Gambia 5 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia 5 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia 5

Door: Marie-Jose Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

19 Maart 2019 | Gambia, Kololi

Beste Allemaal,
Het is nu dinsdagmorgen, bijna 6 uur en ik ben net wakker. Ondanks het feit dat ik een gratis upgrade heb gekregen naar het Balafonhotel in de kamer naast Roland, slaap ik nog steeds niet echt lang. Ben vroeg wakker en begin dan te bedenken wat er allemaal moet gebeuren die dag. Geeft niets, slapen doe ik volgende week wel als ik weer in Nederland ben!
Van Jan Wouter en Toon heb ik vrijdagochtend om 9 uur afscheid genomen voor ik naar Batu Kunku ging. In dat dorp hebben Leen en Eugenie een huisje en ik zou daar op een school annex opleidingscentrum een verhaal gaan houden voor jonge vrouwen. Dat heb ik natuurlijk gedaan en het werd goed ontvangen. Na afloop kwamen er de nodige vragen dus de boodschap die ik ze mee wilde geven was geland. ‘S avonds ben ik toch maar even “ buiten de hotelpoort” gaan eten, net om de hoek. Vervelend dat je constant aangesproken en achtervolgd wordt, maar ik ben goed in negeren en dan wordt het minder!
Zaterdagmorgen zou ik dus vroeg naar het Lamin Health Center (LHC) gaan om de praktijkkamer te poetsen waar ik zelf niet in gewerkt had. Maar toen kreeg ik het verhuisaanbod waar ik meteen op in ben gegaan. Ontzettend aardig van de manager maar hij zei: “dan kunt u makkelijker overleggen over het werk”. Ze hadden mij al iedere dag naar het Balafon zien gaan om met Jan Wouter en Toon te “overleggen”, lees “onder het genot van een drankje aan de rand van het zwembad de wederwaardigheden van de dag doornemen”. Nu zit ik in een hele mooie, rustige kamer en deel met Roland het zwembad voor het terras. Het leuke is dat Annemieke, de directrice van LHC, al een paar keer is komen zwemmen en gezellig mee heeft geborreld. Gisteren hebben we een groot deel van de borreltijd voor de tv gezeten om ons op de hoogte te stellen van de gebeurtenissen in Utrecht. Ik merk dat dergelijke zaken een andere impact op je hebben als je als Nederlander in het buitenland bent. Dat had ik jaren geleden ook met de Bijlmerramp, toen zat ik in Amerika.
Roland had, net als ik, een zeer voorspoedige reis gehad en was aan het begin van de zaterdagmiddag hier. Hij wilde eigenlijk meteen na het inchecken naar LHC om te beginnen! Maar ik had de eerste patiënten pas voor zondagochtend besteld, dus moest hij geduld hebben. Met Annemieke kon hij wel al kennismaken want die had ik uitgenodigd om te komen zwemmen. We hadden een gezellige middag en Roland en ik hebben daarna dichtbij het hotel gegeten. Zondag al op tijd in LHC waar Roland toch wel (en terecht) onder de indruk was van de praktijkkamers. Onze eerste patiënt was Essa, onze chauffeur. Erg bang, maar ik had gezegd dat het allemaal mee zou vallen, nou niet dus!! We zijn erg lang met hem bezig geweest maar omdat een speciale boor niet werkte, is op een plaats het verwijderen van de wortelresten niet gelukt. Nu is Essa heel zielig en heeft, ondanks de verstrekte pijnstillers, erg veel pijn. De andere patiënten gingen gelukkig wel goed. Omdat Essa “te ziek” was heeft Annemieke ons teruggebracht naar het hotel en lekker kunnen zwemmen met ons. Zondagavond gegeten met dr. Hassan Azadeh, medisch directeur van de privékliniek Medicare. Hij is een geboren Iraniër, heeft in Duitsland gestudeerd o a in dezelfde plaats als Roland en ook in Engeland gewerkt. Hoe hij het volhoudt zullen we nooit weten maar hij werkt nog steeds meer dan fulltime en is zeker ouder dan 75. Mochten we patiënten hebben die onder narcose moeten worden behandeld dan zou dat, tegen betaling, in zijn kliniek kunnen.
En toen was het maandag en begon de eerste volle werkdag!! Nou dat heb ik geweten, om 8 uur door Annemieke opgehaald en pas om 18.30 uur terug in het hotel. De hele dag keihard gewerkt met een pauze van 30 minuten. In het begin “ over twee stoelen” gewerkt, d w z patiënt verdoven in de ene stoel, patiënt verdoven in de andere stoel, terug naar stoel 1, behandelen, nieuwe patiënt in de stoel, verdoven en dan naar stoel 2 voor hetzelfde. Uiteindelijk dit concept verlaten omdat het toch prettiger werkte in een van de kamers; meer licht en dankzij de airco (!!) net zo koel als de andere. Jammer dat de boren geen waterkoeling hebben, of die werkt niet, dus dat vergt wat kunst- en vliegwerk van mijn kant bij het assisteren. Maar het is gelukt en vandaag mogen we weer! Gisteravond heel erg gezellig met Roland gegeten in een van mijn favoriete restaurantjes, Ice Queen, maar het ijs was op toen Roland dat als toetje wilde!
Last but not least: donderdagavond waren we met alle Nederlanders die bij LHC werken uitgenodigd door Gert en Inge Bruijnes. Zij zijn medeoprichters en grote sponsoren van LHC en waren hier een week. Het diner was op een geweldige locatie aan de zee en het eten was verrukkelijk. Een avond met een gouden randje in alle opzichten waar ik met heel veel plezier op terugkijk.
Nu nog wat administratie bijwerken, ontbijten (stokbrood met “kaas” en een bakje watermeloen) en dan weer aan de slag. Mocht ik nog tijd hebben dan bericht ik jullie nog vanuit Gambia, anders volgt het laatste nieuws vanuit Buchten.
Dank voor jullie steun en reacties, lieve groet. Marie-Jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Gambia 1

Beste allemaal,

Na begin dit jaar nog op Lombok te zijn geweest, vertrek ik morgen naar Gambia!! Zoals ongetwijfeld bekend krijgen we geen werkvergunning meer voor Lombok en omdat een mens wat wil heb ik bedacht dat t misschien mogelijk is om in Gambia actief te worden. Mijn nichtje Eugenie (verpleegkundige) en haar man Leen (arts) werken al 18 jaar in Gambia als vrijwilligers. Enkele maanden geleden heb ik hen gesproken (in Nederland!) en toen besloten ter plaatse te gaan bekijken waar behoefte aan is en wat de mogelijkheden zijn. Dus... morgenvroeg 7.00 uur vertrek vanaf Maastricht Aachen Airport voor een kleine week. Jan Wouter (de KNO-arts) en Toon gaan ook mee en Gidi ziet een korte vakantie in een mooi land ook wel zitten. JW heeft vandaag al 2 uitnodigingen gekregen om te komen kijken in kliniekjes en Leen en Eugenie zullen ons ook helpen om een beeld te krijgen van de noden en de mogelijkheden. Volgens Leen is er geen KNO-arts en geen kaakchirurg in Gambia. Er wonen wel zo’n 2 miljoen mensen, dus er zullen heus wel de nodige problemen zijn in het hoofd-halsgebied.
Zoals het er nu uitziet gaan we dan in maart 2019 echt werken. Er zijn al 2 kaakchirurgen die dan mee willen en natuurlijk zal JW weer van de partij zijn. Het is geweldig, net “ zwaan kleef aan” , vandaag zei een orthopeed dat hij ook best wel mee zou willen!
Veel zal er de komende dagen misschien niet te melden zijn maar van verschillende kanten kreeg ik het verzoek om toch weer deze “ blog” te starten. Ik zal jullie dus op de hoogte houden van de (on)mogelijkheden in Gambia. Nu verder met het inpakken en regelen van de laatste zaken. Lieve groet

Marie-Jose

Recente Reisverslagen:

26 Maart 2019

Gambia 6

19 Maart 2019

Gambia 5

13 Maart 2019

Gambia 4

24 Februari 2019

Gambia maart 2019/1

17 November 2018

Gambia 3
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 93783

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: