Gambia 4.2 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 4.2 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 4.2

Door: Marie-José Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

11 November 2021 | Nederland, Buchten

Beste allemaal,
Nog 4 dagen en dan gaan we! De voorbereidingen zijn in volle gang, gisteren dacht ik dat ik jullie al via deze site een bericht had gestuurd, maar iets is er niet goed gegaan, nu een tweede kans.
Het blijft tot op het moment dat we in het vliegtuig zitten toch een beetje spannend. Over het werk daar maak ik me geen zorgen, ik weet wat me te wachten staat en ben er klaar voor. Maar de pandemie speelt ons natuurlijk ook parten. In Gambia is het aantal besmettingen laag, volgens de officiële cijfers. In ieder geval is het zo dat het er erg warm is, en daar houd een virus niet van, de bevolking is voor het grootste deel jong en iedereen leeft buiten. Gelukkig ben ik gewend om met handschoenen aan te werken en een mondkapje voor te hebben.
Mijn to-do-lijstje groeit gestaag, zie mijn vorige verslag. Nu komt daar bij dat ik ga controleren of de kinderen voor wie enige tijd geleden schoolgeld is betaald, ook daadwerkelijk op school zitten. Toen ik een oproep deed voor een ad hoc actie om schoolgeld te sponsoren hebben veel mensen positief gereageerd. Dat betekende dat 26 kinderen op school konden blijven en niet de daarop volgende maandag thuis moesten blijven. Dat klinkt hard, maar ik heb begrip voor de situatie. De scholen krijgen geen of heel weinig steun van de overheid en schoolgeld is dus noodzakelijk. Maar dankzij de sponsoren kunnen deze kinderen dus weer werken aan hun toekomst, de beste investering die je kunt doen, denk ik. Ongetwijfeld zullen er volgende week wel weer verzoeken om deze vorm van sponsoring komen, en waar mogelijk zal ik dan zeker helpen.
Het is wel jammer dat we niet in ons favoriete hotel kunnen verblijven. T.g.v. de pandemie is dat al sinds vorig jaar april/mei gesloten. Op hun website kun je vanaf 15 november wel weer boeken, maar ik wil geen risico lopen en daarom hebben we nu een ander hotel gekozen. De berichten er over zijn goed, dus hopen we er het beste van.
Eergisteren heb ik telefonisch contact gehad met een Nederlandse orthopedisch chirurg die vandaag voor 2 weken naar Gambia gaat om te opereren. We hebben afgesproken elkaar volgende week te ontmoeten en te kijken of we eventueel samen kunnen werken v.w.b. onderwijs. Hij gaat opereren in het ziekenhuis van dr. Hassan Azadeh met wie ik goed contact heb. Zo zie je dat ook in dit geval de wereld klein is.
Kortom, ik ben er klaar voor, zal jullie natuurlijk op de hoogte blijven houden, dank jullie weer voor alle steun in welke vorm dan ook, take care
Marie-José

• 11 November 2021 - 12:38

Rita Verdonck:

Hallo Marie José
    Een hele goede reis in deze vreemde tijd waarin maar weinig zeker is.
    Maar ik hoop dat het allemaal goed gaat en je het goede werk kunt doen, waar je voor gaat.

• 11 November 2021 - 13:24

Carla Blomme:

Succes met de laatste voorbereidingen, goede reis en ben er zeker van dat jullie weer veel en goed werk gaan doen! Trots op je, x Carla

• 11 November 2021 - 14:33

Sonja Bakker:

Wat fijn dat ik jouw voorbereiding voor deze reis ook mag lezen. We gaan je volgen hoor !

• 11 November 2021 - 15:10

Anita Van Den Neucker:

Beste Marie-José,

Je bent dapper, naar Afrika met zo'n pandemie. Ik ga er wel vanuit dat je goed gevaccineerd bent.

Zorg goed voor jezelf,

Anita

• 11 November 2021 - 15:39

Henny De Schutter-Linssen:

Marie-José wat fantastisch dat je je hulp weer kan aanbieden. Kijk uit naar je verslagen. Hartelijke groeten,

• 11 November 2021 - 16:14

Arie Verheijen:

Goede reis en succes

• 11 November 2021 - 18:55

Betty Boltong:

Marie Jose heel veel succes maar ben voorzichtig

• 11 November 2021 - 21:44

Ruudtsas :

Succes met het goede werk en heel veel sterkte!

• 12 November 2021 - 08:09

Jantine:

Bedankt weer voor je update. Veel sukses met je voorbereidingen en een goede en veilige reis gewenst. En natuurlijk heel veel sukses en plezier weer voor jullie alle drie! Lieve groetjes!