Gambia 2.2 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 2.2 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 2.2

Door: Marie-Jose Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

05 November 2019 | Gambia, Kololi

Beste allemaal,

Dinsdag 18.30 uur hier, 19.30 bij jullie en de eerste twee werkdagen zitten er al weer op. Even chronologisch: Zaterdagavond om 19.30 uur vertrokken, goede vlucht en om 2.30 uur onze tijd geland in Banjul waar al op ons werd gewacht. Toch nog een ritje van ruim een half uur om bij ons hotel te komen, inchecken met een heerlijk glaasje hibiscussap en welkom worden geheten door de manager. Prima geregeld, kamers naast elkaar met ons eigen zwembadje voor de deur, geweldig! Pas om 4.00 uur in bed en redelijk geslapen. Toon en Jan Wouter zagen het niet zitten om meteen zondag te beginnen dus hebben we een dag niets gedaan, maar wel goed overlegd met Annemieke, de directrice van Lamin Health Center, wat de wensen en mogelijkheden deze week zijn. Met plezier kwam zij bij ons zwemmen, dat begrijpen jullie.
Afgesproken: maandag 8.00 uur vertrek naar LHC. Kwamen daar iets voor 9 aan, even iedereen die we nog kenden goedendag zeggen en kennismaken met de nieuwe medewerkers. En voor mij brak toen het moment aan om poolshoogte te gaan nemen in de tandartsenpraktijk. En dat was een grote verrassing; De wachtkamer zat al vol!! Gelukkig had Nima, de assistente, alles redelijk voorbereid dus kon ik eigenlijk meteen beginnen. En dat heb ik geweten! Tot 14.00 uur 20 kinderen gezien en van dit clubje 3 behandeld. Ik ben overgegaan tot het trekken van melktanden en kiezen en dat gaat uitstekend. Ik heb ooit een cursus anesthesie/verdoving geven gehad en gehaald en dat komt nu goed van pas. Daarnaast heb ik natuurlijk jaren de kunst af kunnen kijken bij Roland (waarvoor dank, Roland) dus so far so good. Gisteren 2, vandaag 5 of 6, ik ben de tel al kwijt. Toon houdt dit echter minutieus bij, evenals de lijst met patiënten die volgende week bij tandarts John op het programma komen. Die kan hier flink aan de bak, heel veel werk voor hem.
Bij terugkomst in het hotel genieten we van een drankje en ons privé zwembadje en gaan daarna ergens een hapje eten. Zelf ga ik daarna redelijk op tijd naar bed om ook weer op tijd present te kunnen zijn ‘s ochtends.
Een van de twee PABO studenten die hier zijn heeft bedacht dat hij een tandenpoetsproject op de school gaat starten. Gistermiddag daarover gesproken met hem en met Nima, mijn assistente. Nima zal uiteindelijk dit project moeten gaan draaien en ik ga haar zeker helpen zo goed als ik kan. Morgenvroeg ga ik eerst eens naar de school toe, tot op heden ben ik er niet geweest en dat is natuurlijk vreemd omdat ik wel heel veel kinderen van de school heb gezien/zie. Ben benieuwd wat ik te zien krijg, op plaatjes ziet deze school er mooi uit. Er zitten ruim 2000 kinderen in de leeftijd van 6 tot 16 jaar als ik het goed heb begrepen. Ik laat het jullie natuurlijk weten. Ga nu proberen dit stukje op de website te krijgen, iedere keer weer een uitdaging! Kortom een vliegende start gemaakt en met veel plezier gewerkt, verwacht dat dat de komende dagen niet anders zal zijn, ik houd jullie op de hoogte! Dank voor jullie support, ook in de vorm van de berichtjes op mijn site, lieve groet
Marie-Jose

  • 05 November 2019 - 20:44

    Carla Blomme:

    Goed werk, sister! Veel succes! X

  • 05 November 2019 - 20:46

    Rita Verdonck:

    Hallo Marie-Jose wat leuk dat je je draai weer zo vlug gevonden heb. Dat moet je een goed gevoel geven. Ik ben alweer benieuwd naar je volgende verslag.
    Gr. Rita

  • 05 November 2019 - 22:07

    Vera Dijkman:

    Het is verbluffend Marie-José hoe snel jij weer keihard zit te werken en organisatorisch aan de slag bent gegaan. Leuk om je berichten te lezen. En een tandenpoetsen-project is weer bijna geboren.
    Geweldig.
    Tot de volgende keer en veel plezier met alles wat je aanpakt.
    liefs
    Vera

  • 05 November 2019 - 23:54

    Jantine:

    Geweldig om dit weer te lezen! En wat ben je al weer direkt hard aan het werk!, Super dat tandenpoetsprojekt op de school!
    Heel veel sukses en plezier nog gewenst. Lieve groetjes voor jullie drietjes!

  • 05 November 2019 - 23:54

    Jantine:

    Geweldig om dit weer te lezen! En wat ben je al weer direkt hard aan het werk!, Super dat tandenpoetsprojekt op de school!
    Heel veel sukses en plezier nog gewenst. Lieve groetjes voor jullie drietjes!

  • 06 November 2019 - 12:05

    Marion Blomme:

    Leuk voor jullie,dat het allemaal zo goed verloopt.
    Heel veel succes

  • 07 November 2019 - 18:01

    Marcel Herpers:

    Beste Marie-José en collega's,
    beter laat dan nooit. Met veel bewondering lees ik weer over jullie inzet. Chapeau. Het zit er alweer bijna op en daarmee alvast een veilige terugreis.
    Alle goeds en succes de laatste dagen. Hartelijke groeten, Marcel

  • 08 November 2019 - 19:06

    RUUDTSAS:

    Weer goed werk gedaan, ben trots op je!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 93592

Voorgaande reizen:

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: