Gambia 8.1 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 8.1 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 8.1

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

29 Oktober 2023 | Gambia, Kololi

Beste allemaal,

Over 16 dagen is het weer zo ver, mijn achtste keer om te werken in dit Afrikaanse land, maar de negende keer dat ik er zal zijn. Ik was, eerlijk gezegd, de tel kwijt en heb de verslagen opgezocht die ik in de loop der jaren schreef. Waar blijft de tijd, eerst naar Lombok, Indonesië en nu dus al voor het zesde jaar naar Gambia.

Deze keer is het clubje groter dan ooit, we zijn met z’n zessen. Ali (tandarts) en zijn vrouw Malus, Rick (kaakchirurg in opleiding), Michelle en Nol (fysiotherapeuten) en ik. We vertrekken dinsdag 14 november rond het middaguur vanaf Brussel en zijn 22 november om 5.00 uur ’s ochtends weer terug op Zaventem. Ali, Rick en ik zullen natuurlijk tandheelkundige zorg verlenen, daarbij geholpen door Malus. Michelle en Nol werken samen in de Fysiotherapie Praktijk Rosier in Maastricht en in Gambia gaan ze kijken waar op hun terrein behoefte aan is (en die is er zeker). Als dat duidelijk wordt kunnen ze hun hulp daarop aanpassen en een plan van aanpak maken om langdurige hulp te verlenen. Waarschijnlijk wordt dit in de vorm van het opleiden van lokale hulpverleners.

Zoals altijd werken we samen met Lamin Health Center. Inmiddels is daar een echte operatiekamer gerealiseerd en zal er een röntgenapparaat worden geïnstalleerd. Voor wat betreft operaties is er wel een probleem want anesthesisten zijn zeer dun gezaaid in Gambia. Dus mocht iemand met die bevoegdheid dit lezen: zeer welkom!

Naast mijn tandheelkundige activiteiten zal ik ook zeker op de Babylon School gaan kijken of er hulp nodig is. Ik kreeg een dezer dagen al een lijst met namen van kinderen waarvan de ouders het schoolgeld niet kunnen betalen. Maar weer eens kijken wat de mogelijkheden zijn om die op school te houden. Sponsoren altijd welkom;)

Helaas kunnen we niet in het Balafon Hotel logeren, toen ik het 3 maanden geleden aanvroeg kon je nog niet boeken voor november. Nu keek ik op de website en zitten ze vol! Dat geloof ik niet, maar misschien willen ze niet alle kamers meer bezet hebben, geen idee wat er achter zit. We zullen nu verblijven in het Senegambia Hotel, zal ongetwijfeld ook goed zijn, ligt alleen niet zo rustig vrees ik. Midden in het uitgaanscentrum van Gambia. Nou ja, als ik hard werk ben ik toch wel moe en hoop dan overal doorheen te slapen!

Tot zover weer, het volgende verhaal komt uit Gambia. Bij voorbaat dank voor jullie reacties en eventuele hulp, hartelijke groet vanuit Buchten, take care

Marie-José

• 29 Oktober 2023 - 16:07

Jan Wouter :

Ah, veel plezier weer. Ben benieuwd hoe de inrichting van de operatiekamer is.

• 29 Oktober 2023 - 16:13

Malus:

I am so excited to be able to travel with you and the group to Gambia and help..

• 29 Oktober 2023 - 16:14

Toon Van Baars :

Lieve M-J,

Wat heb je weer een veelbelovende trip georganiseerd! Jullie gaan zonder twijfel opnieuw veel mensen helpen: succes! Ik snap inderdaad niet dat het Balafon niet haar most-returning-guest logies biedt!

Keep up the good work!

• 29 Oktober 2023 - 17:08

Maaike :

Werk ze én enjoy. Kleine bijdrage maak ik zo meteen over.

• 29 Oktober 2023 - 20:16

Anita:

beste Marie-José,

Zoals steeds zit ik klaar om jouw verhaal te volgen.

Succes,

• 29 Oktober 2023 - 20:45

Rita:

Wat goed dat je het weer hebt kunnen regelen. Veel groeten Rita

• 30 Oktober 2023 - 01:10

Jantine:

wat fijn dat jullie weer kunnen gaan! Heel veel sukses en plezier gewenst!!!

• 30 Oktober 2023 - 01:10

Jantine:

• 30 Oktober 2023 - 12:23

Sonja Bakker:

Lieve Marie Josee, wat is het toch fijn dat je ons zo op de hoogte houdt. Prachtige aktiviteit weer, Trots op jullie !

Kees en Sonja

• 30 Oktober 2023 - 12:23