Lombok 4.3 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu Lombok 4.3 - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Marie-José Verheijen-Blomme - WaarBenJij.nu

Lombok 4.3

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

12 Mei 2013 | Nederland, Buchten

Beste allemaal,

Terwijl ik zit te wachten op Stephan en Rebecca kan ik mijn tijd nuttig besteden door vast aan dit nieuwe verslag te beginnen.
Vanmorgen heb ik me verslapen, goed begin! Gelukkig belde Stephan waar ik bleef en zat ik 15 minuten later aan het “ontbijt”, d.w.z. 2 sneetjes geroosterd witte brood met boter, thee en wat fruit. Om 8.30 uur waren we bij de school en we zijn eigenlijk meteen begonnen. Ik heb 30 patiënten gezien, kinderen en volwassenen. Bij een groot aantal volwassenen heb ik meteen tandsteen verwijderd, wat een succes was. Iedereen vond z’n tanden veel mooier en sommigen zeiden ook dat ze zich beter voelden!! Nu kan ik me nog voorstellen dat ze zich lichter voelden, zoveel tandsteen heb ik bij de meeste mensen verwijderd, maar ook beter?? Geeft niets, ze waren allemaal erg gelukkig en dankbaar. Er was weer heerlijk voor ons gekookt door de kok van de school en we hebben gezellig aan tafel gezeten, buiten natuurlijk, met een aantal mensen uit Roermond. Zij hebben via de school enkele projecten uitgevoerd. Het is een groep leerlingen van een technische school uit Roermond met begeleiding. Voor de school van Lombok Care hebben ze diverse dingen gedaan maar ook in omliggende dorpen.
Na van 8.30 tot 16.00 uur patiënten te hebben gezien en behandeld, met een onderbreking van 45 minuten om te eten, was ik wel behoorlijk “gaar” aan ’t einde van de middag. Op de terugweg heb ik getrakteerd op een ijsje, daar waren we aan toe. Daarna in de stromende regen gezwommen en overdekt genoten van de borrel.
Na een uitstekende nachtrust, van 21.00 tot 6.30 uur geslapen!!, weer om 8.30 uur begonnen bij de school. Het zag er aanvankelijk uit dat het heel rustig zou zijn, maar ook hier bedriegt de schijn: weer 30 patiënten. Halverwege belde Mus, de chauffeur, dat hij naar een ziekenhuis was omdat zijn oudste dochter aangereden was door een brommer. Grote schrik natuurlijk omdat we niet wisten wat er precies aan de hand was. Gelukkig zo op het eerste oog geen grote problemen, maar ze was wel op haar hoofd terecht gekomen. In het ziekenhuis hebben ze haar weer naar huis gestuurd en natuurlijk moesten wij even naar het kind komen kijken. Eén advies was voor ons duidelijk: om de 2 uur wekken en kijken hoe ze reageert. Daarnaast lichte kost, d.w.z. thee, biscuitjes en rijst, en zeker geen chocolade (die ze haar al gegeven hadden, maar het te verwachten effect, ’t kwam er weer net zo vlug uit!!) Hopelijk gaat alles goed.
In de middag ontstond er enige commotie toen een van de wachtende mannen boos werd op een vrouw die volgens hem voordrong. Hij begon haar te slaan en dat kan natuurlijk echt niet. Stephan had het gezien en die werd terecht woedend. We hebben beiden geweigerd om deze man te behandelen, zal hem leren om vrouwen te slaan. Hij heeft lang zitten wachten, maar ons “nee” blijft “nee”. Verder geen bijzonderheden vandaag. Na gedane arbeid de gebruikelijke dingen, nu na het eten even dit verslagje bijwerken. Morgen verder.
Inmiddels is het zondagavond 20.15 uur hier, 14.15 uur bij jullie. Gisteren, zaterdag, weer erg druk gehad. Niet iedereen metreen behandeld maar afspraken gemaakt voor vandaag en morgen, maandag. Gisteravond samen met Farida gegeten op het strand bij Alberto’s. Geweldige tent, prima eten, maar het uitzicht op zee is natuurlijk dé attractie. Het was heerlijk om met haar diverse patiënten te bespreken en te horen dat ik de juiste adviezen had gegeven. Stephan en Rebecca zijn samen gaan eten, vader-dochter uitje. Dat is voor Rebecca wat minder goed afgelopen, die heeft vannacht en vandaag erg last van diarree gehad. Toch is ze in de loop van de ochtend nog naar de school gekomen om Stephan te helpen. Vanmorgen hebben we hard gewerkt, ik heb op één ochtend meer tandsteen verwijderd dan in Nederland in een heel jaar, denk ik!! Slechts 1 controle, maar die mevrouw wilde ook meteen van haar tandsteen verlost worden, en dat heb ik maar gedaan. Toch nog tot 13.00 uur gewerkt. Na wat noodzakelijke boodschappen terug naar het hotel en aan het zwembad wat fruit als lunch gegeten, het was toen al 15.00 uur. Om 16.00 uur kwam Farida met haar 2 kinderen en een vriendin, ook met 2 kids én een nanny. Met die kinderen zijn we bijna 3 uur in het zwembad geweest terwijl de moeders (en de nanny) in vol ornaat aan de kant zaten te roepen wat allemaal niet mocht. Eigenlijk best leuk, toch een beetje moederdag, ook al omdat Farida taartjes had meegebracht. Toen de hele club rond zeven uur vertrok hebben we zelf gedoucht en gegeten. Stephan eet nu een taartje als toetje, de 2 die nog in de ijskast staan neem ik morgen wel mee voor Jantine. Jullie zien, vandaag dus bijna een halve dag geluierd!!
Ontzettend veel dank aan iedereen die een reactie heeft geschreven op mijn eerste verslag. Zo leuk om te zien dat mijn relaas gelezen wordt. Nogmaals ook veel dank aan mijn sponsoren, ik besteed het geld zeer verantwoord, echt aan de armste der armen.
Rebecca heeft net weer de laatste foto’s op mijn laptop gezet, nu sta ik voor de uitdaging ze te downloaden naar de website. Geen foto’s? Dan is dat niet gelukt, maar ik wilde jullie toch even bijpraten!!
Take care, warme groet uit Lombok
Marie-José
PS dit verslag komt echt vanaf Lombok, niet uit Buchten zoals de website aangeeft. Maar ik krijg 't niet gewijzigd!!

  • 12 Mei 2013 - 18:51

    Gidi Verheijen:

    Lieve MJ,

    Ik zie wat jij daar mist: een handige IT-man. Die kan jouw foto's bij het verslag plaatsen en ervoor zorgen dat het niet lijkt alsof je verhalen uit Buchten komen. De verslagen van het vorige bezoek kwamen keurig uit Mataram (Lombok). Toen ging het dus wel goed.
    Een ander foutje is dat het vorige verslag (4.2) niet meer op te roepen is. Het is terechtgekomen bij de verslagen van je derde bezoek. Dat is jammer, want zonder kunstgrepen is het (met alle bijbehorende reacties) niet meer in te zien. Misschien kun je het nog verhuizen naar de juiste rubriek en anders kom ik wel even naar je toe .................

    Keep on the good work and enjoy !

    LHK,

    Gidi

  • 12 Mei 2013 - 22:20

    Jeanette:

    Hoi MarieJose,
    Wat wordt er hard gewerkt bij jullie, alle respect.
    Vandaag bij onze kinderen en onze kleinzoon geweest om moederdag te vieren. We zijn naar de Efteling geweest en we hebben er erg van genoten. Het gaat dus goed met ze en dat wilde ik je even laten weten. Kjell is een schatje. nog heel veel succes daar.
    Liefs,
    Jeanette

  • 13 Mei 2013 - 01:02

    Jantine:

    zo leuk om te lezen!! tot straks, liefs.

  • 13 Mei 2013 - 01:03

    Jantine:

    zo leuk m te lezen!! tot straks !

  • 13 Mei 2013 - 01:04

    Jantine:

    zo leuk om te lezen! Tot straks, groetjes!

  • 13 Mei 2013 - 10:57

    Marion Blomme:

    Leuk je verslag te lezen. Hebben de groeten aan je moeder gedaan.
    Veel succes.Donderdag ga ik voor je invallen bij de kookles. Bedankt !

  • 13 Mei 2013 - 11:28

    Jan En Maria Van Zutphen:

    Wat 'n uitgebreid verslag. En dat bij alle drukke werkzaamheden. Fantastisch werk. De foto's hebben we bekeken. Zijn dus goed doorgekomen(4 stuks). Dat meisje heeft nu tenminste 'n paar stokken waarmee ze wel uit de voeten kan. Goed werk van je.
    Veel succes in de resterende dagen.

    Groeten: Jan en Maria

  • 13 Mei 2013 - 21:01

    Raymond&Sandra Van Weert:

    Beste Marie-Jose, een genot om je verslagen te lezen!!
    Succes verder!
    Groetjes aan Farida.
    Lieve groet !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Buchten

Lombok 4

Voor de 4de keer naar Lombok!

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2013

Lombok 4.5

15 Mei 2013

Lombok 4.4

12 Mei 2013

Lombok 4.3
Marie-José

Meer dan 6 keer vrijwilligerswerk gedaan op Lombok. Altijd gericht op gezondheidszorg, m.n. mondgezondheid. Team in wisselende samenstelling, vaak collega's van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+, voorheen azM), dermatoloog, kaakchirurgen, KNO-arts, audioloog. Sinds 2019 actief in The Gambia met zelfde werkterrein en deels zelfde collega's

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 93790

Voorgaande reizen:

10 Mei 2024 - 17 Mei 2024

Gambia 9.1

14 November 2023 - 22 November 2023

Gambia 8

03 Mei 2023 - 13 Mei 2023

Gambia 7

30 November 2022 - 11 December 2022

Gambia 6

30 Maart 2022 - 12 Mei 2022

Gambia 5

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4.2

15 November 2021 - 28 November 2021

Gambia 4

04 Februari 2020 - 15 Februari 2020

Gambia 3

02 November 2019 - 09 November 2019

Gambia 2

10 November 2018 - 16 November 2018

Gambia 1

13 Maart 2018 - 27 Maart 2018

Lombok maart 2018

01 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Lombok 6

10 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Lombok 5

06 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Lombok 4

02 September 2011 - 17 September 2011

Lombok 3

22 Oktober 2010 - 14 November 2010

Lombok 2

14 Oktober 2009 - 13 November 2009

Lombok

Landen bezocht: