Lombok 2.8 - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Lombok 2.8 - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Lombok 2.8

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

12 November 2010 | Indonesië, Senggigi

De laatste dagen! Morgen rond deze tijd zit ik in het vliegtuig van Jakarta naar Dubai. Vandaaruit door naar Amsterdam waar we zondagmorgen rond 8.00 uur verwachten te landen. Sinds mijn laatste verslag van maandagavond ben ik natuurlijk nog druk bezig geweest. Dinsdagochtend alle eerste klassertjesvan de school in Orong gecontroleerd. Daarna poetsles gegeven en de tandenborstel met de tandpasta uitgedeeld. Zo leuk om die dankbare smoeltjes te zien. In orong zijn de kinderen over het algemeen nog armer dan in Teloke, maar ze zijn wel beter opgevoed. Uit zichzelf bedanken ze en ze luisteren ook veel beter dan de kinderen in Teloke. In Orong is er enige discipline en die is in Teloke ver te zoeken/niet te vinden. De eerste klassers zijn van 7.30 tot 9.30 uur op school, dan zit voor hen de schooldag erop. Ik heb in de andere klassen nog de nieuwe posters uitgedeeld die hier gemaakt zijn door de tandartsassistente van het rk. Ziekenhuis in Ampenan. Leuke posters waarop staat dat de kinderen ’s ochtends en ’s avonds hun tanden moeten poetsen. Dezelfde assistente heeft nog twee posters gemaakt, op de ene staat welke (Indonesische) voedingsmiddelen goed zijn en op de andere welke slecht zijn voor je tanden. Deze twee posters wil ik volgend jaar uitdelen. Dinsdagmiddag heb ik weer een deel van het sponsorgeld besteed aan het kopen van nieuwe kleren voor een aantal mensen in Orong. Suparman en Haetoun hadden de lijst opgemaakt, in totaal 15 mensen, kinderen en volwassenen. Suparman zei meteen dat hij de lijst wel 10 keer langer had kunnen maken want er zijn erg veel arme mensen in Orong, maar dit zijn de meest schrijnende gevallen. Ook Oma Orong met 3 van haar kleinkinderen stond erop, zelf heb ik de twee andere kinderen er aan toegevoegd. Inmiddels is de “grote schoonmaak” van zowel het huisje als de bewoners begonnen en als alles goed gaat mogen Oma en de kinderen a.s. zondag de nieuwe kleren ophalen bij Suparman. We moesten wel als voorwaarde stellen dat ze eerst iedereen goed zou wassen, in de antischurftzalf zou zetten en alle andere kleren zou wassen en het huis zou “poetsen”. Jammer dat ik het resultaat niet meer kan zien, maar ik zal Herm en Celine vragen om foto’s te maken.
Woensdagochtend ben ik vroeg in Teloke begonnen aan een van de twee eerste klassen. Ik heb daar iedere keer een groepje van 6-7 kinderen uit de klas opgehaald en meegenomen naar de kliniek. Natuurlijk was dat een beetje eng voor die hummeltjes, en het zijn echte hummeltjes. De mensen hier zijn so wie so klein van stuk en kinderen van 6 of 7 jaar hier zijn net zo groot als bij ons een kind van 4 of 5 jaar. Wel schattig, ik voelde me net de rattenvanger van Hamelen met een sliert kinderen om me heen over het “weggetje” door het dorp lopend. Voor mij lijken ze allemaal op elkaar, zeker omdat ze een uniform aanhebben. Ik deed niets anders dan koppies tellen, bang dat er een ontsnapt was. Maar het ging allemaal prima en ik heb ze alle 28 in de mond gekeken. Dat was geen onverdeeld genoegen maar een regelrechte ramp. Wat een tandheelkundige ellende, veel van die kinderen moeten vaak erg veel tandpijn hebben (gehad). In de hele klas was er slechts één kind dat een gaaf gebit had en goed gepoetst, met de rest was het zeer droevig gesteld. Nu maar hopen dat de poetsles effect scoort en de situatie het volgend jaar beter is. Na mijn tandheelkundige activiteiten heb ik voor Stephan een grote doos brillen gesorteerd en gewacht tot hij terug was uit het ziekenhuis met zijn patiënten voor de oogarts. Na de lunch heb ik in Orong de kleren uitgedeeld. Dankzij mijn sponsoren heb ik weer heel wat mensen blij kunnen maken, de volwassenen met een nieuwe sarong en een T-shirt of blouse, de kinderen met een broek en T-shirt/jurkje. Alles bij elkaar voor 130 euro, inclusief een zak waspoeder voor Oma Orong! ’s Avonds hebben we met een Belgische mevrouw, Els, gegeten. Harry had haar leren kennen en zij vertelde ons ver haar activiteiten in de diverse dorpen. Een zeer bevlogen vrouw met duidelijke ideeën en standpunten. In mijn ogen niet altijd even realistisch, maar ze staat voor haar standpunten: geboortebeperking en aandacht voor het milieu. V.w.b. dat eerste begrijp ik haar niet helemaal, de mensen hebben hier helemaal geen grote gezinnen, behalve Oma Orong heb ik niemand ontmoet die 5 of meer kinderen moet onderhouden. De meeste gezinnen bestaan uit 2, 3 hooguit 4 kinderen. De aandacht voor het milieu vind ik ook een goede zaak. Letterlijk alles wordt hier gewoon over neergegooid. Midden in het bos zie je bergen plastic en ander afval liggen, niet alles bij elkaar, dan zou je denken dat het de vuilnisbelt is, maar verspreid door de ganse jungle. Ook Harry is al jaren bezig om het tij op dit terrein te keren, maar met weinig resultaat. Wat mij wel opviel was dat het rond de school in Orong véél schoner was dan vorig jaar. Ik had het hoofd van de school daarover al een compliment gemaakt, maar nu bleek dat ook een actie van Els te zijn. Dus ook aan haar de complimenten.
Donderdagochtend heb ik een presentatie gegeven voor enkele vrouwen van de PKK. Vraag me niet waar de letters voor staan, het is een vrowuenclub die vrijwilligerswerk doet. De club staat onder voorzittersschap van de vrouw van de goeverneur. Zij had me gevraagd aan dit subgroepje te vertellen over mijn werk hier. In ruim 2 uur heb ik uiteen gezet wat Vlok heeft gedaan en nog doet en waar het medische team en ikzelf mee bezig zijn. Dit alles a.d.h.v. een powerpointpresentatie en de nodige foto’s. De dames waren zeer geïntereseerd en vroegen al vrij snel of ze een keer naar de dorpen konden komen. Nou graag natuurlijk, kom maar met eigen ogen kijken hoe de mensen daar leven. Helaas zal ik ze niet kunnen rondleiden, maar ik heb dit aan Nofi en Haetoun overgedragen en ben er van overtuigd dat die zich uitstekend van hun taak zullen kwijten. Ik denk ook dat het beter is dat zij dit doen, zonder inmenging of bemoeienis van een “blanke”. Als Nofi en Haetoun de band kunnen worden tussen deze vrouwenclub en de mensen van de dorpen is dat, volgens mij, veel beter dan dat Vlok of ik dat zijn. Gistermiddag heb ik eindelijk eens lekker patiënten kunnen behandelen; kilo’s tandsteen verwijderd, zie foto het residue onder in de pot.
Vanmorgen weer naar de school in Teloke voor de andere eerste klas. Net zo’n puinhoop zowel wat tanden en kiezen als wat gebrek aan discipline betreft. Maar toch wel schattige kindertjes, zeker nu ze geen uniform droegen maar hun “moskee-kleren” omdat het vandaag vrijdag is, de moslim gebedsdag. Ook aan hen tandenborstel en tandpasta uitgedeeld en geprobeerd poetsles te geven, wat moeilijk ging omdat de onderwijzeres niet in de klas was toen ik aan kwam en pas op het latste moment weer tevoorschijn kwam. Nou ja, ’s lands wijs, ’s lands eer zal ik maar denken. Meteen na de schoolkinderen stonden de eerste patiënten al te wachten en ben ik de rest van de dag, behalve een korte lunchpauze. Bezig geweest met het verwijderen van tandsteen. Het is dat het mijn vak is, anders ou ik zeggen: ik kan geen tandsteen meer zien, wat een bergen! Vanmorgen kwam ook Jantine, een Nederlandse vrouw die hier al 16 jaar woont en werkt. Vorig jaar had ik al met haar kennisgemaakt en nu had ze Harry gevraagd of ze met wat mensen mocht komen en of ik ook bij haar een controle wilde doen. Geen probleem! Tot aan de lunch flink doorgewerkt en daarna vroeg Nofi “clean my teeth, mrs. Maria” Weer veel werk, maar wel in een schone mond, je kunt zien dat ze sinds vorig jaar erg veel bij heeft geleerd in alle opzichten. Ze is veel zakelijker geworden, regelt van alles in het dorp en wil aan een opleiding voor onderwijzeres beginnen in juni 2011. Stephan en ik zullen haar daarbij financieel steunen, ik denk dat dat een goede investering voor de toekomst is. Als zij een goede onderwijzeres wordt kunnen heel veel kinderen daar baat bij hebben. Vanavond hebben we met zijn allen gegeten, voor Stephan en mij de laatste avond hier. Morgenvroeg gaan we nog een keertje naar de katholieke school in Ampenan, op verzoek van Fransisca, luisteren naar het keyboard en de blokfluiten, kijken naar de dans. Daarna eventueel nog een laatste patiënt, de kliniek opruimen, koffer pakken en naar huis! Van Bas, de vriend van Heske, kreeg ik een sms of ik zondagmorgen een lift wil vanaf Schiphol Hij zit op dit moment ” in de buurt”, in Singapore en Batam (Indonesië) en komt zondagochtend ook terug in Nederland. Gezellig, een goede thuiskomst dus! Beste allemaal, voor de laatste keer dit jaar vanaf Lombok: dank voor al jullie steun, financieel (het sponsorgeld is nu wel op!) en moreel, dank voor jullie lieve mailtjes en reacties op mijn website. Moge het jullie allemaal goed gaan, ik laat snel weer wat van me horen, liefs
Marie-José

  • 12 November 2010 - 18:56

    Josephine En Herman:

    wat weer een geweldig uitgebreid en helder verslag.heb nogmaals alle foto`s bekeken, wat eenster uit onze familie!morgen ga je dus in het vliegtuig naar ons gezellige kikkerlandje.we zijn benieuwd naar je belevenissen.goede vlucht door een heldere lucht.hier is het bewolkt en ook nat. dikke kus dan het duo uit melick.

  • 12 November 2010 - 19:25

    Jos:

    het verhaal van die oma blijft mij toch achtervolgen. Hier moeten wij eens goed over praten of wij hier wellicht meer in kunnen betekenen . Doen wij als jij volgende week een kopje thee komt drinken. Goeie reis en tot dan.

  • 12 November 2010 - 20:58

    Carla Blomme:

    lieve sis, fantastisch wat je ook nu weer hebt gedaan/bereikt! Ik wens je een goede reis terug en een warm welkom terug! dikke kus, Carla

  • 13 November 2010 - 09:30

    Gert En Arie:

    je schrijft net zo gemakkelijk als dat je praat.Goede reis terug en gauw tot ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Senggigi

Lombok 2

It gaet on!! Over 2 weken zit ik weer op Lombok voor het vervolg van mijn vrijwilligerswerk in Orong en Teloke. Deze keer heb ik enkele collega's van het Academisch Ziekenhuis Maastricht (azM/MUMC+) enthousiast kunnen maken en we zijn nu met z'n vieren. Op 22 oktober vertrekken dr. Roland Böckmann kaakchirurg en ikzelf, samen met Stephan Lembeck, de optometrist uit Geldrop die vorig jaar ook van de partij was, en zijn dochter van 16, Rebecca. Rebecca gaat mee om een bredere visie op de wereld te krijgen en daarmee haar beslissing omtrent verdere studie gefundeerder te kunnen nemen. Op 30 oktober komen dan drs. Herm Martens en zijn vriendin drs. Celine Op den Kamp. Herm is dermatoloog in opleiding, Celine is arts klinisch onderzoeker longziekten. Een heel echt team waar ik toch wel een beetje trots op ben, maar wat ook extra veel voorbereidingen vraagt. Maar, net als in 2009, iedere dag een stapje en dan zitten we op 23 oktober "vanzelf" op Lombok. Geweldig dat we deze keer veel medewerking van het azM krijgen. Via Intraspect, het interne netwerk van het azM, zal onze reis te volgen zijn, bij terugkomst een verslag in het huisblad Summum. Via het hoofd van de polikliniek kaakchirurgie contact gelegd met een leverancier van instrumenten die ons materiaal gaat geven en met de drukkerij van het ziekenhuis die mijn patiëntengegevens van 2009 gaat scannen zodat ik ze digitaal kan meenemen en bewerken. Zelf contact opgenomen met mijn oude werkgever Johnson % Johnson, dé fabrikant en leverancier van "draad en naald in de chirurgie". Ook daar zal men kijken wat ze ons mee kunnen geven.
Vorig jaar heb ik een geweldig bedrag tot mijn beschikking gehad dankzij jullie gulle gaven. Daarvan is nog zo'n 850 euro over die ik zeker zeer verantwoord zal besteden. Mochten jullie mij, maar vooral de mensen in Orong en Teloke, dit jaar wederom willen steunen dan is natuurlijk iedere gift op 2627165 t.n.v. M.F.J. Blomme van harte welkom. De eerste, ongevraagde, bijdrage van een lieve collega uit het azM heb ik al gekregen, dank Audrey en Geert!
Tot zover voor vandaag, ik houd jullie op de hoogte, met hartelijke groet
Marie-José

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2011

Lombok 3

12 November 2010

Lombok 2.8

08 November 2010

Lombok 2.7

03 November 2010

Lombok 2.6

31 Oktober 2010

Lombok 2.5
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 94111

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: