Lombok 7.2 - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Lombok 7.2 - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Lombok 7.2

Door: Marie-Jose Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

17 Maart 2018 | Indonesië, Senggigi

Beste allemaal,
Dank voor jullie reacties op mijn verslag Lombok 7.1. In mijn enthousiasme dat het lukte om het verslag op de website te plaatsen heb ik 2 x op “opslaan” gedrukt. Maar ik was oprecht blij dat mijn verhaal weg was!
Mijn zoon liet me weten dat hij het veel te lang vond, maar de goede lezer kijkt van linksboven naar rechtsonder en dan heb je net genoeg mee gekregen van wat zich hier afspeelt.
Vandaag eerst weer een overleg met Dr. Djelantik, een van de plaatselijke kinderartsen, die in hoog aanzien staat op Lombok en daarbuiten. Hij wil heel erg graag dat er artsen en/of tandartsen uit Nederland kunnen komen om vrijwilligerswerk te doen en beweegt daarvoor hemel en aarde. Maar die zijn hier op Lombok duidelijk ergens anders gelokaliseerd want het blijft erg moeilijk. Omdat Dr. Dj morgen voor een week naar zijn familie op Bali gaat ivm een Hindoe-feest, hebben we nu al afgesproken dat we 26 maart naar het hoofdkantoor van de afdeling gezondheid hier op Lombok zullen gaan. Dr. Dj arriveert om 10.00 uur vanuit Bali en om 12.00 uur worden we verwacht. Dat betekent voor hier echt spijkers met koppen slaan en hopelijk kunnen we het ijzer smeden als het heet is. Maar... alles kan zomaar weer veranderen. Vandaag geen patiënten gezien omdat het hele verkeer ontwricht was door een parade die de Hindoes hebben gehouden tgv hun feest. Grote poppen die de duivel voorstellen worden in optocht door de straten gevoerd en aan het eind van de rit verbrand, een soort van collectieve duiveluitdrijving.
Nu de kans om op een redelijke tijd naar bed te gaan. Morgen gaan we naar het noorden van Lombok, Stephan heeft daar al gewerkt, voor mij is het nieuw. Ben benieuwd wat ik tandheelkundig gezien aantref, ik houd jullie op de hoogte!

Nou tandheelkundig heb ik er nog niets aangetroffen, dat station staat voor morgen op het programma! Vandaag de nodige voorbereidingen getroffen in en bij het huis van Vera. Zij is een Javaanse, weduwe van een Oostenrijker en net als Jantine al jaren woonachtig op Lombok. Ook zij is bereid om haar dorpelingen en ons te helpen en stelt haar super mooie huis ter beschikking. Er viel het nodige te bespreken want zij doet ook haar uiterste best om de Bupati, de baas van het district, zover te krijgen om een aanbevelingsbrief aan het ministerie van gezondheid te tekenen. Helaas tot op heden geen resultaat, maar we blijven hopen. Na een heerlijke lunch bij haar zijn we naar Orong gegaan waar ik aan 20 heel erg arme mensen een slaapmatje en sarong heb gegeven. Er volgt nog een kussen voor iedereen en 5 mensen hebben ook ieder 10 kg rijst gekregen. Zo geweldig om al die blije en dankbare gezichten te zien. Een vrouw heeft een extra mooie sarong gekregen omdat zij mantelzorger is voor 2 stokoude mensen. Mantelzorgers verdienen overal ter wereld bewondering maar hier, onder deze omstandigheden, nog meer.
Vandaag ook een paar enorme regenbuien op ons dak gekregen, maar dat is beter dan de sneeuw bij jullie!
Morgen wil ik weer echt aan de slag en volgens Vera en Jantine is er werk genoeg, ik hoop het. Vertrekken om 7.30 uur, dus uiterlijk 6.30 uur uit de veren! Nu maar eerst proberen te slapen, heb nog steeds erg veel last van hoestbuien.
Lieve groet aan allen
MJ

  • 17 Maart 2018 - 15:59

    Jeanet Van Den Hout Meijssens:

    Marie-Jose

    leuk om je op deze manier te kunnen volgen !
    voor mij zijn de verhaaltjes nooit te lang, ik vind het erg interessant wat jullie zoal meemaken.
    veel succes en ook beterschap met je hoesten ,

    groetjes Jeanet

  • 17 Maart 2018 - 17:17

    Doris:

    Hoi Marie-José,

    Ik geniet weer van je mooie verhalen.
    Super goed wat je daar allemaal doet.
    Ik verheug me alweer de volgende verhalen...

    Liefs Doris

  • 17 Maart 2018 - 17:21

    Doris:

    Hoi Marie-José,

    Ik geniet weer van je mooie verhalen.
    Super wat je daar doet.
    Ik verheug me alweer op de volgende verhalen...

    Liefs!
    Doris

  • 18 Maart 2018 - 01:50

    Hermine:

    Hoi Marie-Jose
    Fijn om je verslag te lezen.
    Liefs Hermine

  • 18 Maart 2018 - 15:41

    Carla:

    Een lang verslag is niet erg, want wat je doet is grandioos en het lezen waard! Vind het wel naar dat je nog steeds hoest en hoop dat het niet de hele tijd dat je daar bent in de weg zal zitten. Keep up the good work big sister! Kus van je zus.

  • 18 Maart 2018 - 16:43

    Evelien:

    Hoi MJ,
    Ik geniet enorm van je verslagen. Wat een super lieve en bekwame buurvrouw heb ik toch...
    Je/ jullie doen daar echt zo’n goed werk. Maar denk ook een beetje aan jezelf. Neem op tijd je rust. Hoop dat je hoestbuien snel minderen...
    Liefs, Evelien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Senggigi

Lombok maart 2018

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2018

Lombok 7.7 met foto’s

25 Maart 2018

Lombok 7.6

24 Maart 2018

Lombok 7.5

21 Maart 2018

Lombok 7.4

19 Maart 2018

Lombok 7.3
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 94039

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: