Gambia 4.4 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 4.4 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 4.4

Door: Marie-Jose Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

20 November 2021 | Gambia, Banjul

Beste allemaal,
Het is zover, we zijn compleet en vandaag begint ook Ali te werken in Lamin. Nadat Toon en ik dinsdag en woensdag de hele dag besteed hebben aan het schoonmaken en “inrichten” van de behandelkamers denk ik dat alles in gereedheid is om aan het echte werk te beginnen. De afgelopen twee dagen hebben we 55 controles gedaan en heb ik enkele kinderen behandeld. In bijna al deze monden moet dringend wat gedaan worden dus staat het programma voor Ali al aardig vol. Nu bekend is dat we hier zijn zullen er ongetwijfeld ook weer patiënten komen aanlopen en vragen om behandeling. Op dit moment staan eigenlijk alleen maar kinderen van de Babylon school op het programma. Zij zijn donderdag en vrijdag o.l.v. Mr. Sarko Mendy naar de praktijk gekomen in groepjes van 10 (en inderdaad, een keer een groepje van 5). Andere jaren werkte ik samen met een onderwijzeres van de school, maar haar man is overleden en nu is ze 120 dagen in de rouw en werkt ze niet. Maar Sarko is een lot uit de loterij!
Woensdagavond hebben we gegeten met dr. Hassan Azadeh. Ik ken hem al vanaf eind 2018 toen ik voor het eerst hier was. Hij is medisch directeur van een “echt” ziekenhuis en ik stuur hem en Annemieke regelmatig bananendozen met medische materialen. Hassan zorgt voor verspreiding van de goederen naar kliniekjes in het binnenland, Annemieke gebruikt de materialen natuurlijk in haar kliniek. Via Hassan hoop ik in contact te komen met de universiteit zodat er gewerkt kan worden aan een relatie tussen de universiteit hier en de Hogeschool Utrecht. Ik ben op dit moment de vooruitgeschoven post van een projectgroepje en verken de mogelijkheden voor het opzetten van een paramedische leergang. Op mijn vraag aan Hassan “aan welke opleiding is behoefte” kende ik het antwoord al natuurlijk: aan alle opleidingen. Maar volgens hem is er met name dringend behoefte aan een opleiding tot mondzorgkundige. Ons staat voor ogen dat, als het ooit zover is, dit een opleiding tot “mondhygiënist met uitgebreid takenpakket” zou moeten worden. Wordt vervolgd!
Donderdagavond hebben we gezellig gegeten met Harry en Ineke de Vries. Zij verrichten orthopedische operaties, toevallig in de kliniek van Hassan. Via via was ik in Nederland al met hen in contact gekomen. Tijdens het gesprek vertelde Ineke mij over een contact dat zij heeft met een directrice van een weeshuis in Suriname. Ook daar zoeken ze tandheelkundige hulp, dus wie weet volgend jaar een verslag vanuit Nickerie! Toen ik Gidi hierover vertelde zei hij meteen dat hij dan mee zou gaan.
Net even met zoon Jaap gesproken via whatsapp audio. Wat is het toch een geweldige luxe dat je zo makkelijk contact met de rest van de wereld kunt houden! Jaap vertelde dat de corona besmettingen in Nederland de pan uitrijzen, hier merk je er amper iets van. Maar iedereen leeft hier natuurlijk buiten, de bevolking is jong en last but not least het is hier heel erg warm, zo’n 35 graden minimaal. Als ik een virus was bleef ik hier ook niet.
Als kers op de ochtendtaart ook mijn kleindochter nog gesproken, deze oma kan er weer tegen!
O ja, donderdag tussen de middag een gesprek gehad met 2 meisjes uit grade 10, dat wil zeggen dat ze nog 2 klassen hierna moeten doen en dan eventueel naar een universiteit kunnen. Julia en Mariama heb ik verteld over het “meisjesproject” dat ik wil starten. Veel meisjes gaan als ze ongesteld zijn niet naar school omdat ze zich geen maandverband kunnen permitteren. Het plan is om dit door meisjes te laten naaien en het dan te verkopen. Een soort start up beginnen dus. Ook dit wordt vervolgd. Toen ik het hoofd van de school gisteren vertelde dat ik zeer onder de indruk ben van Julia en Mariama zei hij vol trots dat Mariama de tweede beste van Gambia is van alle kinderen in grade 10! Maar helaas ook voor haar was geen schoolgeld betaald. En dus weer heel veel dank aan de sponsoren!! Samen investeren wij in de toekomst van deze kinderen en dit land. Dank dat ik dit met jullie hulp, in woord en gebaar, mag doen.
Nu snel aankleden, ontbijten en aan de slag. Lieve groet, take care
Marie-Jose

  • 20 November 2021 - 09:15

    Rita Pelzer :

    Geweldig...mooi verslag
    Blijf gezond
    Rita



  • 20 November 2021 - 11:08

    Marion Blomme:

    Weer een mooi verslag. Fijn dat Ali er nu is.
    Veel succes verder x

  • 20 November 2021 - 14:57

    Anita:

    Beste Marie-José,

    Wat ben je een bezige bij! Tandzorg, zorg voor meisjes en politiek bedrijven!

    38 gr Celsius, daar kunnen we hier enkel van dromen, volgende week gaat het vriezen en mogelijk sneeuwen in de Ardennen.

  • 20 November 2021 - 20:06

    Evert:

    Leuk verhaal en goed werk tot dusver, Marie-José. Dat belooft veel goeds!

  • 21 November 2021 - 11:34

    Carla Blomme:

    Veel succes de komende week en volle kracht vooruit nu jullie compleet zijn. Fijn dat er zoveel kinderen dankzij jouw inzet naar school kunnen met een gezond gebit. X

  • 21 November 2021 - 15:30

    Manuela:

    Wat een mooi verslag!
    Respect voor jullie allen!
    Nog heel veel succes voor de komende week!
    Groetjes en veel liefs van ons xxx

  • 21 November 2021 - 16:39

    Frans En Ans:

    Klinkt allemaal erg goed!
    Succes met het vervolg.
    We hebben er veel bewondering voor.

  • 24 November 2021 - 12:14

    Cor De Bresser:

    Goed bezig. Succes verder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

Gambia 4.2

Beste allemaal,
Over 5 dagen vertrekken we naar Gambia, de voorbereidingen zijn in volle gang! Deze keer maak ik me geen zorgen over de reis en/of het werken daar maar meer over de Corona situatie. Natuurlijk houden we ons aan alle regels, maar wat als die veranderen /aangescherpt worden? In het ergste geval kunnen we niet gaan, en dat zou ik echt heel vervelend vinden. Van Annemieke hoorde ik dat er al gevraagd wordt wanneer we er zijn en dat mensen tandheelkundige hulp willen. We zijn dus echt welkom. Mijn lijstje met dingen die ik wil doen als ik daar ben, groeit gestaag. O.a. het controleren van het naar school gaan van de kinderen voor wie ik enige tijd geleden een ad hoc actie voerde voor schoolgeld. 26 Kinderen dreigden niet meer naar school te kunnen als het schoolgeld niet binnen een week werd betaald, dank aan alle lieve mensen die toen bereid waren te helpen. Het zou mij niet verbazen als ik volgende week weer verzoeken krijg voor sponsoring van schoolgeld. En dat is volgens mij een van de beste investeringen van geld dat gedoneerd wordt; zorgen dat de jeugd de toekomst heeft door in ieder geval naar school te kunnen gaan. Natuurlijk is gezondheid ook super belangrijk en ook daar werken we aan. Een gezonde mond is van onschatbare waarde voor je hele gezondheid en toevallig weet ik hoe je je mond gezond kunt houden! Mijn plan is om de eerste dagen zoveel mogelijk kinderen en volwassenen te zien en de agenda voor Ali, de tandarts, te vullen. Dan kan hij, nadat hij op vrijdagavond arriveert, zaterdagochtend meteen beginnen. Ik begreep een dezer dagen dat hij dacht dat zijn werkweek pas op maandag zou starten, maar dan heeft hij buiten mij om gerekend! Helaas, geen vrij weekend, maar meteen aan de arbeid, we zijn er maar kort dus moeten we onze tijd optimaal benutten. Vorige week kreeg ik het goede bericht dat beide tandartsenkamers gebruikt kunnen worden, alle apparatuur doet het. Dat betekent dat we over 2 stoelen kunnen werken; patiënt in kamer 1 verdoven, in kamer 2 patiënt verdoven, terug naar kamer 1, behandelen, volgende patiënt verdoven, patiënt in kamer 2 behandelen en volgende patiënt in kamer 2 verdoven. Komt helemaal goed, daar twijfel ik niet aan.
Nu nog even wat voorbereidingen treffen voor een feestelijke weekend in Den Haag, en dan ga ik er voor; Gambia here we come!
Hopelijk kan ik mijn volgende bericht vanuit Gambia versturen. Dank voor alle steun op welke manier dan ook, take care
Marie-José

Recente Reisverslagen:

25 November 2021

Gambia 4.6

23 November 2021

Gambia 4.5

20 November 2021

Gambia 4.4
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 93776

Voorgaande reizen:

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: