Gambia maart 2019/1 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Gambia maart 2019/1 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Gambia maart 2019/1

Door: Marie-José Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

24 Februari 2019 | Nederland, Buchten

Beste allemaal,
Over 2 weken zitten we weer in Gambia, maar nu voor het "echie". Jan Wouter (KNO) en Toon gaan al op 5 maart, ik volg 9 maart en Roland (kaakchirurg) zal op 16 maart arriveren in Banjul. Ik heb de afgelopen tijd veel contact gehad met Annemieke de Koning, de directrice van Lamin Health Center (zie Facebook of http://www.kinderenvanlamin.nl/). In dit gezondheidscentrum zullen we aan de slag gaan. Daarnaast hoop ik in en rond het kliniekje van Leen (arts getrouwd met mijn nichtje Eugenie) op het platteland verder landinwaarts actief te kunnen zijn. Ook nu weer zal voor mij het geven van voorlichting en poetsinstructie de belangrijkste taak zijn. Daarnaast wil ik in de week vóór Roland komt zoveel mogelijk gebitscontroles doen zodat hij meteen aan de slag kan als hij arriveert. Twee weken geleden heeft een Nederlandse tandarts een weekje gewerkt bij Lamin en hij heeft een lijstje achtergelaten met namen van patiënten die voor behandeling in aanmerking komen. Om al deze behandelingen uit te kunnen voeren zullen we zelf veel materialen en instrumenten mee moeten nemen. Gelukkig krijgen we steun van verschillende kanten. Zo ontmoette ik in december Sigurd die verantwoordelijk is voor de aanschaf van materialen voor enkele ziekenhuizen in Brussel. Waar wat nieuws wordt gekocht wordt vaak wat ouds afgeschreven, en dat mogen wij hebben! Zeer veel bruikbare instrumenten en disposables die deels meegaan in de ruimbagage, deels per bananendoos opgestuurd zullen worden.

Maar zoals ik ook op Lombok deed: tandenborstels en tandpasta wil ik lokaal kopen. Mochten jullie mij dus willen sponsoren dan is dat ook deze keer weer zeer welkom! (NL81 INGB 0002627165 tnv MFJ Blomme) Ook zullen we, als dat nodig is, moeten betalen voor het gebruik van een operatiekamer in een van de privé-kliniekjes in Banjul. Natuurlijk tegen gereduceerd tarief, maar voor niets werken alleen wij en gaat de zon op!!

Natuurlijk zal ik jullie op de hoogte houden van onze wederwaardigheden in Gambia als de WiFi mee werkt! Voor nu nog een fijne zondag en tot vanuit Gambia, lieve groet

Marie-José

• 24 Februari 2019 - 08:19

Jantine:

Wat geweldig dat jullie daar nu echt iets kunnen gaan doen!! Hoop dat het een hele mpoie en produktieve tijd gaat worden. En....dat jullie ook npg eens weer naar L9mbok kunnen komen. Heel veel sukses en plezier en ik blijf heel graag op de hoogte. Lieve groetjes voor julliecook namens Holis.

• 25 Februari 2019 - 10:42

Ruud:

Heel veel succes met je werkzaamheden in Gambia en mocht je familie tegenkomen doe ze dan de groeten van mij.

• 26 Februari 2019 - 15:03

Marcel Herpers:

Marie- José en team,

Goed voorbereid! Heel veel succes met deze missie. Zet de tanden er in.

Hartelijke groeten,

Marcel

• 04 Maart 2019 - 10:01

Sigurd Vandendriessche:

Ik wens je een behouden missie toe en hou ons verder op de hoogte. Ondertussen verzamelen we weer verder voor jullie.

Lieve groet.

Sigurd

• 05 Maart 2019 - 12:45

Doris:

Hoi allemaal ,

Veel succes in Gambia.
    Hopelijk kunnen jullie veel beteken voor de bevolking aldaar.

Liefs
    Doris

• 05 Maart 2019 - 12:45

Doris:

Sorry, het moet natuurlijk betekenen zijn......

Doris

Verslag uit: Nederland, Buchten

Gambia 1

Beste allemaal,

Na begin dit jaar nog op Lombok te zijn geweest, vertrek ik morgen naar Gambia!! Zoals ongetwijfeld bekend krijgen we geen werkvergunning meer voor Lombok en omdat een mens wat wil heb ik bedacht dat t misschien mogelijk is om in Gambia actief te worden. Mijn nichtje Eugenie (verpleegkundige) en haar man Leen (arts) werken al 18 jaar in Gambia als vrijwilligers. Enkele maanden geleden heb ik hen gesproken (in Nederland!) en toen besloten ter plaatse te gaan bekijken waar behoefte aan is en wat de mogelijkheden zijn. Dus... morgenvroeg 7.00 uur vertrek vanaf Maastricht Aachen Airport voor een kleine week. Jan Wouter (de KNO-arts) en Toon gaan ook mee en Gidi ziet een korte vakantie in een mooi land ook wel zitten. JW heeft vandaag al 2 uitnodigingen gekregen om te komen kijken in kliniekjes en Leen en Eugenie zullen ons ook helpen om een beeld te krijgen van de noden en de mogelijkheden. Volgens Leen is er geen KNO-arts en geen kaakchirurg in Gambia. Er wonen wel zo’n 2 miljoen mensen, dus er zullen heus wel de nodige problemen zijn in het hoofd-halsgebied.
Zoals het er nu uitziet gaan we dan in maart 2019 echt werken. Er zijn al 2 kaakchirurgen die dan mee willen en natuurlijk zal JW weer van de partij zijn. Het is geweldig, net “ zwaan kleef aan” , vandaag zei een orthopeed dat hij ook best wel mee zou willen!
Veel zal er de komende dagen misschien niet te melden zijn maar van verschillende kanten kreeg ik het verzoek om toch weer deze “ blog” te starten. Ik zal jullie dus op de hoogte houden van de (on)mogelijkheden in Gambia. Nu verder met het inpakken en regelen van de laatste zaken. Lieve groet

Marie-Jose