Lombok 2.7 - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Lombok 2.7 - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Lombok 2.7

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

08 November 2010 | Indonesië, Senggigi

Roland en Rebecca weer terug. Net een sms ontvangen dat ze veilig geland zijn op Schiphol. Nadat Roland woensdag zijn eerste operatie in het ziekenhuis van Mataram gedaan had, is hij donderdagochend begonnen aan een groep van 11 patiënten bij wie tanden en/of kiezen getrokken moesten worden. We konden uitslapen want Farida die met ons mee zou gaan kon pas om 9.30 uur hier zijn. Maar om 10.00 uur zat de eerste patiënt in de stoel en hebben we flink doorgewerkt. Helaas ging bij de een na laatste patiënte wat mis, er brak een wortel af die in de kaak bleef zitten en die Roland, met de zeer gebrekkige hulpmiddelen die tot zijn beschikking stonden, er niet uit kreeg. Paulina, de lokale kaakchirurg gebeld die bereid was om de patiënt om 14.30 uur te zien in haar privekliniek. De laatste patiënt bleek een zelfde geval te zijn en daarom zijn we daar niet eens meer aan begonnen maar hebben we die meteen op de lijst gezet voor Paulina. Na een zeer korte lunchpauze dus naar Mataram. Maar ook daar ging het niet makkelijk en zijn Roland en Paulina bijna 2 uur bezig geweest met de twee patiënten. Met de nodige pijnstillers en antibiotica hebben we de patiënten weer in Teloke afgeleverd. ’s Avonds hebben we Farida op een echt diner getrakteerd als dank voor al haar geweldige hulp. Zoals ik al eerder vertelde gaat hier alles veel en veel makkelijker als je een goed netwerk en kruiwagens hebt. En dat heeft ze! De gouverneur van Lombok, laten we zeggen zoiets als de commisaris van de koningin bij ons, is een neef van haar. Hij is de hoogste in de politieke rangorde hier en Farida heeft erg veel moeite gedaan om voor het “Vlok medical team” een afspraak te regelen bij hem. Natuurlijk had ze zijn vrouw, die voor behandeling bij haar kwam, over ons verteld. Die heeft haar man, die de afgelopen week in Nederland was, op de hoogte gebracht en het ziet er naar uit dat we morgen, maandag “op audientie” mogen gaan. We zijn bezig met het voorbereiden van een presentatie over het werk dat we hier tot nu toe gedaan hebben en over de plannen die we hebben. Het dinertje was in een geweldig mooi restaurant, buiten aan het zwembad. Heel paradijslijk allemaal en erg lekker. Roland trakteerde, waarvoor nogmaals dank!
Inmiddels was Harry Peters, de voorzitter van Vlok, gearriveerd. Hij zit niet bij ons in het hotel dus zagen we hem pas vrijdagochtend op het strand toen we scheepgingen voor een dagje Gili eilanden. Het weer zat niet mee, erg veel bewolking en een onrustige zee. Na ruim één uur varen waren we op het grootste van de 3 eilanden en hebben we toch wel heerlijk gesnorkeld en heel veel mooie vissen, koralen en enkele grote schildpadden gezien. ’s Avonds met z’n allen gegeten, de laatste avond van Rebecca en Roland. Roland heeft zijn praktijkschoenen en witte jassen hier gelaten, ik neem dus aan dat hij volgend jaar weer meegaat? Zaterdagochtend hebben Roland en ik de van de poli geleende instrumenten geteld en netjes verpakt in de trays. Daarna zijn we naar het katholieke ziekenhuis gegaan om ook daar met de tandarts kennis te maken. Wederom werder we zeer correct en gatsvrij ontvangen door de directeur dr. Augustinus Sutanto. Toen we de tandarts en hem een keus lieten maken uit de door firma Aesculap geschonken instrumenten, belde hij meteen de algemeen chirurg. Die was aan het opereren maar zou zo snel mogelijk komen. Wij zijn boodschappen gaan doen op de markt, o.l.v. Mus, voor Oma in Orong. Wat een spektakel zo’n markt! Albert Heijn is er maar een saaie bedoening bij. Maar voor 20 euro kocht ik, 10 kilo rijst, 10 pakjes mie, 30 eieren, 2 liter olie, 1 kg suiker, 2 kg kip en 2 stukken zeep. Ook dat zou bij AH anders zijn geweest! Terug naar Orong om de boodschappen af te leveren boven op de berg bij Oma. Daar aangekomen zat ze met haar kleinkinderen te kijken naar een van de jongetjes die een heel dikke wang had: abces t.g.v. een rotte melkkies. En dokter Roland heeft over zijn hart gestreken en gezegd dat hij de kies zou trekken. Maar eerst moesten we terug naar het Rk ziekenhuis om te kijken wat de chirurg allemaal kon gebruiken. Met dank aan Aesculap, maar dat was bijna alles! We hebben, op verzoek van de directeur, een lijst gemaakt die ik in een schenkingsbrief heb verwerkt en die morgen getekend gaat worden. Zo zijn alle partijen ingedekt tegen eventuele problemen met wie dan ook. Terug in Teloke hebben we alle instrumenten weer uitgepakt om Roy te behandelen. Roy had er echter geen zin in, ondanks de pijn die hij duidelijk had. Nofi heeft hem op schoot genomen, nadat we haar in een wegwerpoperatiejas (dank aan de poli!) hadden gehuld i.v.m. het feit dat Roy aan schurft lijdt en luizen heeft. Met veel pijn en moeite lukte het uiteindelijk toch om de kies te trekken en heeft Roy als beloning “voor goed gedrag” een pen gekregen. Na alles weer netjes verpakt te hebben heeft Roland afscheid genomen van de mensen in Teloke, zijn we in het hotel gaan lunchen en zwemmen en was hij keurig op tijd klaar toen Farida kwam om 16.00 uur. Zij had aangeboden Roland en Rebecca naar het vliegveld te brengen omdat ze nog een patiënt met Roland wilde bespreken. Hij heeft dus echt tot de laatste minuut gewerkt, dat moge duidelijk zijn Prima op tijd op het vliegveld, wat drinken en Rebecca en Roland hebben ingecheckt. Stephan en ik hebben met Farida nog wat gedronken in het hotel waarna zij naar huis is gegaan en Stephan en ik wat later met z’n tweetjes zijn gaan eten.
Voor vandaag, zondag, had ik met Nofi afgesproken dat ik vanaf 9.00 uur patiënten zou behandelen. En dat heb ik geweten Wat een bergen tandsteen hebben die mensen hier, en wat een werk om dat allemaal te verwijderen. Ik ben dus zo vrij geweest om van het sponsorgeld een speekselafzuiginstallatie te kopen. Wel een hoop geld, maar het maakt het werken hier wel wat makkelijker. Nu moet de patiënt iedere keer als zijn/haar mond vol water zit, in een bakje dat hij/zij zelf vasthoudt, uitspugen. Gaat natuurlijk, maar handig is het niet. Farida (wie anders?) heeft geinformeerd naar de prijs en ik heb ja gezegd. Hopelijk is het apparaat morgen al hier met de monteur die vanaf Bali komt om in haar praktijk de apparatuur te controleren. Verder heb ik vanmorgen de schoenen die ik gekregen had van Sandra (van Weert chaussures in Born) meegenomen naar Teloke. Nofi mocht eerst kiezen en ze loopt nu trots rond op een paar Otazu slippers! Ook de andere schoenen heeft ze uitgedeeld. O.a. aan de laatste patiënt van vanmorgen waar ik ruim één uur mee bezig ben geweest. Vanmiddag was ik zo moe dat ik niet naar de dorpen ben gegaan maar al de hele middag achter de computer zit. Behandelingen invoeren en dit stukje schrijven, lekker rustig in mijn eentje op mijn kamer. Straks komt Farida om de presentatie voor de gouverneur door te spreken, als de afspraak met hem (en zijn vrouw) tenminste doorgaat. Het ziet er ook naar uit dat ik deze week nog een presentatie zal houden over mijn werk hier voor een vrouwenorganisatie waar de vrouw van de goeverneur ook in zit. Ik vind het allemaal prima, hoe meer aandacht, zeker op hoog niveau, voor ons werk hier, hoe liever ik het heb.
Nu komt nog de grote truc, het uitzoeken en reduceren van de foto;’s die ik bij dit stukje wil plaatsen. Tot nu toe heeft Roland dat gedaan, maar ik ga het proberen! Als er geen foto’s te zien zijn is de truc dus mislukt, helaas. Voor jullie allemaal, take care, dank voor de berichtjes op de website, het doet me altijd erg goed iets te vernemen, dan weet ik dat mijn verhaal gelezen wordt. Liefs en groeten
Marie-José
Inmiddels is het hier maandagavond. Gisteravond met Farida, Celine, Herm en Stephan op het strand gegeten, en dat in november! Overleg over de presentatie die ik in concept had gemaakt en uiteindelijk door Celine en Herm in een definitieve versie is gegoten. Vanmorgen het bericht dat de afspraak bij de goeverneur en zijn vrouw door zou gaan. Dus de beste kleding uit de koffer, zwart jurkje met bolero, panty en schoenen met hak, heerlijk warm! Eerst nog even naar het rk ziekenhuis om de schenkingsbrief te laten tekenen. Bijna een uur gewacht op de directeur, toen alles maar achtergelaten, ik haal de getekende brief wel een keertje op als ik in de buurt ben. Daarna terug naar het gezondheidscentrum/Puskesmas om Celine en Herm op te halen die er met 2 kinderen bij de “huisarts” waren. Presentatie laten printen, Stephan met 7 patiënten ophalen in het General Hospital, patiënten terug naar Teloke brengen. En toen hadden we eigenlijk geen tijd meer om ons om te kleden voor de afspraak bij de goeverneur, maar dat hebben toch maar gedaan! In een tropische regenbui naar Mataram, waar we precies op tijd waren om 10 minuten te wachten op de goeverneur, en zo hoort het ook. We werden zeer vriendelijke en belangstellend onthaald en kregen de toezegging dat hij ons steunt bij ons werk en bij het aanvragen voor vergunningen om hier zelfstandig patiënten te kunnen behandelen. Bij vertrek kregen we allemaal een cadeautje. Zie de foto’s (als uploaden gelukt is) Vanmiddag wilde ik gaan werken in de kliniek, maar de electriciteit was afgesloten. Harry en Stephan hebben vandaag het huis bij de kliniek gekocht maar de vorige eigenaar had de electriciteitdraad losgetrokken die naar de kliniek loopt. Harry heeft die laten repareren en ik krijg net een telefoontje van Farida dat mijn speekselafzuiginstallatie (dank Marjan) is gearriveerd, dus die gaan we morgen in gebruik nemen. Nu dit verhaal op internet zetten en dan naar bed, begin morgen om 7.00 uur, groet
MJ

  • 08 November 2010 - 13:49

    Carla Blomme:

    lieve sis,
    wat heb je het er druk mee! Wel schitterend zo levendig als je eea verteld, alsof we bij je zijn! Wens je nog veel succes en zorg ook goed voor jezelf! kus, Carla

  • 08 November 2010 - 14:08

    Corry Moerman:

    Hallo actievelingen,

    Wat hebben jullie al veel kunnen doen! Natuurlijk lees ik steeds direct je blog en heb bewondering voor jullie inzet. Knap hoor! Is Heatoun al bevallen?
    Veel succes en groeten aan alle bekenden.

    Groetjes,
    Corry

  • 08 November 2010 - 23:42

    Gidi:

    Onderhoudend en gedetailleerd verslag van jullie nuttige activiteiten. Het is alsof ik er zelf (weer) bij ben.
    En foto's in grootte reduceren lukt je ook. Dat alles maakt mij toch wel een beetje trots.

  • 09 November 2010 - 10:00

    Marion Blomme:

    Lieve schoonzus.
    Goed verslag zeg! en mooie foto's.Fijn dat je weer naar huis komt.
    Alvast een Welkom Thuis
    Liefs Marion en je broertje paul

  • 09 November 2010 - 13:11

    Heske En Bas:

    Time flies! Het zit er alweer bijna op, maar wat hebben jullie veel gedaan in korte tijd. Geweldig! Hier gaat het goed, Bas zit deze week bij je 'in de buurt' (Singapore en Batam) en misschien komen jullie elkaar zondagochtend nog wel tegen op schiphol en anders in Zaltbommel waar de thee voor je klaar zal staan!. We hebben genoten van Cirque du Soleil met Jaap en Heddeke (nogmaals dank voor je bijdrage). Veel liefs en tot over een paar dagen Hxx

  • 09 November 2010 - 21:54

    Hans En Vera:

    Jeetje Maria Jose wat leef je in een vliegende vaart. Daar houd je wel van. Zeker ook van al het geregel, dat gaat je goed af. En het verslag leest zo heerlijk vlot over al je waar gebeurde avonturen. We genieten er van. En de laatste foto's heb je ook op internet gekregen. Geweldig.
    Sterkte en veel plezier met met de laatste dagen.
    Goede reis en behouden aankomst.
    Tot ziens te zijner tijd in Mook.
    veel liefs
    Hans en Vera

  • 10 November 2010 - 09:43

    Frans En Marianne:

    Nou zeg, wat een activiteiten hebben jullie in die paar weken niet gedaan.We hebben het gevolgd en zijn bijzonder onder de indruk.Zouden er graag bij zijn want lijkt ons erg boeiend om voor deze mensen iets te kunnen en mogen betekenen. Alle lof. Tot binnenkort. frans en marianne

  • 12 November 2010 - 13:24

    Hans En Vera:

    WELKOM THUIS MARIE-JOSe
    Geniet van je rust zover dat mogelijk is.
    liefs en dank voor je fijne verslagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Senggigi

Lombok 2

It gaet on!! Over 2 weken zit ik weer op Lombok voor het vervolg van mijn vrijwilligerswerk in Orong en Teloke. Deze keer heb ik enkele collega's van het Academisch Ziekenhuis Maastricht (azM/MUMC+) enthousiast kunnen maken en we zijn nu met z'n vieren. Op 22 oktober vertrekken dr. Roland Böckmann kaakchirurg en ikzelf, samen met Stephan Lembeck, de optometrist uit Geldrop die vorig jaar ook van de partij was, en zijn dochter van 16, Rebecca. Rebecca gaat mee om een bredere visie op de wereld te krijgen en daarmee haar beslissing omtrent verdere studie gefundeerder te kunnen nemen. Op 30 oktober komen dan drs. Herm Martens en zijn vriendin drs. Celine Op den Kamp. Herm is dermatoloog in opleiding, Celine is arts klinisch onderzoeker longziekten. Een heel echt team waar ik toch wel een beetje trots op ben, maar wat ook extra veel voorbereidingen vraagt. Maar, net als in 2009, iedere dag een stapje en dan zitten we op 23 oktober "vanzelf" op Lombok. Geweldig dat we deze keer veel medewerking van het azM krijgen. Via Intraspect, het interne netwerk van het azM, zal onze reis te volgen zijn, bij terugkomst een verslag in het huisblad Summum. Via het hoofd van de polikliniek kaakchirurgie contact gelegd met een leverancier van instrumenten die ons materiaal gaat geven en met de drukkerij van het ziekenhuis die mijn patiëntengegevens van 2009 gaat scannen zodat ik ze digitaal kan meenemen en bewerken. Zelf contact opgenomen met mijn oude werkgever Johnson % Johnson, dé fabrikant en leverancier van "draad en naald in de chirurgie". Ook daar zal men kijken wat ze ons mee kunnen geven.
Vorig jaar heb ik een geweldig bedrag tot mijn beschikking gehad dankzij jullie gulle gaven. Daarvan is nog zo'n 850 euro over die ik zeker zeer verantwoord zal besteden. Mochten jullie mij, maar vooral de mensen in Orong en Teloke, dit jaar wederom willen steunen dan is natuurlijk iedere gift op 2627165 t.n.v. M.F.J. Blomme van harte welkom. De eerste, ongevraagde, bijdrage van een lieve collega uit het azM heb ik al gekregen, dank Audrey en Geert!
Tot zover voor vandaag, ik houd jullie op de hoogte, met hartelijke groet
Marie-José

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2011

Lombok 3

12 November 2010

Lombok 2.8

08 November 2010

Lombok 2.7

03 November 2010

Lombok 2.6

31 Oktober 2010

Lombok 2.5
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 1119
Totaal aantal bezoekers 93786

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: