschien wat simpel geredeneerd maar als moeder en oma in een welvarend land met kinderen en kleinkinderen die gezond zijn en eigenlijk alles hebben, voel ik het zo.
Tot zover dit eerste bericht, er zullen er natuurlijk nog meer volgen voor het einde van dit jaar, w'll keep in touch.
Alle goeds vanuit Buchten
MJ

  • 09 Augustus 2015 - 11:22

    Hermine Verheijen:

    Super dat jullie dit doen.
    Ik wil graag doneren maar weet het nummer niet.
    Heel, heel veel succes

  • 09 Augustus 2015 - 12:03

    Arie En Gert Verheijen - Sijbers:

    Alweer veel succes.

  • 10 Augustus 2015 - 02:09

    Jantine:

    Leuk dat je weer een blog gaat bijhouden!! De vorbereidingen gaan al weer goed tot nog toe, enthousiaste mensen en reakties en nou nog de juiste brief en.....dan gaan we er weer voor en genieten!!!
    Veel sukses weer en liefs van ons vanaf Lombok!

  • 14 Augustus 2015 - 14:21

    Jos:

    wat geweldig dat je het weer aangaat. Ik neem aan dat we je voordat je gaat nog zien?

    Wellicht kun je het nummer doorgeven zodat we je wat kunnen meegeven.

    Gr

  • 14 Augustus 2015 - 15:32

    Ruud:

    Mooi werk nicht, fijn dat je dit weer doet en ik hoop dat er genoeg mensen zijn die je weer steunen om Lombokse kinderen te helpen, mijn bijdrage is overgemaakt. Goede voorbereidingen en een mooie tijd en behouden thuiskomst, je neef.

  • 21 September 2015 - 14:24

    Jan Dikmans:

    Hallo Marie-Jose, prachtig dat je dit gaat doen en de mogelijkheid hebt gekregen van het MUMC+. Vanuit het alom geprezen Buchten naar het paradijs Lombok. Geniet naast het harde werken ook een beetje. Doe Jan Wouter de groeten van mij, hij zal een fijn gezelschap zijn verwacht ik. groet Jan Dikmans

  • 24 September 2015 - 14:02

    H Staal:

    Succes met jullie goede werk! H

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Buchten

Lombok 6

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2015

Lombok 6.7

17 Oktober 2015

Lombok 6.6

15 Oktober 2015

Lombok 6.5

12 Oktober 2015

Lombok 6.4

05 Oktober 2015

Lombok 6.3
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 792
Totaal aantal bezoekers 94377

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: