Lombok 6.7 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Lombok 6.7 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Lombok 6.7

Door: M.J. Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

21 Oktober 2015 | Nederland, Buchten

Beste allemaal,

De laatste week van mijn verblijf op Lombok is aangebroken, het is maandagochtend half zes. Gisteren hebben we de ochtend op de school hard gewerkt. Nu het nog alleen om tanden en kiezen gaat melden zich natuurlijk minder mensen dan in de dagen daarvoor. Oren is toch iets minder eng dan je mond. Maar blijkbaar heeft de tamtam zijn werk gedaan en komen er steeds meer onaangekondigde mensen voor controle. Die ziet Auke dan tussen de behandelingen door en een controle resulteert in 9 van de 10 gevallen in een behandeling. Afhankelijk van de tijd doen we die dan meteen of krijgt men een afspraak. Die afspraak wordt dan soms weer niet nagekomen, zodat we weer een ander die “aan komt waaien” kunnen helpen. Er is dus altijd wel reuring in onze zaak. Af en toe verloopt een behandeling niet helemaal volgens plan en breekt er wat af van de kies die getrokken moet worden. Gelukkig hebben we dan de mogelijkheid om in de praktijk van dr. Farida de patiënt verder af te behandelen. Voor de persoon in kwestie minder leuk want die moet dan nog een keertje in de stoel en helemaal naar het winkelcentrum van Mataram komen. De meeste mensen hebben wel de mogelijkheid om over een brommertje te beschikken, al dan niet als passagier. Gistermiddag hadden we al 7 klanten op de lijst staan om in de praktijk te behandelen en daar kwam dus nog een pechvogel bij van de ochtend. Een mevrouw die we vorige week in de praktijk hebben behandeld moest ook terugkomen om een gaasje te laten verwijderen uit de holte van de getrokken kies. Omdat ze voor de tweede keer niet op kwam dagen hebben we haar verschillende keren door verschillende personen laten bellen, maar ze weigert te komen. Jantine heeft haar uitgebreid uitgelegd dat dat zeer onverstandig is, maar ze bleef bij haar standpunt. Ze zei dat ze zelf een gaasje had verwijderd en dat klopt ook wel, dat is het bijtgaasje dat iedereen in zijn mond krijgt na het trekken van een tand of kies. Gelukkig is Auke nog tot zondag hier en hopelijk bedenkt ze zich alsnog.

Gisteravond hebben we gezellig gegeten met onze assistent Adyt en zijn vrouw Maya. Tijdens dit eten werd door Adyt de relatie tussen Toon en Jan Wouter ter sprake gebracht. Hij viel bijna letterlijk van zijn stoel toen wij vertelden dat die getrouwd zijn en dat dat in Nederland kan. Toen hij een heel klein beetje van de verbazing bekomen was kwamen er de nodige vragen, met als klap op de vuurpijl: hoelang blijven ze bij elkaar? Wij spraken onze hoop uit dat dat zou zijn tot de dood hen scheidt en dat was voor onze gasten helemaal onbegrijpelijk. Zelf ben ik eigenlijk heel trots op Nederland op zo’n moment. Trots op het feit dat in ons land iedereen dezelfde rechten (en plichten) heeft. Maar toen alles een beetje bezonken was maakte Adyt de juiste opmerking: “als ze maar gelukkig zijn”. Het is voor iemand die hier leeft een geweldige constatering, immers alles is hier doordrenkt van de regels van de islam.

Adyt vertelde ook dat de kinderen die ik vorige week in zijn dorp heb gezien, gevraagd hebben wanneer ze voor behandeling mogen komen. Na de mogelijkheden op een rijtje te hebben gezet stelde Auke voor om de hele praktijk voor één dagje te verhuizen naar het dorp. En dat staat nu voor woensdag op de agenda. Dat betekent wel dat de patiënten die voor woensdagmorgen al in de agenda staan omgeboekt moeten worden. Meestal levert dat geen problemen op hier, mensen zijn enorm flexibel als het om afspraken gaat. Soms makkelijk, maar soms ook lastig als ze rustig 2 uur later komen dan op de planning staat!

Vandaag zijn we wederom in de ochtend actief in de school en vanmiddag weer naar de praktijk. Ik houd jullie op de hoogte, mede omdat ik iedere keer weer geniet van de reacties die ik krijg op mijn schrijfsels.

Dinsdagochtend 7.15 uur, ik heb al ontbeten. Gisteravond gezellig met Jantine gegeten op het strand bij Lotus Bayview. Net als thuis een etentje met een vriendin, we hebben heerlijk gegeten, gekletst en genoten van een glas wijn.

Over een half uur gaan Auke en ik naar het ziekenhuis waar we vorige week ook zijn geweest. Niet om patiënten te zien maar om te overleggen met het tandheelkundig team over de mogelijkheden om volgend jaar samen te werken. Gisteren hebben Koen en ik van plaats gewisseld, hij assisteerde Auke en ik zorgde voor alles er omheen. Wel vervelend voor Koen dat de eerste patiënt een kindje van 6 jaar was die zich met hand en tand (toepasselijke uitdrukking in dit geval) verzette tegen de lokale verdoving en tegen het trekken. Toen heeft deze oma toch nog maar even geholpen. Uiteindelijk is het gelukt om 2 rotte kiesjes te trekken en was het meisje blij met haar Sponge Bob kleurtjes die ik had meegenomen uit Nederland. ’s Middags waren Auke en Koen in de praktijk van Farida en heb ik met assistentie van Adyt patiënten behandeld. Ging prima. Op weg naar het hotel nodigde Tariq mij uit om bij hem thuis even langs te gaan en dat heb ik met veel plezier gedaan. Vlak voor dat we bij zijn huis waren hebben we even ijsjes gekocht, dus ben ik niet op de thee maar “op het ijs” geweest. Heel gezellig, ik kreeg meteen de trouwfoto’s van 20 jaar geleden te zien!

Auke belde net, we vertrekken. Vanavond verder.

Mijn laatste “werkdag” is aangebroken. Gisteren van 8.30 tot 13.00 uur in het ziekenhuis geweest. Mondkapje voor, handen op de rug en meekijken naar de patiënt waar al 7 andere dames omheen stonden; 4 assistentes en 3 studenten geneeskunde. Er was maar één tandarts aan het werk omdat de andere ziek was. Maar deze dame was wel allervriendelijkst en vroeg Auke regelmatig wat zij zou doen bij de patiënt die in de stoel lag. Zeker toen er aan het eind van de ochtend een jonge vrouw binnenkwam die een brommerongeluk had gehad. Na heel lang wachten op de röntgenfoto constateerde Auke 3 breuken op verschillende plaatsen in de onderkaak, de radiologe had er maar één gezien!? Helaas is er geen opererende kaakchirurg op Lombok en zal de operatie volgende week door een algemeen chirurg gedaan moeten worden. De tandarts gaf toe dat die helemaal niet zal letten op de juiste manier waarop de kaken op elkaar horen, dus daarna zou de vrouw ook nog weer orthodontisch behandeld moeten worden. Maar ze kan de operatie al niet betalen! Als ze meteen lid werd van een staatsverzekering dan heeft ze vanaf volgende week recht op hulp, vandaar het uitstel van de operatie. Maar orthodontie zit niet in de verzekering.

Toen we terugkwamen bij de school stond mijn eerste patiënt al op de stoep, die echter weer verdwenen was toen ik alles klaar had gezet en wilde beginnen. Geen nood, er melden zich altijd weer nieuwe patiënten aan. En zo werd mijn laatste werkmiddag in de school snel gevuld en kon ik iets over vieren het pand verlaten. Raar om te weten dat ik er op zijn vroegst pas volgend jaar weer terug zal komen, als Allah en God dat willen (en ik)!!

Vandaag gaan we naar het dorp van Adyt om daar te behandelen. Gisteravond is de stoel al naar het noorden vervoerd, wij vertrekken over 5 kwartier. Het zal wel een heftige dag worden, de omstandigheden waaronder we werken zullen minder zijn dan op de school. In ieder geval geen koeling van de ruimte en dat hebben we op de school wel, zij het minimaal. Vanavond een afscheidsetentje met Farida. Morgenvroeg werk ik niet meer, koffers pakken en om 12.00 uur mijn laatste ritje op Lombok met Tariq naar het vliegveld.

Nou, morgenvroeg werk ik niet meer, ik heb vandaag mijn portie dubbel en dwars gehad!! Om 9 uur begonnen in het dorp van Adyt, tot 12.15 uur gewerkt, even geluncht en toen van 13.00 tot 16.00 uur weer verder. In een kleine ruimte, zonder airco, met een “wapper” (zo’n ventilator) en een heleboel angstige patiënten. Met z’n vieren (Auke, Koen, Adyt en ik) hebben we 39 patiënten gezien, waarvan er zeker 30 behandeld. En vaak waren de behandelingen ingrijpend, maar dat is Auke wel toevertrouwd. Ik hoefde alleen maar te assisteren, Koen heeft keihard gewerkt om bij iedere patiënt de juiste instrumenten beschikbaar te hebben, en Adyt heeft, met een megadikke rechteronderkaak omdat hij gisteren bij Auke onder het mes is geweest, iedereen gerustgesteld en alles vertaald wat er te vertalen viel. Kortom een zeer memorabele laatste dag als vrijwilliger op Lombok. Morgenvroeg nog even ontbijten met Auke en Koen, even in de zon, een baantje zwemmen, koffers pakken en dan terug naar Belanda. Ik kreeg vandaag een verrassende e-mail waarin staat dat ik op het stuk Jakarta-Amsterdam een tussenstop in Singapore heb. Daar wist ik niets van, maar ik kan het, helaas, ook niet veranderen. Dan maar wat langer in de lucht hangen, als ik maar veilig thuiskom, toch?!

Dit is dus mijn laatste verslag vanaf Lombok, ook al staat er boven de verslagen dat ze vanuit Buchten komen. Eigenlijk klopt dat wel omdat Gidi ze op de website zet, waarvoor dank! Dank ook aan Jantine, dr. Djelantik, dr. Farida en vele andere mensen hier op Lombok. Maar bovenal heel veel dank aan jullie allemaal voor het geduldig lezen van mijn verslagen, de lieve en leuke reacties hierop en de financiële steun van velen. Dankzij jullie allemaal ben ik zo bevoorrecht geweest om weer vrijwilligerswerk te kunnen doen en daarmee voor een aantal mensen hier op Lombok een klein (soms pijnlijk) lichtpuntje te zijn geweest. Voor jullie allemaal een lieve groet vanaf dit, helaas niet voor iedereen, paradijselijke eiland.

Marie-José

  • 21 Oktober 2015 - 20:50

    Vera Dijkman:

    Hoi Marie-José!, Het zit er weer op voor jou. Wat heb jij een berg werk verzet. En ook veel georganiseerd. En bovendien of je nu moe was of niet altijd weer een gedetailleerd verslag van je dagen als vrijwilliger. Hopelijk zal er volgend jaar meer samenwerking zijn met het tandheelkundige team!!!!
    Je verdient een grote pluim op je hoedje Marie-Jose.
    En voor nu een heel goede voorspoedige reis en een behouden aankomst.
    Welkom thuis.
    liefs
    Vera

  • 21 Oktober 2015 - 21:24

    Hermine :

    Live Marie-Jose.
    Wat heb jij je samen met de anderen weer enorm ingezet.
    Wat Ben Ik trots op je.
    Goede terugreis en tot ziens in Nederland
    Dikke kus Hermine

  • 21 Oktober 2015 - 22:57

    MarieLouise Van Wijk - Van Duurling:

    Marie-Jose, dank je wel dat ik heb mogen mee genieten!

    Maar vooral chapeau voor jou en jouw collega's. Goede thuis reis.

    Marie-Louise

  • 21 Oktober 2015 - 23:11

    Mechteld:

    Beste Marie José,
    Verbazend zoveel als jullie team in zo'n korte tijd heeft kunnen doen. Het moet veel voldoening geven om zoveel mensen van hun pijn af te kunnen helpen.
    Ik hoop dat de mensen daar zich ook realiseren hoeveel werk jullie verzetten en dan nog als vrijwilliger ook. Ik heb bewondering en respect voor jullie!
    Wat zal ik je verslagen missen!!
    Ik wens je een goede terugreis.
    Groeten van Mechteld

  • 22 Oktober 2015 - 03:26

    Toon:

    Goed verhaal, M-J! Reuze koddig om te lezen dat Adyt nu uitgevogeld heeft hoe het zit tussen mij en JW. Nu ze vrienden waren geworden op facebook, was dat natuurlijk onvermijdelijk... Goede reis terug: balen van de extra tussenstop. Wij hebben er ook een op de terugreis overmorgen. Tabee!

  • 22 Oktober 2015 - 09:21

    Jantine:

    Jullie hebben keihard gewerkt en het resultaat is er ook naar, geweldig! Al die blije gezichten al was het soms pijnlijk. Ieder is jullie enorm dankbaar en we hopen dat jullie volgend jaar weer terug komen!
    Heb een goede vlucht en weer veel sukses en plezier gewenst in Nederland!

  • 22 Oktober 2015 - 18:43

    Evelien:

    Door jullie enorme inzet hebben jullie vele mensen kunnen helpen. Ik heb veel respect voor jullie. Ik wens je een goede reis terug. En tot ziens in Buchten.

  • 23 Oktober 2015 - 08:11

    Sandra:

    Prachtig werk verzet!! Trots.
    Goede terugreis.

  • 27 Oktober 2015 - 15:46

    A. Van Den Neucker:

    Beste Marie-José, ik weet niet of jullie reeds thuis zijn, maar ik merk dat jullie daar veel en goed werk hebben geleverd. Proficiat.

    Toch ben ik blij dat binnenkort weer terug bent en dan kunnen we samen met de dames lekker napraten.

    Tot dan,
    Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Buchten

Lombok 6

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2015

Lombok 6.7

17 Oktober 2015

Lombok 6.6

15 Oktober 2015

Lombok 6.5

12 Oktober 2015

Lombok 6.4

05 Oktober 2015

Lombok 6.3
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 6587
Totaal aantal bezoekers 93865

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: