Gambia 5.5 - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 5.5 - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 5.5

Door: Marie-Jose Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

06 Mei 2022 | Gambia, Lamin

Beste allemaal,

Inmiddels is het vrijdagochtend, goed geslapen en pas om 6.00 uur wakker geworden, dus fit om aan de slag te gaan en jullie te vertellen hoe de afgelopen twee dagen zijn verlopen.

Onze Gambiaanse steun en toeverlaat die voor patiënten zorgt, Sarjo, was om 9.30 uur present met een diverse groep mensen. Dwz volwassenen en kinderen. Nadat ik de “intake” heb gedaan met 2 van de GG2, gaat de patiënt door naar de kamer waar Roland werkt samen met de andere 2 GG2. Helaas was de eerste patiënt van de dag meteen een zwaar geval en moest Roland de door hem meegebrachte apparatuur installeren om de verstandskies te verwijderen. Daardoor liepen we enige vertraging op maar wachten is hier geen probleem, voor de Gambiaan, wel voor ons! Na deze eerste uitdaging liep het echter voorspoedig en hebben we tot aan de lunch door kunnen werken. Natuurlijk valt de stroom weleens uit, maar dan is er altijd de hoofdlamp van Roland en het licht op een mobieltje. Tussendoor hebben Maria en ik nog even een bezoek gebracht aan de Babylon School. Ook zonder leerlingen is het een indrukwekkend gebouw en had het hoofd van de school alle tijd voor ons.

Na de lunch zijn Maria, Annemieke, Laura (de studente van de Hogeschool Utrecht) en ik, samen met Henriette, naar een overleg geweest bij de Chief Medical Director van het Edward Frances Small Teaching Hospital in Banjul. Even voor de duidelijkheid; dit is geen “klein ziekenhuis” maar een ziekenhuis genoemd naar de heer E.F. Small. We werden ontvangen door een delegatie van 5 heren, die allemaal keurig een mondkapjes droegen. Zelf had ik er ook een op, ik vond dat wel zo verstandig in een ziekenhuis. Na een voorstel rondje heeft Maria uitgelegd waar we voor kwamen en werd uit de reacties duidelijk dat we misschien ons plan om een nieuwe paramedische opleiding te starten beter kunnen omzetten naar het, niet financieel!, ondersteunen van de opleidingen die er al zijn. En dan steun in de vorm van het geven van gastcolleges. Daarnaast werd ik wel aangesproken op mijn beroep, er is al, of wordt gestart met een opleiding voor tandheelkundig zorgpersoneel. Meteen na de vergadering heb ik mij gewend tot de persoon die daarvoor verantwoordelijk is. Zeer ongambiaans, in mijn ogen, kreeg ik gisteren al een bericht van hem dat hij mijn telefoonnummer had doorgegeven aan Eugene Okafor, hoofd van de afdeling tandheelkunde. Die belde mij en vandaag komt hij al naar LHC om te overleggen. Ik ben erg benieuwd hoe we kunnen samenwerken.

Gistermorgen, donderdag, hebben we met de nodige probleempjes, oa stroomuitval en geen gedestilleerd water voor de autoclaaf (sterilisatieapparaat) heerlijk gewerkt. Ik ben een soort vliegende keep, Roland heeft mijn hulp amper nodig omdat alle vier de GG2 uitstekend assisteren en daarnaast erg graag leren van wat ze zien en doen. Toen we na de lunch druk bezig waren stond er op eens een vreemde, doch vriendelijke man in de praktijkkamer. Zonder te kloppen natuurlijk, dus wij waren zeer verrast. Bleek dat de Cubaanse tandarts te zijn die hier 3 middagen in de week werkt. Roland was, to say the least, not amused, en liet dat merken in het Nederlands. Maar we konden onze patiënt afbehandelen want hij ging eerst zitten lunchen!! We hebben toen toch onze biezen gepakt en ons eigen instrumentarium in veiligheid gebracht. Niet omdat ik denk dat hij ermee van door zou gaan, maar omdat we het gescheiden houden van de instrumenten van hier en niet willen dat alles door elkaar komt. Annemieke, Maria en ik hadden om 15.30 uur afgesproken met Tineke Ruijter. Een Nederlandse vrouw die met haar man in de winter hier woont en veel vrijwilligerswerk doet. Zij heeft aangeboden om zich in te zetten voor het maandverbandproject en dat is natuurlijk zeer welkom. Na het overleg bij haar thuis zijn we samen naar een bijeenkomst gegaan van WINGS, Women International Gambia S(omething). Deze bijeenkomst was bij de British High Commisioner in de tuin. We hebben daar gesproken met vrouwen uit verschillende landen die hier op een of andere manier actief zijn, oa met Anna dieeen psychiatrischziekenhuis met 150 patiënten probeert te runnen. Bewonderenswaardig!! Zij heeft sinds kort een tandarts die dringend materialen nodig heeft. Toch eens kijken wat ik voor haar kan doen. Jammer genoeg zijn we redelijk vroeg daar vertrokken, ik had nog graag met meer vrouwen van gedachte willen wisselen. Nu is het inmiddels 7.00 uur, ik heb genoten van mijn thee met een stukje ontbijtkoek, wat een luxe om zo de dag te starten. Voor degene die mij niet kent; ik drink geen koffie maar thee met melk. Zowel de thee, als de melk en de ontbijtkoek heb ik meegebracht. Jullie zien, ik zorg goed voor mijzelf, onder het motto; als je niet goed voor jezelf zorgt kun je dat ook niet voor anderen doen!! Aankleden, ontbijten en aan de slag.

Warme groet, take care

Marie-José


  • 06 Mei 2022 - 10:23

    Anita:

    Marie-José,

    Goed motto, houden zo,

  • 06 Mei 2022 - 10:33

    Sandra Van Der Berg / Wilde Ganzen:

    Dag Marie-José,
    Heel leuk om mee te lezen! En wat geweldig dat gesprek in het Edward F. Small Teaching Hospital. Mooie waardevolle suggestie om bestaande opleidingen te versterken en wat goed dat er in elk geval al een aanzet is voor een opleiding tandheelkundig zorgpersoneel. Wilde Ganzen werkt overigens zowel samen met EFST (via St Heart for Gambia) als met het psychiatrisch ziekenhuis Tanka Tanka (via Foundation Support Mental Health Care Tanka Tanka). Goed om vanuit verschillende projecten/expertises -en in nauwe samenwerking met de Gambiaanse directies/ministeries- bij te dragen aan de versterking van deze gezondheidsinstellingen.
    Nog een mooi verblijf gewenst in Gambia!

  • 06 Mei 2022 - 11:28

    Ruudtsas :

    Dat klinkt weer erg voortvarend en nuttig werk. Ik lees je verslagen met belangstelling. Succes met het vervolg!

  • 06 Mei 2022 - 11:33

    Nonja Punt:

    Dag Marie-Jose,
    Alvast bedankt voor je uitgebreide verslag tot nu toe.
    Heel veel zaken zijn very familiar to me.

    Goed dat jullie contact hebben gehad met het teaching hospital. Maar hun antwoord verbaast mij niet.
    Ze staan gelukkig wel open voor jullie bijdrage aan de bestaande opleidingen. In goed overleg met het teaching hospital moet dat kunnen.
    Groetjes en take care!
    Nonja

  • 06 Mei 2022 - 14:27

    Hermine:

    Je dagen zijn te kort, lijkt het wel. Ik steun al jaren: Wilde Ganzen:
    Fijn om daar nu ook iets over te horen
    Het ga je goed!!

  • 07 Mei 2022 - 01:58

    Jantine:

    Jullie gaan weer als een speer, geweldig! Sukses!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Lamin

Gambia 5

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2022

Gambia 5.7

08 Mei 2022

Gambia 5.6

06 Mei 2022

Gambia 5.5

04 Mei 2022

Gambia 5.4

02 Mei 2022

Gambia 5.3
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 93783

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: