Lombok 7.3 - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Lombok 7.3 - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Lombok 7.3

Door: Marie-José Verheijen-Blomme

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

19 Maart 2018 | Indonesië, Senggigi

Beste allemaal,

Dinsdagmiddag 17.17 uur en ik zit aan het zwembad. Even jullie bijpraten over de activiteiten van gisteren en vandaag. Na een rit van ruim 1 uur waren we weer bij Vera. We hadden daar kunnen blijven logeren (zeer de moeite waard voor wie naar Lombok op vakantie gaat!!) maar wij hebben er voor gekozen even af te schakelen en terug naar het hotel te gaan.
Gisteren van 9 tot 17.00 uur gewerkt en ruim 20 patiënten gezien en velen daarvan behandeld. Eerste patiënt was een meisje van 10 met tandsteen dat ik mocht verwijderen. Omdat dat goed was gegaan kreeg ze een tasje met de gebruikelijke tandenborstel en tandpasta en als extraatje een doosje prinsessenstickers. Dat sprak zich snel rond en al snel zat de “wachtkamer” vol. Prima want daarom ben ik hier! Gelukkig had ik goede hulp van Adyt, die mij de vorige 2 jaren ook terzijde heeft gestaan, en zijn vrouw Maya. Uiteindelijk waren we pas rond 19.00 uur in het hotel, alle drie behoorlijk moe. Stephan en Rebecca hadden ieder 30 mensen gezien!! Toch zijn we nog even lekker gaan eten, van zwemmen is echter niets meer gekomen gisteren.
Vanmorgen werden we al om 6.45 uur opgehaald, dus om 6.00 uur op. Omdat de keuken hier dan nog niet open is zijn we, met een yoghurtje in onze maag, op tijd vertrokken. Stephan had om 8.30 uur een afspraak bij de Bupati, de baas van een deel van Lombok, er zijn er 5 heb ik begrepen.Wij waren ruim op tijd, hebben 1 uur gewacht en kregen toen te horen dat het niet doorging!! Wat is er nieuw hier op Lombok?!! Alleen Stephan en Vera zijn daar gebleven om met patiënten van Stephan naar de oogarts te gaan. Jantine, Rebecca en ik zijn doorgereden naar het huis van Vera waar de patiënten al zaten te wachten. En weer heb ik er 26 gezien. Vanmorgen zonder “vaste” tolk en geen assistentie, vanmiddag was er een jonge Duitse vrouw, Frouke, die hier werkt en zeer goed Bahasa spreekt. Zij heeft mij uitstekend geholpen en ik ben om 15.30 uur met haar mee terug naar Senggigi gereden. Als dank voor hulp en rit heb ik haar uitgenodigd om met ons te eten. Frouke woont hier al 5 jaar en is de manager van een bureau dat hele luxe villa’s op Lombok verhuurt. Ik heb er een gezien, werkelijk geweldig! Ik heb gezegd dat als ik bij thuiskomst de “lotto” blijk te hebben gewonnen, ik meteen een paar weken boek a raison van 600 USD per nacht voor 8 personen!! Dat is wel inclusief ontbijt en een volledige staf, exclusief het verdere eten en drinken.
Toch een beetje raar natuurlijk als je ziet hoe de bevolking hier leeft, maar dergelijke zaken zijn natuurlijk ook goed voor de economie hier.
Helaas is het mij nog niet gelukt om foto’s bij de verslagen te plaatsen, dat ga ik straks aan Rebecca vragen.
Vandaag heeft Stephan, dankzij de hulp van Jantine en Vera, eindelijk de handtekening van de Bupati gekregen onder een brief waarin toestemming wordt gegeven om in het noorden van Lombok (het gebied van deze Bupati) te werken. Dwz voorlichting geven, ogen controleren maar geen invasieve behandelingen zoals een operatie. Of het trekken van tanden en kiezen hier onder valt?? Wie zal het zeggen, daar is (nog) geen duidelijkheid over.
Maandag de 26ste heb ik zelf, samen met dr. Djelantik die t geregeld heeft, een belangrijke afspraak bij een of andere hoge pief om over een meer uitgebreide toestemming te praten, duimen dus!!
Last but not least: Heel hartelijk dank voor alle reacties op mijn website!! Dat is t eerste waar ik bij het wakker worden naar kijk en ik geniet er enorm van.
Lieve groet
Marie-Jose

  • 19 Maart 2018 - 14:40

    Carla:

    Weer een mooi verslag van je goede werk! Fijn dat je af en toe de tijd hebt om ook even een duik te nemen en te ontspannen. Hier zon en veel koude wind dus een zwembad-weer. X

  • 19 Maart 2018 - 14:46

    Gidi:

    Dank voor je in ons telefoongesprek van daarnet aangekondigde verslag.
    Je raakt daar kennelijk wel een beetje de notie van tijd kwijt, want je schrijft "dinsdagmiddag 17.17 uur" en dat is het pas over een dag .........

  • 19 Maart 2018 - 18:19

    Jeanne Mestrom:

    Heel veel succes Marie-José!! Heel leuk om je belevenissen te lezen!!

  • 19 Maart 2018 - 19:25

    Mechteld:

    Naast jullie uitgebreide vakkennis en ervaring zijn geduld en doorzttingsvermogen onontbeerlijke gaven om succes te boeken.
    Sterkte,
    Groeten van Mechteld

  • 20 Maart 2018 - 15:58

    Marion Blomme:

    Bedankt voor je leuke verslagen.Blij voor je dat je minder hoest.
    En geniet ook nog maar even van de warmte, het is hier zo koud. Liefs Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Senggigi

Lombok maart 2018

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2018

Lombok 7.7 met foto’s

25 Maart 2018

Lombok 7.6

24 Maart 2018

Lombok 7.5

21 Maart 2018

Lombok 7.4

19 Maart 2018

Lombok 7.3
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 93654

Voorgaande reizen:

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: