Gambia 3.3 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 3.3 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 3.3

Door: Marie-Jose Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

13 Februari 2020 | Gambia, Kololi

Beste allemaal,
Woensdagmorgen half zeven, omdat het vorige verslag zo lang uitbleef, nu maar meteen beginnen aan het volgende. En omdat de WiFi niet altijd even goed is was plaatsen nog een heel probleem, maar het lukte uiteindelijk en nu kan ik jullie danken voor de vele reacties. Iedere reactie is een steuntje in de rug en dus welkom! Erg leuk ook om van ouders van de 4 gg een reactie te krijgen. Met hen, en de lokale hulp Nima (Gambiaanse tandartsassistente) en Haddy (onderwijzeres en maatschappelijk werkster), hebben we de afgelopen 2 dagen weer enorm veel kinderen en ook enkele volwassenen kunnen behandelen. Dankzij jullie financiële steun hebben we Haddy in kunnen inhuren voor de middagen. Zij komt ‘s ochtends (en nu dus ook in de middag) met leerlingen van de lokale school waar meer dan 2000 leerlingen in de leeftijd van 3 tot 18-19 jaar les krijgen in een ochtend- en een middagshift. Op mijn verzoek brengt ze met name kinderen mee die pijn hebben. Soms komen er moeders naar haar toe die vragen of zij hun kind mee naar ons wil nemen omdat t kind pijn heeft. Zeer zelden komen er ouders mee met hun kind. Haddy staat, indien nodig, het kind liefdevol ter zijde en vertaalt. Hoe ouder de kinderen hoe beter zij Engels verstaan en spreken, maar ook dan is een vertrouwd persoon naast de stoel prettig. Behandeling bestaat meestal uit het trekken van een of meer kiezen die echt niet meer gevuld kunnen worden. Tussen 9 en ongeveer 16.30 uur behandelen we zo’n 50 patiënten met de 2 teams die we hebben gevormd. Het loopt als een trein. Cornelia en ik hebben de kamer die tzt door een optometrist gebruikt kan worden, een beetje opgeruimd en “gepoetst” zodat ik daar controles kan doen en de kinderen die komen met een losse melktank of melkkies (doet ook pijn) uit de rij kan halen en ze na geruststelling weer naar school terug kan sturen.
Inmiddels is het woensdagavond en hebben we er alweer een werkdag opzitten. Time flies when you’re having fun or work!! En dat laatste hebben we genoeg, maar daar kwamen we ook voor. Cornelia had wat sponsorgeld en dat heeft ze vanmiddag besteed aan twee schooluniformen. De kinderen kwamen ze zelf symbolisch in ontvangst nemen. Ze kregen de stof voor 2 blouses en 2 rokjes/broeken. Haddy zorgt dat ze gemaakt worden. Het jongetje zag er echter keurig uit, maar het bleek dat hij het uniform dat hij aan had te leen had gekregen van een ander kind omdat hij anders niet naar school zou kunnen. Zijn sokken waren waarschijnlijk van zijn vader of de buurman en zijn schoenen waren ook veel te groot ondanks de te grote sokken. Dus heb ik de omtrek van zijn voet op een vel papier getekend en op weg naar het hotel samen met Essa schoenen en sokken gekocht. Dank aan de sponsoren!! Voor alle duidelijkheid; kinderen mogen hier alleen naar school komen als ze een uniform en schoenen dragen. Daarnaast moet er betaald worden voor ieder kind dat naar school gaat, als ik het goed begrepen heb rond de 50 euro per jaar.
Donderdagochtend bijna half zeven. Even nog wat bijschrijven en dan dit stukje op de site zetten. Onze dagen hier lijken op/zijn echte werkdagen; ontbijt buiten met uitzicht op het strand (zelf heb ik dan al enkele koppen thee op anders kom ik niet aan de nodige vloeistof per dag!), om 8 uur worden we opgehaald, als het verkeer meezit zijn we rond half negen bij LHC en starten we om 9 uur. Werken tot 2 uur, lunch en dan weer werken tot zeker 4 uur. Een deze dagen hebben Cornelia en ik tot half zeven door gewerkt, je kunt een patiënt moeilijk halverwege de behandeling naar huis sturen! Terug naar hotel en het gebruikelijke drankje aan het zwembad, dan even ergens eten. Omdat we in een deel van Gambia zitten waar veel toeristen komen zijn er ook behoorlijk veel restaurantjes waar je redelijk kunt eten. Rond elf uur naar bed en dan om 6 uur weer wakker. Nog 2 dagen en dan ga ik weer nadenken over de volgende reis! Wordt dus vervolgd, warme groet
Marie-Jose
PS. Dankzij mijn goede connecties met het Balafon/Djembe hotel heb ik voor de 4 gg kunnen regelen dat zij, wanneer gewenst, een bungalowtje aan het strand kunnen huren.

• 13 Februari 2020 - 08:03

Carla Blomme:

Dag zus. Druk, druk, druk, maar wat zullen jullie tevreden zijn?! Goed te lezen dat jullie met de 4 gg zo een goed team vormen en zoveel patiënten kunnen helpen. Ook fijn dat jullie time-off nemen, want dat is na 50 behandelingen wel nodig lijkt me. Nog een paar fijne dagen en keep up the good work! Dikke kus, je zus

• 13 Februari 2020 - 08:29

Hermine:

Goedemorgen schoonzusje. Wat ben ik trots op je.
    Iedere keer weer die volle inzet en enthousiasme.
    Geweldig!

• 13 Februari 2020 - 09:33

Marion Blomme:

Weer een prachtig verslag. Super goed

• 13 Februari 2020 - 10:25

Maria:

Wat n fantastisch werk doe je weer. Uit moeilijke karweien put je vaak toch plezier en voldoening.
    Men ziet jou daar beslist graag komen. Werk en geniet daar nog even

• 13 Februari 2020 - 10:31

Martino:

Marie-Jose,

Ik vind het heel moedig van je

Succes!!

• 13 Februari 2020 - 11:10

Ans :

Bedankt voor het verslag!
    Drukke dagen,maar met veel voldoening en enthousiasme werken jullie daar.
    Ik wens jou en je collega's nog een goede tijd.
    Veel succes.

• 13 Februari 2020 - 11:18

Jantine:

Waauuww wat zijn jullie weer druk aan het werk, geweldig!! Ik zie het voor me. Fijn dat jullie zo goed kunnen helpen! En inderdaad dat is in Indonesie ook zo alleen naar school met uniform en sokken en schoenen!
    Nog heel veel sukses en plezier gewenst!

• 13 Februari 2020 - 12:14

Monique Ritzen:

Beste Marie-Jose, Cornelia en Roland,

Chapeau voor wat jullie doen!
    Met veel enthousiasme en inzet weten jullie telkens het klusje weer te klaren.
    Bergen werk dat jullie in korte tijd verzetten. pluimple en hoedje af voor dit dream team.

• 13 Februari 2020 - 15:05

Anita Van Den Neucker:

Beste Marie-José en Cornelia,

Twee dames met pensioen en zo hard werken! Ik voel mij een luie trien! Gelukkig kunnen jullie nadien wel uitrusten!?

Het feit dat je jouw volgende reis al plant geef wel aan dat je er voldoening van hebt. Werk ze nog even en dan veilig weer terug!

Groetjes,

Anita

• 13 Februari 2020 - 15:20

Gidi:

Weer een mooi verslag.
    Kom net van de tandarts voor mijn halfjaarlijkse controle. Ben behandeld door 1 preventie-assistente, geen 4 gg aan mijn stoel ...........
    Goede reis terug en groeten aan Cornelia en Roland.

• 13 Februari 2020 - 16:04

Evelien :

Wederom een mooi verslag. Jullie hebben weer heel veel mensen kunnen helpen, chapeau. Heb echt heel veel respect voor je/ jullie..
    Werk ze nog.

• 13 Februari 2020 - 16:13

Ruud 't Sas:

Wat een interessante wederwaardigheden weer, succes met het goede werk daar en behouden terugreis, je volle neef.