Gambia 4.3 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 4.3 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 4.3

Door: Marie-Jose Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

18 November 2021 | Gambia, Banjul

Gambia 4.3
Beste allemaal,
We zijn er! Het is nu bijna half zeven lokale tijd, dinsdagmorgen en ik zit/lig op bed om het eerste stukje van mijn eerste verslag na 20 maanden vanuit Gambia te beginnen.
De reis vanaf Zaventem is redelijk voorspoedig verlopen. Het vliegtuig zat helemaal vol, opvallend ook dat er nogal wat kleine kinderen/baby’s waren die veel huilden. Maar omdat we met een gewone lijnvlucht vlogen hadden we bij iedere stoel een schermpje en kon ik 2 films kijken. Ook heb ik wat geslapen want de nacht was wel erg kort geweest! We waren, na een korte stop in Dakar waar meer dan de helft van de passagiers het vliegtuig verliet, 20 minuten later in Banjul. En dan begint het pandemonium (niet de pandemie!) eerst allemaal in een kluwen voor een paar loketten staan. De kluwen wordt niet veroorzaakt door de mensen die wachten maar door het luchthavenpersoneel dat zonder enige coördinatie aanwijzingen geeft. Allemaal 20 euro betalen om binnen te mogen in Gambia (bij vertrek weer om eruit te mogen) en dan bij de douane op de foto en vingerafdrukken achterlaten. Vervolgens moet je bagage nog, pro forma, door een scanner waar 3 mensen achterzitten maar waar niemand naar kijkt, gelukkig! Maakt allemaal niet uit, we zijn weer gearriveerd. Essa stond ons op te wachten en heeft ons naar het hotel gebracht. De weg ernaartoe was een grote zandbak vol kuilen en eenmaal daar bleek het ontvangstcomité te bestaan uit een aardige jongen die bijna geen Engels spreekt. Maar hij deed zijn best en na wat heen en weer lopen tussen verschillende kamers hebben we nu een onderkomen. Airco werkt, bed is goed, douche en toilet doen t ook. Omdat het hotel ver weg van de bewoonde wereld is heeft Essa ons nog naar een restaurantje gebracht. Wat gegeten en toen terug, nog een glas g en t en toen naar bed. Goed geslapen, zij het kort. Ontbijt pas vanaf 8 uur maar dan willen wij al vertrekken, dus hebben we gevraagd of t ook om 7.30 uur kan. We zullen t zo zien!
De eerste werkdag zit er op! Na inderdaad een ontbijtje, weer over de hobbelwegen naar de hoofdweg en proberen geld te pinnen, wat niet lukte. Veel automaten zijn buiten dienst, te weinig toeristen en Gambianen hebben geen bankrekening en/of geen geld om te pinnen. Bij LHC voelde het meteen weer vertrouwd en meteen naar de praktijk gegaan samen met Toon. Samen hebben we een kamer helemaal schoongemaakt (Toon heeft daar harder aan gewerkt dan ik) en geïnventariseerd. Ongelooflijk wat er allemaal voorhanden is, mijn lijstje voor Ali, die vrijdag komt, was zeer klein. Tot 13.00 uur gewerkt, lekkere soep als lunch en toen inkopen gaan doen. Het verkeer is hier een ramp. De hoofdweg gaat verbreed worden, maar voorlopig moet alles over 2 rijbanen. Passeren is alleen mogelijk via de grote zandbak die rechts van de 2 rijbanen ligt en waar dus ooit de 4 nieuwe banen moeten komen. Nu dus nog een grote stofwolk. Maar we hebben desinfecterende zeep, alcohol en voor onszelf ons drankje voor bij het zwembad. Daar hebben we nog kort gebruik van gemaakt en toen naar het strand gelopen om een eettentje te vinden. De kok van ons hotel was er NL niet. Op het strand was er alleen wat te drinken, dus terug en naar een nabij gelegen hotel. En dat was een bijzonder aangename verrassing!! Dubbel zo duur maar drie keer zo goed dan wat we anders hebben gegeten hier. Niet alleen het eten en drinken maar ook de bediening en de ambiance, we hebben zitten genieten.
Nu snel opstaan en gaan ontbijten.
Het is nu donderdagochtend, 6 uur en ik maak dit even af. Gisteren weer in de praktijk voorbereidingen getroffen om vandaag de eerste patiënten te kunnen zien. Ook op 2 scholen gecontroleerd of de kinderen voor wie we enkele weken geleden ad hoc schoolgeld bij elkaar hebben gebracht, daadwerkelijk op school zijn. Eigenlijk twijfelde ik daar niet aan omdat alles via Annemieke loopt. Tijdens mijn bezoek aan de Babylon school werd, zoals ik had verwacht, duidelijk dat er nog heel wat kinderen zijn voor wie geen schoolgeld kan worden betaald. Ik heb gezegd dat ik zal kijken wat de mogelijkheden zijn, met name voor de kinderen die in de laatste klas zitten. Dankzij een behoorlijke donatie kan ik wel wat doen, maar als iemand van jullie nog een bijdrage wil leveren is die ontzettend welkom. Gisteravond tijdens het eten overleg gehad met dr. Hassan Azadeh.
Al met al ben ik weer echt terug op de plek die ik begin 2020 voor het laatst bezocht. En ook nu is er weer genoeg werk aan de winkel, en dat is juist waarvoor ik gekomen ben!
Lieve groet aan jullie allemaal, take care
Marie-Jose

• 18 November 2021 - 09:38

Marion Blomme:

Fijn dat het allemaal goed verlopen is. Jammer van het hotel.
    Heel veel succes . Liefs Marion

• 18 November 2021 - 11:56

Ruud ‘t Sas:

Goed werk nicht! Succes de komende dagen en ik hoop dat je je doelen bereikt, gegeven de omstandigheden!

• 18 November 2021 - 12:52

Jantine:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Heel veel sukses en plezier gewenst. Helaas moeten wij nog steeds geduld hebben ondanks dat het hier gelukkig nu steeds beter gaat. Lieve groet voor jullie, mede namens Holis.

• 18 November 2021 - 15:25

Groetjes

• 18 November 2021 - 17:29

Betty Boltong:

Marie-Jose,
    gelukkig dat jullie goed zijn aangekomen.
    heel veel respect.
    zorg ook goed voor jezelf

Fam Boltong

• 19 November 2021 - 01:36

Gidi:

Lieve Marie-José,
    Ondanks de vele donaties zijn er kennelijk nog steeds kinderen die hun schoolgeld niet kunnen betalen ! Je mag een aantal kinderen blij maken voor hetzelfde totaalbedrag dat ik je eerder ter beschikking heb gesteld.

• 19 November 2021 - 03:37

Jantine:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en weer volop aan de slag kunnen. Hoop dat het hier komend jaar ook weer kan. Heel veel sukses en vooral ook veel plezier gewenst!
    Lieve groetjes voor jullie drietjes vanaf Lombok.

• 19 November 2021 - 09:50

Carla Blomme:

Wat zijn jullie toch kanjers!! Zorg goed voor de mensen daar maar vergeet niet ook goed voor jezelf te zorgen door tijd voor ontspanning te nemen. Keep up the good work, love you.

• 22 November 2021 - 18:41

Marcel Herpers:

Marie-José,

Prachtig werk en geweldig dat je ook nog eens de tijd vindt om deze bijna life berichtgeving op te stellen.
    Heel veel succes en we kunnen met zijn allen in NL trots op jou en je team zijn!

Take care en groetjes, Marcel