Gambia 5.4 - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 5.4 - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 5.4

Door: Marie-José Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

04 Mei 2022 | Gambia, Lamin

Beste allemaal,

Woensdagochtend kwart voor zes, de ene nacht slaap je langer dan de andere. Nu wakker dus schrijven onder het genot van een grote kop thee.

Volgens mij heb ik vergeten te vertellen dat ik zondagmiddag op de vismarkt een lokale tandprotheticus heb ontmoet. Communicatie ging via Essa, maar ik begreep dat hij, op de markt mensen die voortanden missen van een gebitje voorziet. Alles wat hij daarvoor gebruikt zat een in kleine sporttas. Ik wist niet wat ik zag, zeker toen hij trots liet zien dat hij zelfs een afdruklepel gebruikte, volgens mij onder het motto; one fits all! Jullie begrijpen dat deze ontmoeting voor mij zo’n beetje het hoogtepunt van de dag was.

Maandagochtend eerst een hartelijke begroeting door de 4 stagiaires mondzorgkunde die afgelopen woensdag al waren gearriveerd in LHC. Om 10 uur met z’n allen naar het lokale voetbalveld omdat daar iedereen, letterlijk iedereen, bijeen kwam om biddend het einde van de Ramadan/het begin van het Suikerfeest te vieren. Enorm indrukwekkend, allemaal keurig op een rij, geen gedrang, mannen vooraan, vrouwen en kinderen achteraan. Een van de redenen hiervoor is dat mannen dan niet afgeleid kunnen worden door vrouwen. Alles in de brandende zon, maar iedereen keurig en kleurrijk gekleed. Tijdens het bidden kon je een speld horen vallen, af en toe een zacht huiltje van een baby. De saamhorigheid was voelbaar, ooit zal het bij ons in de kerk ook zo geweest zijn, denk ik.

Daarna een gezellig maar vruchtbaar overleg met de 4 dames, terwijl Maria werd rondgeleid door Lucas, een Nederlandse arts die hier op dit moment werkt. Na ons overleg naar de praktijk om de situatie daar in ogenschouw te nemen. Zoals ik al had gevreesd was het er niet bepaald schoon en van de keurige kastindeling die het vorige stagiaire team had gemaakt was weinig meer over. Maar nu bleek dat ik een tweede groep Golden Girls in de schoot geworpen had gekregen. Zeer voortvarend begonnen ze met opruimen, poetsen en sorteren. Ergo wederom een genot om met studenten van de opleiding mondzorgkunde in Utrecht samen te werken!! Aan het eind van de middag zag alles er al heel anders uit, waren alle laatjes schoongemaakt, alle instrumenten gesorteerd en hadden we gezamenlijk besloten dat materialen die ver over de datum waren, weg konden. En vooral die laatste beslissing ruimde op!! Hulde aan Terra, Shanna, Britt en Femke.

Roland arriveerde lekker op tijd zodat we gezellig met z’n drietjes konden eten. Gistermorgen waren we al voor 9 uur in LHC en omdat ik een sleutel heb van de praktijk konden we meteen naar binnen om alle spullen van Roland daar neer te zetten. We waren daar goed en wel en toen kwamen de GG2 (Golden Girls 2) al binnen, keurig in hun praktijkkleding, ik was plaatsvervangend trots! Na een voorstellingsrondje gingen ze meteen verder met de laatste dingen opruimen en werd in overleg met Roland een deel van een kast vrijgemaakt voor zijn spullen. Inmiddels was Sarjo gearriveerd met enkele patiënten die we wel even maar natuurlijk ook niet te lang konden laten wachten. Uiteindelijk heb ik de patiënten gezien, waarbij Terra met een mobieltje voor licht in de mond zorgde en Shanna opschreef wat er moest gebeuren met de patiënt. Prima samenwerking, ondanks het feit dat de stoel niet omhoog of omlaag kon en er geen licht was. Uiteindelijk heeft Roland zelfs een patiënt onder deze omstandigheden van zijn pijnlijke kies verlost. Terecht zei hij: het lijkt wel Lombok (waar we helemaal geen faciliteiten hadden, maar we toch ook werkten). Gelukkig werd het stroomproblemen verholpen en konden we nog enkele mensen onder normale omstandigheden zien. Mooi was dat er ook al patiënten waren voor de GG2. Ze zijn meteen begonnen met het noteren van telefoonnummers zodat zij deze mensen volgende (stroom valt nu hier uit!) week kunnen bellen om ze terug te laten komen. Niet nu al een afspraak maken, want zo werkt dat hier niet. Jullie zien, we hebben een welbestede dag gehad.

Gisteravond zouden we om acht uur met dr. Hassan Azadeh eten en overleggen over onze opleidingsplannen. Hij had echter geen rekening gehouden met het feit dat het einde van het Suikerfeest werd gevierd en heel Gambia op straat bij elkaar zou komen. Wat een pandemonium, bijna geen doorkomen aan. Toen bleek ook nog het restaurant waar we hadden afgesproken, op loopafstand van het hotel, gesloten. We hebben gewacht maar ook voor Hassan was er geen doorkomen aan. Wij terug naar hotel waar ik weer bereik had en uiteindelijk met hem afsprak dat hij naar ons zou komen. Al met al was het al zeker negen uur toen we aan ons overleg (weer stroom) en onze maaltijd begonnen. Zoals ik had verwacht had hij waardevolle adviezen voor ons die we zeker op zullen volgen.

Nu is het 18.30 uur hier en ga ik proberen dit verslag te plaatsen. Warme groet uit Gambia, take care

Marie-José

• 04 Mei 2022 - 20:57

Hermine Verheijen:

Het klinkt alsof je nooit bent weg geweest.
    Zo vertrouwd, en helemaal klaar voor de mensen daar.
    Ik ben trots op jou.

• 04 Mei 2022 - 21:20

Evert:

Goed bezig ladies! Trekt Maria ook kiezen? Heel veel succes verder! Groetjes, Evert

• 04 Mei 2022 - 21:50

Vera Dijkman :

Indrukwekkend Marie-José
    Dank voor je mooie verslag
    Geweldig goed actief !Zoals we jou kennen.
    groetjes
    Vera

• 04 Mei 2022 - 22:02

Maureen Textor:

Wat leuk om dit te lezen allemaal. Ben trots op jullie enorme betrokkenheid en inzet. Hoor van Britt echt lovende verhalen over jullie!!!

• 05 Mei 2022 - 09:32

Henny De Schutter-Linssen:

Wat een mooie verslag Marie-José, en jullie inzet daar, fantastisch.
    Kijk uit naar je volgende verslag.
    Een hartelijke groet,

• 05 Mei 2022 - 09:38

Marion Blomme:

Super werk en mooi verslag. Liefs

• 05 Mei 2022 - 15:23

Anita:

Beste Marie-José,

Dat je jouw slaap laat om dit uitgebreid verslag te maken, geweldig!

Dank je,

• 06 Mei 2022 - 02:11

Jantine:

nou je zit er al weer helemaal in, geweldig!!!!! Heel veel sukses en plezier gewenst en ik kijk al weer uit naar het volgende verslag, dank je!!

• 07 Mei 2022 - 11:20

Sonja:

Behalve dat het weer indrukwekkend is wat jullie daar doen: compliment over de manier waarop je schrijft, heel beeldend: we zijn er gewoon bij ! Dank !