Gambia 4.1 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 4.1 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 4.1

Door: Marie-José Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

06 Oktober 2021 | Nederland, Buchten

Beste Allemaal,
Gambia here we come again!! Eindelijk kan ik weer gaan, vorig jaar november en dit jaar februari kon de reis niet doorgaan, helaas, maar begrijpelijk. Nu ga ik op 15 november en ben op 28 november weer terug. Deze keer gaan ook JW Brunings (KNO) en Toon van Baars weer mee, dus wordt het niet alleen hard werken maar ook gezellig. Op 19 november komt dan Ali Azari, een tandarts bij wie ik af en toe, met heel veel plezier, in de praktijk werk. Daar ben ik vorig jaar toen ik terugkwam uit Gambia mee begonnen. De voorwaarde was dat hij dan mee zou gaan in november om in Gambia vrijwilligerswerk te doen. Inmiddels heb ik al enkele weken bij hem gewerkt en pas nu kan hij mee. Geeft niets, moet hij extra hard werken! Ik ga eerder zodat ik kan inventariseren wat er allemaal nodig is om full speed ahead te gaan als Ali arriveert. Van sponsorgeld dat ik van de parochie heb gekregen heb ik een nieuwe set tangen gekocht. Die reist mee van NL naar Gambia en terug!
Daarnaast heb ik het plan opgevat om een "meisjesproject" te starten. Meisjes gaan als ze ongesteld zijn niet naar school bij gebrek aan maandverband. Ik wil nu gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om ze zelf wasbaar maandverband te laten maken. Er zijn volgens zeggen 7 naaimachines, maar er werken er maar 3! Nou ja, ook dit wordt een uitdaging om het goed op de rails te krijgen, maar de aanhouder wint.
Vorige week kreeg ik van Annemieke de Koning (Directrice Lamin Health Center) een verzoek om schoolgeld voor kinderen te sponsoren. De situatie in Gambia is nog slechter dan 2 jaar geleden en alle hulp is dus nog meer welkom.
Naast bovenstaande activiteiten ga ik ook nog uitzoeken of het mogelijk is om, samen met de Universiteit in Gambia en de Hogeschool Utrecht, te komen tot een opleiding voor "mondhygiënisten" en andere paramedische zorgverleners. Dit onder het motto: niet alleen vissen geven, maar leren vissen!!
Wel fijn dat ik op de hulp van Annemieke en dr. Hassan Azadeh en hun lokale netwerk kan rekenen.
Ook nog even laten weten dat ik de afgelopen 1,5 jaar wel regelmatig medische goederen e.d. heb verscheept om op die manier te helpen.
Kortom, ik blijf lekker bezig, met veel plezier en mede dankzij jullie steun, op welke manier dan ook, met succes.
Lieve groet vanuit Buchten
Marie-José

• 06 Oktober 2021 - 14:14

Hermine:

Waren er maar meer mensen, die zich vrijwillig inzetten om het leven van anderen aangenamer te maken!
    Marie-José, ik ben trots op je

• 06 Oktober 2021 - 18:28

Toon Van Baars:

Goed beginverslag van een hopelijk vruchtbare reis, we gaan er na een verplichte pauze weer voltegen aan! Wij hebben er zin in!

• 06 Oktober 2021 - 19:01

Leo De Vaal En Meta De Vaal:

Fijn dat je nog steeds de energie hebt om dit mooie werk te blijven doen met de inzet zoals je deze steeds weer ten toon spreid.

• 07 Oktober 2021 - 01:47

Jantine:

Geweldig dat julie weer mogen gaan en je bruist al van de energie dus dat komt helemaal goed! Jammer dat het hier nog niet mag maar wie weet....Heel veel sukses gewenst en ook veel plezier met elkaar! Lieve groet voor jullie mede namens Holis.

• 07 Oktober 2021 - 09:00

Ruudtsas :

Succes nicht, een vruchtbare tijd toegewenst met je goede vrijwilligerswerk!

• 08 Oktober 2021 - 21:36

Evelien Wijnands:

Wat fijn dat je / jullie weer mogen vertrekken naar Gambia. Mooi om te lezen dat je met zoveel passie en liefde dit vrijwilligerswerk doet.
    Ik wens je alvast een veilige reis toe en heel veel succes met alles..
    Lieve groet, Evelien.

• 11 Oktober 2021 - 11:31

Ans Van Venrooij-Melchiors:

Wat geweldig dat je weer aan de slag kunt !
    Marie-José, ik wens je veel succes en een goede reis.

• 15 Oktober 2021 - 16:22

Elke Devocht:

Geweldig dat jullie weer kunnen gaan! Jammer dat het voor mij nog niet lukte. Volgende keer sluit ik heel graag aan! Zou je me nog een keer kunnen toevoegen aan je mailing list van dit dagboek zodat ik zeker geen berichten mis? Heel veel succes (en plezier) !!!

• 16 Oktober 2021 - 16:06

Anita:

Beste Marie-José,

Fijn om te merken dat het goed met je gaat en je actief bezig bent. Ik zal jouw reisverslag volgen.

Groetjes

• 07 November 2021 - 17:52

Evert:

Goed bezig MJ! Ben trots op jou!